Nadraaien turbo
- Lex!
- 2nd Gear member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 10.07.2007 - 21:32
- Locatie: Utrecht
Heb net een 480 turbo gekocht uit '91. Nu roepen "autokenners" uit mijn omgeving dat ik de turbo moet laten nadraaien voordat ik de motor uitzet, dus stationair laten draaien 1 à 2 minuten voordat ik 'm uitzet. Dit om te voorkomen dat de turbo droogloopt, oliesmering stopt als de motor word uitgezet. weet iemand hoe dit zit bij mijn 480? Klopt dit? of is de 480 zo geavanceerd dat de oliesmering nog even doorloopt na het uitzetten van de motor? ik zou dit erg graag willen weten, anders help ik wellicht de turbo om zeep, en daar zit ik niet echt op te wachten.
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Ik geloof dat het voor elke turbo geld om altijd even de motor tot rust telaten komen. Er zijn ook systemen die er voor zorgen dat de olie nog even blijft circuleren. ik denk echter dat dit niet op een 480 geplaatst is.
Anders om geld it natuurlijk ook de motor eerst goed warm rijden alvorens te gaan trappen
Anders om geld it natuurlijk ook de motor eerst goed warm rijden alvorens te gaan trappen
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- DeNNiS_
- 4th Gear member
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
- Locatie: Zeeuws-vlaanderen
iedere turbo heeft een kleine na smering alleen dit is maar HEEEL kort...
aangezien een turbo 10 duizenden toeren draait... bij belasting..
en zeker als je net gereden hebt.. en je gooit hem stil dan draait je turbo nog aardig door even en wat denk je van koeling van de turbo!
die staat aardig heet laat je hem ff na draaien koelt hij af...
dus altijd bij een turbo even laten na draaien kan zeker geen kwaat
aangezien een turbo 10 duizenden toeren draait... bij belasting..
en zeker als je net gereden hebt.. en je gooit hem stil dan draait je turbo nog aardig door even en wat denk je van koeling van de turbo!
die staat aardig heet laat je hem ff na draaien koelt hij af...
dus altijd bij een turbo even laten na draaien kan zeker geen kwaat
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
- herbie5251
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 01:35
- Locatie: borculo
of het laatste eindje kalm aan doen koelt i ook wel af,
doek met de vrachtwagen ook,en dan even stationair
laten draaien
doek met de vrachtwagen ook,en dan even stationair
laten draaien
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Berichten: 788
- Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Je 480 heeft standaard een extra pomp die nog even na blijft draaien voor koeling nadat je je motor hebt uitgeschakeld. Ik weet aleen niet zeker of dit een olie- of koelvloeistofpomp is.
Overigens is het niet onverstandig om het laatste stukje voordat je op de plaats van bestemming bent, rustig te rijden om daarna nog heel even je motor stationair te laten draaien.
(Een goede methode om een turbo om zeep te brengen is flink blazen, en ineens op plaats van bestemming de motor uitschakelen. Gaat je turbo van blazen als een grote wilde kat.)
Overigens is het niet onverstandig om het laatste stukje voordat je op de plaats van bestemming bent, rustig te rijden om daarna nog heel even je motor stationair te laten draaien.
(Een goede methode om een turbo om zeep te brengen is flink blazen, en ineens op plaats van bestemming de motor uitschakelen. Gaat je turbo van blazen als een grote wilde kat.)
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
http://andorable.nl
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Gewoon laatste, zeg 5 minuten zo min mogelijk van je turbo gebruikmaken. Dan is ie vaak door rijwind en olie al flink afgekoeld. Dan kun je m in principe gewoon meteen uitzetten als je stopt. Wat ook een goede gewoonte is die niet kwaad kan is je motor laten draaien als je alle spullen die je vanuit je auto mee naar binnen neemt bij elkaar zoekt.
Er gaan een hoop spookverhalen de rondte. 2 minuten nadraaien is alleen nodig als je je als een onbehouwen boer door het verkeer hebt bewogen.
Verder, goed warm rijden is voor élke motor belangrijk. Helemaal wanneer het onderblok van gietijzer is, en de kop van een ander materiaal.
Er gaan een hoop spookverhalen de rondte. 2 minuten nadraaien is alleen nodig als je je als een onbehouwen boer door het verkeer hebt bewogen.
Verder, goed warm rijden is voor élke motor belangrijk. Helemaal wanneer het onderblok van gietijzer is, en de kop van een ander materiaal.
Volvo 940 SE
- magiq480turbo
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 12.06.2006 - 21:29
- Locatie: Neerpelt
- Contacteer:
de turbo bij een 480 wordt altijd nagekoeld door een waterpomje, deze zit links tegen de carroserie boven de aandrijfas, deze draaid gemiddeld zo´n 30 sec. tot 1 minuut na,
en inderdaad als je de laatste kilometer rustig aan rijd, dan is er geen probleem,
groeten,
Ronald
en inderdaad als je de laatste kilometer rustig aan rijd, dan is er geen probleem,
groeten,
Ronald
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52
Bij normale rijstijl is er niets aan de hand. Kan je de auto ook gewoon uitzetten. De Turbo 440/460/480 heeft ook een elektrisch pompje die het koelwater nog een tijdje rondpompt (bij mij schiet vaak de radiateur nog aan na 1min in de zomer).
De Turbo motor altijd goed opwarmen (olie temperatuurmeter en niet water in de gaten houden) en bij pittig gebruik ook even na laten draaien. De Turbo zelf moet wat kunnen afkoelen en daarvoor heeft deze olie en koelvloeistof nodig.
De Turbo motor altijd goed opwarmen (olie temperatuurmeter en niet water in de gaten houden) en bij pittig gebruik ook even na laten draaien. De Turbo zelf moet wat kunnen afkoelen en daarvoor heeft deze olie en koelvloeistof nodig.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
- Locatie: Alphen aan den Rijn
De turbo wordt NIET nagekoelt maar juist op temperatuur gehouden.
Zodra je auto uit staat wordt er geen energie (uitlaatgassen, kinetische energie door draai, verwarming van het motorblok) meer de turbo in gestopt, en is het in principe dus ook onnodig om de warmte energie er uit te halen. De reden dat er na"gekoelt" wordt? De turbo mag juist niet te snel afkoelen. Bedrijfstemperatuur op sommige delen is een paar honderd graden, als alles dan ineens afkoelt kan het zooitje gaan scheuren door uitzetting en verschillende materialen.
Zodra je auto uit staat wordt er geen energie (uitlaatgassen, kinetische energie door draai, verwarming van het motorblok) meer de turbo in gestopt, en is het in principe dus ook onnodig om de warmte energie er uit te halen. De reden dat er na"gekoelt" wordt? De turbo mag juist niet te snel afkoelen. Bedrijfstemperatuur op sommige delen is een paar honderd graden, als alles dan ineens afkoelt kan het zooitje gaan scheuren door uitzetting en verschillende materialen.
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De belangrijkste reden om te koelen is dat de turbo veel heter is dan de olietemperatuur. Als de auto direct wordt stilgezet na een flink stuk gassen zal de (stilstaande) oliefilm welke de turbo smeert veel te heet worden door de (stilstaande) turbo. Deze olie kan gaan verkolen, waardoor het lager van de turbo kan beschadigen als de auto de volgende keer wordt gestart. Dit is de voornaamste reden waarom een turbo kapot gaat. Door even na te draaien wordt de turbine afgekoeld omdat de uitlaatgastemperatuur relatief laag is bij stationair draaien.
De turbo is gemaakt om zulke temperatuursverschillen aan te kunnen, hij zal daarvan echt niet scheuren.
De turbo is gemaakt om zulke temperatuursverschillen aan te kunnen, hij zal daarvan echt niet scheuren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 4th Gear member
- Berichten: 728
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
Wat ik ook vaak zie (hoor) gebeuren is dat men de motor nog eventjes wat toeren laat maken en hem dan uit zet. dus de turbo op snelhied brengen (100.000 toeren!) en dan de olie toevoer uitschakelen...... zeer slecht!
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27689
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Bij mijn auto rijd ik altijd eerst rustig warm, kan thuis eerst een stuk binnendoor rijden voordat ik de snelweg opga en doe dit altijd.
Op mijn werk moet ik zelfs eerst een stukje rijden voordat ik de snelweg pas opkan.
In het eerste geval is mijn motor en dus turbo al netjes op temperatuur, in het tweede geval is de motor na 2 minuten snelweg ook op temperatuur. Maar blaas nooit volgas de snelweg op. (tenminste niet naar huis toe, naar het werk heel soms om gauw wat mensen in te halen op de 2 baans invoegstrook)
Als ik bijna op de plek van besemming ben (lees ongeveer 3 tot 5 km) dan probeer ik de turbo zo min mogelijk te belasten.
En zodra ik mijn auto heb geparkeerd laat ik de motor altijd nog eventjes nadraaien.
Hoop dat mijn manier een beetje de goede is :?:
Op mijn werk moet ik zelfs eerst een stukje rijden voordat ik de snelweg pas opkan.
In het eerste geval is mijn motor en dus turbo al netjes op temperatuur, in het tweede geval is de motor na 2 minuten snelweg ook op temperatuur. Maar blaas nooit volgas de snelweg op. (tenminste niet naar huis toe, naar het werk heel soms om gauw wat mensen in te halen op de 2 baans invoegstrook)
Als ik bijna op de plek van besemming ben (lees ongeveer 3 tot 5 km) dan probeer ik de turbo zo min mogelijk te belasten.
En zodra ik mijn auto heb geparkeerd laat ik de motor altijd nog eventjes nadraaien.
Hoop dat mijn manier een beetje de goede is :?:
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27689
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Die olietemp meter zit zelfs in mijn Peugeot :mrgreen:
Net als oliedruk en natuurlijk de gewone watertemperatuur.
Veel nieuwe auto's ontbreekt de laatste zelfs al...
Net als oliedruk en natuurlijk de gewone watertemperatuur.
Veel nieuwe auto's ontbreekt de laatste zelfs al...
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ed Raket gaf het juiste antwoord,die mag door voor de wasmachine.:)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het heeft ook niets te maken met de electrische waterpomp of water koeling,het gaat erom dat bij het uitzetten van de motor na hoge snelheid de turbo nadraait zonder smering..Omdat als je de motor uitzet de oliedruk wegvalt.
- josvogelaar
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 06.07.2010 - 13:18
inderdaad is het verstandig de motor voor het uitzetten een minuut stationair te laten draaien om twee redenen 1 de turbo naloop (slijtage lagerschalen) is dan eigenlijk nihil en de turbo is dan voldoende afgekoeld (uitlaatgassen) waardoor de motor olie niet verkoolt waardoor weer meer slijtage zou kunnen ontstaan .
de elektrische waterpomp heeft alleen a;s doel de opgehoopte warmte in delen van de cillinderkop af te voeren :multi:
de elektrische waterpomp heeft alleen a;s doel de opgehoopte warmte in delen van de cillinderkop af te voeren :multi:
volvo 745 gl bi fuel 450.000 km sold?
volvo 945 automaat bi fuel 625.000 km ontmanteld gone
volvo v70 TDI R 410.000km ressent
volvo 945 automaat bi fuel 625.000 km ontmanteld gone
volvo v70 TDI R 410.000km ressent