Pagina 1 van 2

XC 90 op LPG

Geplaatst: 10.07.2007 - 21:14
door Fred M H
Ik overweeg een Volvo 90 XC (6 cyl) te kopen, een bedrijfswagen die ik over ca 3 jaar prive ga overnemen. Ik heb een D5 geprobeerd maar die diesel rijdt als een tractor (sorry). Nu overweeg ik, na 25 jaar dieselen, LPG.
Mijn vraag is wie heeft ervaring met XC90 op gas, eventueel met een XC70 na 200.000 km.
Alvast bedankt voor reacties

Geplaatst: 12.07.2007 - 09:23
door maxschoenmakers
diesel is voor te stoken
gas is voor te koken
en benzine is voor te rijden.

Ik heb nog iet meegemaakt dat een volvo xc90 met gas heb gezien.....ik woon naast een tankstation en die verkopen gas maar ik heb er nog geen gezien.

De volvo t6 heeft bij mij een verbruik van gem 16 ltr/100km.

Geplaatst: 12.07.2007 - 10:04
door Ludo
als je een keertje naar Belgie komt, zie je wel wat XC90's die het met lpg doen...

Niet doen

Geplaatst: 13.07.2007 - 19:29
door beer1952
Toen ik vorig jaar mijn XC90 bij de fabriek in Gotheborg bestelde, heb ik hiernaar geinformeerd. Zij deden het niet bij de XC90 en raadden het af; het zou schade kunnen toebrengen aan de motor. Ik heb tot nu toe maar een prototype gezien met LPG van een Duitse auto tuner. Geen gezicht, overigens. De uitsparing van het noodbandje is veel te ondiep, waardoor de tank er helemaal onderuit steekt. Indien er wel XC90 met LPG rijden is dit prutswerk door amateurs; je bent immers meteen je Volvo garantie kwijt.

Motto: Blij rijden met je XC90 op diesel/benzine

Geplaatst: 13.07.2007 - 19:33
door bart simpson
Ludo schreef:als je een keertje naar Belgie komt, zie je wel wat XC90's die het met lpg doen...
In Nederland halveer je door zo´n "lpginbouwactie" ineens de waarde van je XC90, maar het blijft altijd jouw XC90 en jouw geld...

Op www.mobile.de staan 2 XC90''s op gas, maar op andere sites (o.a. AutoScout24) staan er in heel Europa geen.... XC90 op gas, lekker courante auto!

Geplaatst: 13.07.2007 - 19:43
door Aantje
Ken 1 XC90 op gas. Niet doen alleenmaar problemen, Cilinderkop, uitlaatspruitstuk, kleppen, cilinders. Je kan in mijn ogen beter gaan dieselen.

Geplaatst: 13.07.2007 - 23:19
door Ludo
beer1952 schreef:Indien er wel XC90 met LPG rijden is dit prutswerk door amateurs; je bent immers meteen je Volvo garantie kwijt.
ik zei toch, kom een keer in Belgie kijken, dan kun je zelf zien dat het geen gepruts is zoals je vaak ziet in NL.
én je kan tegelijkertijd met eigen ogen zien dat het wél goed kan. :wink:

Aantje schreef:Ken 1 XC90 op gas. Niet doen alleenmaar problemen, Cilinderkop, uitlaatspruitstuk kleppen cilinders.
en welk verhaal zit hier achter, ken je dat ook?.
ik ken er ook wel die problemen hebben, maar een probleem heeft ook een oorzaak!.
onlangs een S40 van 2006 gezien met verbrande kleppen, 62.000 en nog wat km, volledig gaar.
op de vraag hoeveel flashlube de beste man had gebruikt op die kilometers: euh moest dat potje bijgevuld dan?. :roll:
persoonlijk vind ik dan 62.000km nog heel erg goed...

Geplaatst: 14.07.2007 - 08:30
door bart simpson
@ludo, het mooiste van dat laatste voorbeeld is dat alle kosten gemoeid met de reparatie van die S40 "kosten man" zijn, Volvo doet daar in de garantie helemaal niets aan, dat hoor ik ook jou hier niet zeggen..... zonder een constante zorg gaat het doorgaans fout.
Volgens AutoScout24 staat er ook in Belgie geen enkele XC90 op gas te koop.

Geplaatst: 14.07.2007 - 11:50
door Ludo
bart simpson schreef:@ludo, het mooiste van dat laatste voorbeeld is dat alle kosten gemoeid met de reparatie van die S40 "kosten man" zijn, Volvo doet daar in de garantie helemaal niets aan, dat hoor ik ook jou hier niet zeggen..... zonder een constante zorg gaat het doorgaans fout.
.
uiteraard is dat voor zijn eigen rekening.
iemand met een D5 bv die z'n kop bij de dealer niet laat zien de eerste ton, en dan met problemen aankomt zal ook niet hoeven rekenen op garantie....
ligt ook een beetje aan de goodwil van de dealer.
overigens, er komt binnenkort een nieuw (beter?) additief voor lpg motoren op de markt, die betere garanties zou moeten geven dan flashlube.

en of er een XC90 op lpg te koop staat weet ik niet, was dat de vraag dan?.

Geplaatst: 14.07.2007 - 12:45
door C 30 T5
XC-90 op LPG :banghead: hoe verzint ie 't

Geplaatst: 14.07.2007 - 13:13
door bart simpson
Ludo schreef:
bart simpson schreef:@ludo, het mooiste van dat laatste voorbeeld is dat alle kosten gemoeid met de reparatie van die S40 "kosten man" zijn, Volvo doet daar in de garantie helemaal niets aan, dat hoor ik ook jou hier niet zeggen..... zonder een constante zorg gaat het doorgaans fout.
uiteraard is dat voor zijn eigen rekening.
iemand met een D5 bv die z'n kop bij de dealer niet laat zien de eerste ton, en dan met problemen aankomt zal ook niet hoeven rekenen op garantie....
Iemand op gas hoeft met 1000km of 2 maanden zijn gezicht al niet meer te laten zien bij de dealer als het gaat om garanties op door gas veroorzaakte problemen, dat is toch een verschil...
Waarom ik even vermelde dat er geen XC90's op gas te koop staan is om te illustreren dat er geen markt is voor zo'n object...

Geplaatst: 14.07.2007 - 15:39
door samplersam
Een XC90 op lpg lijkt me niet echt praktisch. wat is de inhoud van de lpg tank dan? sta je elke 250 kilometer bij de lpg pomp.
Ik vind de D5 een prettige motor, ik heb ook tractor gereden Fred, heb jij wel eens op een tractor gezeten?
Waarom vind je de D5 een tractor motor, wat zijn je argumenten hiervoor?
Passagiers vragen mij soms: is het een diesel? nee hoor, gewoon benzine zeg ik dan. Merken ze niks van!
De D5 is een betrouwbare en zeer soepele diesel, ik heb weinig ervaring met lpg, maar ik vind het ook niet veilig, zeer brandbaar bij lage temperaturen. Ik zou niet een lpg wagen in mijn garage gestald willen hebben.
Overweeg je keus nog eens, en laat je goed informeren.

Geplaatst: 14.07.2007 - 15:46
door Paul
Volgens mij sta je dan inderdaad heel vaak bij de tank!

Maar succes!

Geplaatst: 14.07.2007 - 18:35
door Aantje
Je krijgt namelijk een klein ringtankje dat onder de auto hangt. Het ergste is dat het er niet uit ziet. Een Koprevisie voor een XC90 T6 kost rond de €6000,- (geen geintje).Daarvoor kan je een hoop stoken voordat je die koprevisie eruit hebt. Die XC90 is bij ene erkende volvo dealer in de regio utrecht in onderhoud.

Geplaatst: 14.07.2007 - 19:01
door bart simpson
Dat iemand met 25 jaar dieselervaring een moderne D5 diesel (met 185pk en 6 bak) als "een tractor" ziet verbaasd mij trouwens hogelijk...

Geplaatst: 14.07.2007 - 19:18
door Fred M H
Beste mensen, allereerst iedereen bedankt voor de snelle, waardevolle en leuke reacties.
Misschien heb ik mensen in het hart geraakt met "tractor". dat geldt niet wanneer je op een bepaalde constante snelheid rijdt, maar zodra je gas geeft om op te trekken begint het "tractor lawaai". Ik rij nu in een Renault Espace (3 liter/6 cyl) en daar kun je gas geven wat je wilt maar blijft het een stille motor. Het enige probleem met zo'n Renault is dat ik die na drie jaar niet wil overnemen. Vandaar mijn interesse in Volvo

Geplaatst: 14.07.2007 - 19:38
door Paul
Moet zeggen dat onze XC70 D5 bij stilstand ook klinkt als een traktor. heel ander geluid als je de schitterende vijf cilinders van de V50 er naast hebt...

Geplaatst: 14.07.2007 - 19:46
door bart simpson
Fred M H schreef:Ik rij nu in een Renault Espace (3 liter/6 cyl) en daar kun je gas geven wat je wilt maar blijft het een stille motor
Dat is toch diezelfde motor die de 1,5 ton zelden of nooit haalt zonder grootse en meeslepende problemen? Stiller is niet altijd beter

Geplaatst: 14.07.2007 - 20:11
door Ludo
bart simpson schreef:Iemand op gas hoeft met 1000km of 2 maanden zijn gezicht al niet meer te laten zien bij de dealer als het gaat om garanties op door gas veroorzaakte problemen, dat is toch een verschil...
dat is een verschil tussen Nederland en Belgie.
hier zit zelfs een dealer die de garantie gewoon laat doorlopen.
Paul schreef:Volgens mij sta je dan inderdaad heel vaak bij de tank!
er bestaat méér dan een ringtankje hoor.
een dubbele actieradius tegenover benzine behoort daar toe...

Geplaatst: 14.07.2007 - 20:50
door bart simpson
Ludo schreef:
bart simpson schreef:Iemand op gas hoeft met 1000km of 2 maanden zijn gezicht al niet meer te laten zien bij de dealer als het gaat om garanties op door gas veroorzaakte problemen, dat is toch een verschil...
dat is een verschil tussen Nederland en Belgie.
hier zit zelfs een dealer die de garantie gewoon laat doorlopen.
Op eigen risico en rekening misschien, maar 100% zeker niet op risico en rekening van Volvo AB