Pagina 1 van 2
Versnellingsbakolie
Geplaatst: 06.07.2007 - 13:29
door Volvo_480_turbootje
Hoi, een jaar geleden toen mijn andere versnellingsbak eringing, is mijn vorige autotechnieker een bus volvoversnellingsbakolie gaan halen, en heeft heel de bus eringekapt, maar in mijn vraagbaak staat erin dat er maar 2,9 liter olie inmag
Nu weet ik niet meer hoeveel liter in zo'n bus olie zit? Weet iemand dit? En kan het kwaad als er wat te veel olie in de bak zit?
Groeten
Geplaatst: 12.07.2007 - 13:52
door 480S60
Dit is exact afgemeten voor de Volvo 480. De inhoud van de bus is gelijk aan die die de versnellingsbak maximaal mag hebben.
Geplaatst: 13.07.2007 - 12:29
door Caerbannog
Het is heel makkelijk te bekijken hoeveel erin moet; Op de plaats waar je het erin pompt moet het er nét niet uit lopen. Dan zit er genoeg in. Volgens mij kan het niet veel kwaad als er een beetje teveel in zit. Beter teveel als te weinig lijkt mij iig.
Geplaatst: 14.07.2007 - 01:51
door Volvo_480_turbootje
Hoi, dank je heel hartelijk hoor, toen we de olie er indeden morste er een beetje uit, dus dit zal wel kloppen...
Nog eens bedankt!
Groeten!
Geplaatst: 20.09.2008 - 00:20
door lupusmagnificus
Hé hallohallo...
Ik heb een klein lekje, ws versnellingsbak, of het mechanisme wat er onder zit....
Hoe en waar meet ik het olie peil..?
Grtz
Geplaatst: 20.09.2008 - 10:17
door Iroll
Even de bovenste vulplug eruit draaien met een 3/8 ratel. De bak moet tot het randje gevuld zijn. Dus als je hem los hebt moet er een beetje uit sijpelen. Er gaat overigens 3,4 ltr in, en alleen Volvo versn.bak olie gebruiken! Bij de dealer koop je het idd in een afgepaste hoeveelheid. Niet goedkoop, kost iets van €60,00 voor 3,4 ltr.
Geplaatst: 24.09.2008 - 12:07
door Wassenaar
Er gaat inderdaad 3.4 liter in.
Kroon Gearlube RPC 75W/80W ook rond 55 euro
Castrol 75W/80
Geplaatst: 07.10.2008 - 15:21
door lupusmagnificus
Hoihoi,
Ondanks het advies van Volvo versn.bakolie, ben ik op zoek geweest naar Castrol en/ Kroon...Nerrgens te vinden! Alleen olie van Comma(Esso), die minder dan zeven euro kost. Dan klopt er iets niet hè?
De adviezen strak aanhouden, de Comma wegdoen en maar naar de Volvo dealer (€!)?
Groetje
Geplaatst: 07.10.2008 - 16:24
door Auk
lupusmagnificus schreef:Hoihoi,
Ondanks het advies van Volvo versn.bakolie, ben ik op zoek geweest naar Castrol en/ Kroon...Nerrgens te vinden! Alleen olie van Comma(Esso), die minder dan zeven euro kost. Dan klopt er iets niet hè?
De adviezen strak aanhouden, de Comma wegdoen en maar naar de Volvo dealer (€!)?
Groetje
Toch gewoon Volvo olie erin gooien. Comma is in principe ook een goed merk maar wil je gewoon safe zitten gooi er dan Volvo olie in.
Kannetje kost om en nabij de €50,-
Zo weet je in ieder geval wel dat je goed zit, besparen op dit soort dingen kan de rekening vele malen hoger laten worden.
Geplaatst: 08.10.2008 - 12:52
door lupusmagnificus
Voor mij is het ook wel handig als prijzen vergelijk, ook rekening te houden met aantal liters dat ik aanschaf..vergelijkte een liter fles prijs met een grote -grote fles. Tja dan krijg je kromme verhoudingen!
En er is aardig wat geschreven over de versn.bakolie. Iroll komt daarbij erg overtuigend uit de bus!
Boodschap is loud and clear. Alhoewel ik nog steeds wel voorstander ben van marktwerking; door een ander merk olie te gebruiken, die dan wel erg oké is, te gebruiken, voorkom je monopolie ontwikkelingen blabla....
Het Volvo goedje gaat het er vandaag in. Ik wil wel nog uitzoeken (puur om dealer los te komen) hoe het zit met het zwavel gehalte in de Kroon olie. Kan toch niet zo zijn dat je vast zit aan de beste dealer vandaag de dag..?
Het was me weer een leuke zoektocht tussen alle artikelen en reacties!
Greetz
Geplaatst: 08.10.2008 - 14:19
door Melvin
Ik heb een tijdje geleden naar Kroon gemaild met de vraag of deze olie geschikt is voor de versnellingsbak van een 400 serie. Dit was het antwoord:
Geachte heer Elizen,
Onze Gearlube RPC 75W80W is specifiek ontwikkeld voor de handgeschakelde transmissies van Renault, Peugeot en Citroën. Gearlube RPC 75W80W is dan ook uitstekend geschikt voor genoemde toepassingen, ook als de transmissies bronzen componenten bevatten. Het product is niet geschikt voor toepassing in de transmissies van andere dan de genoemde automerken. Raadpleeg de volgende link
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... c-75w-80w/ en selecteer dan de "Aanbevolen voor ..." knop voor een volledig overzicht met voertuigen waar de Gearlube RPC 75W80W toegepast kan worden. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
ing. Tom Bruggeman
Technical Marketing Services
Kroon-Oil B.V. - Almelo
Chamber of Commerce NL-06046651
Tel: 0546-818165
tb@kroon-oil.nl
www.kroon-oil.com
Geplaatst: 08.10.2008 - 15:34
door lupusmagnificus
Nou dar geloof ik ook wel in dus!
Het feit dat Volvo beweert Only Volvo Oil, is ook een kwestie van marketing lijkt me...
Grondige actie Melvin!
Vraagje aan Iroll;
Ik heb een hoop van je berichten gelezen. Het feit dat jij het op de volvo olie hield had te maken met het feit dat je niet zeker was van het zwavel gehalte in de Kroon olie.
Is het bovenstaande bericht sluitend voor jou?
Greetz
Geplaatst: 08.10.2008 - 17:08
door Auk
Wil je safe spelen gooi je er gewoon Volvo olie in. Andere merken olie schrijven ook verschillende oliën voor per merk versnellingsbak..
Ik denk dat je er alleen komt door diverse oliën te vergelijken met Volvo olie qua toevoegingen.
Geplaatst: 11.10.2008 - 22:05
door Iroll
Vraagje aan Iroll;
Ik heb een hoop van je berichten gelezen. Het feit dat jij het op de volvo olie hield had te maken met het feit dat je niet zeker was van het zwavel gehalte in de Kroon olie.
Is het bovenstaande bericht sluitend voor jou
Als Kroon zo duidelijk bevestigd dat hun RPC 75W80W geschikt is dan zal het geen probleem zijn. Een ander probleem met andere dan Volvo olie kan het zwaar schakelen zijn als de bak koud is in de winter. Daarin is de Millers full synthetic TRX 75W80 zelfs beter als de Volvo olie en ook iets goedkoper als de Volvo olie. Of bij de Renault dealer hun variant bestellen kan natuurlijk ook.
Edit:
the goedkopere versnellingsbak olieen gebruiken allemaal MoS2 (molybdeen disulphide) om de olie te laten voldoen aan de EP waardes.
Daarom is de Volvo olie zo duur, daar zit geen MoS2 in vanwege de zwavel. Ze moeten een veel duurder niet zwavelhoudend additief toevoegen.
Geplaatst: 02.11.2008 - 11:45
door lupusmagnificus
Hé guys, eindelijk terug...
Met alle adviezen tips en eigen info, ben ik aan de slag gegaan. Het is toch Kroon geworden (tijdelijk want het lekt bij mij). Eenmaal gemaakt toch maar weer naar Vovo oil of het Millers verhaal
En Iroll, ik denk dat jij je materie toch erg goed beheerst! Het is zwaar en moeizaam schakelen als ie koud is.
Enne...opzoek naar een liefhebber die de ring (lekkage) kan vervangen..? Een nieuw topic?
Greetz
Geplaatst: 02.11.2008 - 12:05
door Blade
Dat ie niet zo lekker schakeld koud is vrij normaal, veel 440/460/480 hebben hier last van. Zo ook ik, met originele Volvo-olie.
Geplaatst: 02.11.2008 - 23:46
door sjoerdb
als het de koperring is dan kan je die toch zelf doen? bij de dealer kunnen ze zo een ring pakken/bestellen.
Geplaatst: 04.11.2008 - 10:38
door lupusmagnificus
Hmmm of het de koperring genaamd is, weet ik niet. Waar de versnellingspook, de versnellingsbak ingaat lijkt het lekken vandaan te komen. Makkelijke klus volgens jou..?
Geplaatst: 04.11.2008 - 11:04
door Iroll
Het is dus niet de aftap plug die lekt begrijp ik. Als de bak lekt waar de schakelstang de bak ingaat, dan moet de bak er onderuit en uit elkaar om de oliekeerring te vervangen. Is een bekend kwaaltje, lekker laten lekken die paar druppels. Maar wel de olie van de bak regelmatig bijvullen!
Geplaatst: 04.11.2008 - 11:25
door lupusmagnificus
Okée, dan doen we het zo. Had ookk al eerder gehoord dat het een aardige klus kon zijn, bak eronderuit enzo...
Enne Iroll, als ik dit zo via dit topic mag vragen, hoe komt het dat jij zoveel van de 480 weet? Gewoon hobby, of heb je eraan gebouwd? Om maar iets te noemen..
Groetje