inbouw/ombouw Amazon B18 naar 4 of 5 cyl. Turbo

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Zoef
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 06.07.2007 - 12:14

Hallo All!

Soms loopt een mens met gekke dingen in z'n hoofd rond en 1 daarvan is het idee om een dik(ker) blok in mijn Amazon te leggen.
Bijvoorbeeld de b230 et turbo van Volvo.

Heeft iemand hier ervaring met zoiets??

Ben benieuwd naar de reacties!

Greetz, "Zoef"
Winnox
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 02.05.2007 - 14:09

Bij zulke oude autos gaat het redelijk gemakkelijk.
Mijn oom heeft momenteel een mercedes 450sl ( 1974) rondrijden, met een superzuinige 2.5 diesel erin. Was redelijk veel werk qua bedrading en motorstuenen maken.

Zelf heb ik een VW Kever (1961) met een 2000cc Transporter motor. Heel simpel, gewoon stukje uit de krukas gefreesd en naaldlager in uitgefreesd vliegwiel laten persen, de rest past gewoon in de oude versnellingsbak.

Ik zou van de 5 cilinder afblijven met de 4 cilinders kan je standaardonderdelen gebruiken.
Wat je zeker nodig zult hebben is de versnellingsbak van die motor, je tunnel verbreden voor die versnellingsbak.
Verder absoluut de hele kabelboom van de motorsturing om over te bouwen, eventueel de originele motorsteunen ook.
Verwacht je aan aanpassen van cardans, maken van motorsteunen en versnellingsbaksteunen en een aanpassen van de uitlaat.
Last but not least, grotere remmen :-)
Zoef
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 06.07.2007 - 12:14

Winnox schreef:Bij zulke oude autos gaat het redelijk gemakkelijk.
Mijn oom heeft momenteel een mercedes 450sl ( 1974) rondrijden, met een superzuinige 2.5 diesel erin. Was redelijk veel werk qua bedrading en motorstuenen maken.

Zelf heb ik een VW Kever (1961) met een 2000cc Transporter motor. Heel simpel, gewoon stukje uit de krukas gefreesd en naaldlager in uitgefreesd vliegwiel laten persen, de rest past gewoon in de oude versnellingsbak.

Ik zou van de 5 cilinder afblijven met de 4 cilinders kan je standaardonderdelen gebruiken.
Wat je zeker nodig zult hebben is de versnellingsbak van die motor, je tunnel verbreden voor die versnellingsbak.
Verder absoluut de hele kabelboom van de motorsturing om over te bouwen, eventueel de originele motorsteunen ook.
Verwacht je aan aanpassen van cardans, maken van motorsteunen en versnellingsbaksteunen en een aanpassen van de uitlaat.
Last but not least, grotere remmen :-)
Thanks!
Dat geeft iig alvast een idee over de mogelijkheden en het werk wat het met zich mee brengt.
Ondertussen heb ik ook gehoord dat er mensen zijn die een B30 6 in lijn volvo blok in een Amazon hebben gelepeld.
Zijn daar toevallig nog ervaringen mee op dit forum?

Owja..die remmen..goede tip 8)
okki
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 09.06.2007 - 22:45
Locatie: Den Haag

zelf geen ervaring. Mijn Amazon had een simpel B18 blok. Maar hier in Den Haag rijdt er eentje rond met een V8 van Rover. Een onwijs gaaf geluid geeft dat. Blok schijnt goed te passen en is o.a. ook terug te vinden in de Buick.
Is vaker toegepast in de Amazon naar het schijnt.
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”