Pagina 1 van 1

Bij nieuwe banden-navigatie HU1205 kalibreren?

Geplaatst: 31.05.2005 - 13:19
door josas
Hoorde op het werk, dat wanneer je nieuwe banden onder je auto laat leggen, dat het nav. systeem opnieuw 'gekalibreerd' moet worden, middels het rijden van enkele honderden meters, omdat de omtrek van de banden anders niet overeenkomt met de af te leggen km's??


Jos

Geplaatst: 31.05.2005 - 13:41
door menjo
Zou best kunnen ja, hij zal dan wel kijken naar het verschil in snelheid tussen het signaal van de auto en het signaal van de GPS. Als dat wijzigt zal ie zichzelf gaan herkalibreren (hij bepaald dan de afwijking van het snelheids signaal van de auto). Dit stel ik me allemaal zo voor, ik zeg niet dat het zo is, klinkt alleen wel logisch. Zo zou ik het ontwerpen :)
Het lijkt me ook logisch dat het systeem wel een tijdje nodig heeft om te kalibreren, dus dat je bijvoorbeeld een aantal honderd meters met een redelijk constante snelheid moet rijden.

Re: Bij nieuwe banden-navigatie HU1205 kalibreren?

Geplaatst: 31.05.2005 - 19:05
door snorremans
josas schreef:Hoorde op het werk, dat wanneer je nieuwe banden onder je auto laat leggen, dat het nav. systeem opnieuw 'gekalibreerd' moet worden, middels het rijden van enkele honderden meters, omdat de omtrek van de banden anders niet overeenkomt met de af te leggen km's??


Jos
Lijkt me onwaarschijnlijk je hoeft hem toch ook niet te kalibreren als je banden steeds meer afslijten.

Geplaatst: 31.05.2005 - 22:05
door menjo
Ja, als dat herkalibreren gebeurt dan gebeurt het automatisch. Anders blijf je natuurlijk bezig.

Re: Bij nieuwe banden-navigatie HU1205 kalibreren?

Geplaatst: 31.05.2005 - 22:21
door Denniskl
josas schreef:Hoorde op het werk, ...
Nee hoor, is niet nodig.
Het systeem doet dat altijd zelf. (als ie het goed doet)
Met nieuwe banden merk je daar helemaal niets van.

Het is anders als je bijvoorbeeld met een pond bent overgeweest.
Dan kan hij even van slag zijn.
Dus herkalibreerd ie, en je kunt weer verder.

En dat herkalibreren gaat het snelste als je bij zoveel mogelijk straten de hoek om gaat. (mocht hij er wat langer over doen dan normaal)

Geplaatst: 31.05.2005 - 22:29
door menjo
Weet iemand waarom zo'n systeem het snelheidssignaal van de auto gebruikt? Systemen met alleen een GPS ontvanger werken ook prima. Is het alleen voor dat extra beetje nauwkeurigheid? Of is het om maar zo min mogelijk het GPS systeem te "raadplegen". Dan zou zo'n systeem ook z'n eigen compas moeten hebben, klopt dat?

Geplaatst: 31.05.2005 - 22:47
door Denniskl
menjo schreef:Weet iemand waarom zo'n systeem het snelheidssignaal van de auto gebruikt? Systemen met alleen een GPS ontvanger werken ook prima. Is het alleen voor dat extra beetje nauwkeurigheid? Of is het om maar zo min mogelijk het GPS systeem te "raadplegen". Dan zou zo'n systeem ook z'n eigen compas moeten hebben, klopt dat?
Als je wil kan je deze link even bekijken.
Het gaat vooral om het eerste blokje.
http://www.navigatiehelpsite.nl/Forum/v ... php?t=3339

Denk dat dan je vraag beantwoord is.

Geplaatst: 31.05.2005 - 22:55
door menjo
Ja, bedankt! Precies wat ik dacht. Ben op zoek naar een andere baan, misschien eens bij TomTom soliciteren :)

Geplaatst: 02.06.2005 - 10:27
door Volmar
De meeste systemen calibreren automatisch. De anderen zul je met
de hand moeten kalibreren. Als je banden slijten of je hebt ze
vernieuwd, kun je een afwijking krijgen, maar die is erg klein.
Moet je je geen zorgen over maken.

De systemen in de auto hebben altijd een tacho aansluiting en een
signaal via je achteruitrij-schakelaar.

De reden?
Heb je met een tomtom wel een rondgereden in een parkeergarage?
Of midden in het bos, waar je geen signaal hebt??
Een navi voor in de auto heeft ook een boordcomputer, waar je
de afgelegde weg en je snelheid kunt aflezen.
Zonder tacho is dit moeilijker.

Maar ze werken ook zonder tacho, als je alleen maar wilt navigeren.
Tenminste....VDO wel.

Geplaatst: 02.06.2005 - 10:38
door menjo
Het enige wat ik merk is dat GPS wat langzamer reageert, dus dat TomTom weleens "aanneemt" dat je een bepaalde afslag neemt en pas 1 of 2 seconden later corrigeerd. Met een snelheids signaal en een eigen compas erbij is dat inderdaad sneller te bepalen door het systeem.
Dat van die parkeergarage en het bos snap ik niet helemaal, met GPS weet het systeem toch exact (op 2m) waar je bent. En signaal verlies heb ik nog nooit gehad, GPS is een vrij betrouwbaar systeem, moet ook wel als je bedenkt wat het eigenlijke doel ervan is. Snelheid kun je met TomTom trouwens ook aflezen.

Geplaatst: 02.06.2005 - 12:08
door ps-amazon
alleen afstandmeetsystemen die gestuurd worden via de km.teller of versnellingsbak zijn gevoelig voor de bandenmaat; maar dan hebben we het over tripmasters uit de rallysport en niet over GPS gestuurde navigatiesystemen

Geplaatst: 02.06.2005 - 18:33
door Denniskl
menjo schreef:Dat van die parkeergarage en het bos snap ik niet helemaal, met GPS weet het systeem toch exact (op 2m) waar je bent.
Als alles goed aangesloten is wel!
Maar werk jij zonder tacho-puls, dan moet het systeem alles via GPS doen.
Rij je dan in steden met veel hoogbouw, of een tunnel (met of zonder afslagen er in), dan heb je wel eens kans dat je het signaal kwijt raakt.
En dan moet ie weer kalibreren...

En over die achteruit...
Als je een vast systeem neemt en hem láát inbouwen,
maak dan duidelijk dat je de achteruit aangesloten wil hebben.
Vaak word deze niet aangesloten!
Gevolg (vooral bij veel oudere systemen): als jij achteruit rijd,
krijg je systeem wel een puls dat er gereden word. Maar VOORUIT!!!
Dus 20 meter achteruit, is dan 40 meter verschil!!!
En dan raakt je systeem helemaal de kluts kwijt.
Dus altijd de achteruit aansluiten, die draad zit er niet voor niets op.

Geplaatst: 07.06.2005 - 10:18
door Volmar
Nog sterker, bij Blaupunkt moet je ALTIJD de achteruit aansluiten.
Gebruik je 'm niet, dan moet je 'm op de massa aansluiten.
Als je 'm los laat hangen, krijg je meest vreemde problemen.

Zoals al eerder vermeld, een tomtom reageert wat trager, omdat ie
puur op GPS werkt. Voor veel toepassingen inderdaad niet erg.
Maar ik vind het wel erg irritant als je in een stad rijdt met hoge
bebouwing en je raakt de ontvangst kwijt, of in een afgesloten
parkeergarage of in het bos met hoge grote bomen.
Met tacho en gyroscoop blijft mijn systeem precies weten waar ik
ben en welke beweging ik maak.

Het is zonder tacho/gyro alleen irritant, maar verder ook niet erg.

Geplaatst: 07.06.2005 - 17:04
door ps-amazon
ik hoor het al; blijf lekker m'n Shell wegenkaart van een paar euro gebruiken.............

Geplaatst: 07.06.2005 - 21:51
door Denniskl
ps-amazon schreef:...blijf lekker m'n Shell wegenkaart van een paar euro gebruiken...
Jij liever dan ik... :lol:

Geplaatst: 08.06.2005 - 00:04
door ps-amazon
denk dat ik er eerder ben..............haha

Geplaatst: 08.06.2005 - 20:01
door Denniskl
Met het betalen denk ik dat je eerder zal zijn.
Over een navigatiesyteem moet ik iets langer nadenken.

Maar als je net als ik, voor je werk een navi kan gebruiken,
dan doe ik dat liever dan in een stratenboek turen.

Kan je ook gewoon door blijven rijden, wat tegenwoordig iedereen wil.