Witte damp uit luchtroosters

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
M'n eerste Volvo
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)

Reed vandaag over de snelweg in Frankrijk. Buitentemperatuur ongeveer 32 graden, volle zon. Snelheid continu 135 km/h. Af en toe inhouden als er een zondagsrijder (op zaterdag) links reed, maar daarna steeds weer snel op de 135. Airco stond op 22 graden.

Opeens kwam er witte damp uit de middelste twee ventilatieroosters. Ik schrok me een hoedje, dacht meteen aan brand of kortsluiting, maar omdat het niet stonk, vielen die opties snel af. Het gekke was, dat het fenomeen maar af en toe optrad. Ben langzamer gaan rijden, zelfs even gestopt om onder de motorkap te kijken, maar daar zag alles er netjes uit, motor liep als een zonnetje. Dus.... lekkende airco? Hij deed het verder prima, koelde zoals het hoorde. Ben maar rustig doorgereden en op bestemming aangekomen. Hij heeft het daarna ook niet meer gedaan. Maar ik voel me er nu niet erg lekker bij. Wat kan dit geweest zijn ?

Ik vond hier deze post:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... light=damp
Maar waar zit die afvoer precies ? Hoe kan ik die zelf controleren of moet ik daarvoor naar de locale Volvo-dealer ? Graag jullie kennis en reacties, zodat ik niets stukrijd of zo. Daar zit ik niet op te wachten op vakantie.
Ron

S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P

Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
paQ
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10

dat is condensvorming vanwege de zeer hoge temperaturen.
bij temeperaturen boven de 35 graden kan het best eens voorkomen dat je ruit aan de buitenkant beslaat
Gebruikersavatar
M'n eerste Volvo
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)

Dus ik hoef me hier geen zorgen om te maken ? Ik heb liever geen kapotte airco-pomp of zoiets.... dat heb ik al eens eerder meegemaakt, is een prijzig grapje.
Ron

S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P

Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
Gebruikersavatar
Lambert
5th Gear member
Berichten: 1266
Lid geworden op: 08.01.2006 - 11:28
Locatie: Almere

ik heb het ook wel eens gehad.... en geen problemen verder gehad..
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
Gebruikersavatar
Hansworst
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 21.04.2007 - 00:49

Heb het ook een keer gehad in mn vorige auto (sorry, Seat Toledo uit 2002). Schrok ook erg, en dacht aan giftige dampen o.i.d.... Toch maar doorgereden met raampjes open en nooit meer gezien.
Volvo S60 '00 2.4 - 170pk - Premium Sound - Half Leer - 17"; Cassiopeia - Richting mod '05
Seat Toledo '02 1.6 16V - inclusief zwembad onder de achtervloer
Peugeot 206 '00 1.6 16V
Gebruikersavatar
M'n eerste Volvo
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)

Dan ga ik me geen zorgen meer maken en met een gerust hart verder rondrijden, met airco aan. Bedankt voor jullie reacties.
Ron

S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P

Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
Gebruikersavatar
Fast Roger
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 04.07.2007 - 21:59
Locatie: Made (Brabant)

Ja das ff schrikken die rook uit de roosters. Heb ik ook een keer gehad.......en dan wil je de auto meteen aan de kant zetten :zombiesmile: .

Maar niets om je druk over te maken. Het heeft te maken met de luchtvochtigheid en het condenseren van de lucht door de airco.

Want wat kan er nog meer roken......eigenlijk alleen de ventilator...want de lucht wordt via de luchtkanalen buiten aangezogen. En als de ventilator de geest aan het geven is zal dat geen witte rook zijn maar zwarte rook :lol:

Gewoon airco op max en rijden maar........maar dan moet het wel een beetje beter weer worden :hotsun:
Gebruikersavatar
EefV
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 17.06.2022 - 19:24
Locatie: Utrecht

Had deze week precies het zelfde. Aantal uren autobaan gereden. Airco max koud. Buiten graadje of 25. Plotseling rook uit de middelste ventilatie roosters. Schrok me te pleuris. Eerste beste afslag genomen. Motorkap open. Niets te zien. Motor loopt als een zonnetje (lpg 420.000km). Airco goed koud.
Uiteindelijk met de airco uit weer de autobaan opgereden en na 5 minuten de airco aangezet. En niet snel daarna weer rook uit de middelste rooster. Bewijs dat het waarschijnlijk aan het airco systeem ligt.

Ik ben blij om te lezen dat ik niet de enigste ben en dat het niets ernstigs is. Bedankt beste volvo-forum gebruikers :-) :-)
XC70 Summum 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
V70n 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
V70n bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
Gebruikersavatar
EefV
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 17.06.2022 - 19:24
Locatie: Utrecht

Nog een kleine aanvulling op mn vorige bericht. Onder de motorkap was niets te zien. Echter onder de auto druppelde behoorlijk veel condens water. Logische verklaring voor de "rook" 😉
XC70 Summum 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
V70n 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
V70n bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
Gebruikersavatar
djoey
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 29.08.2022 - 19:25
Locatie: Amersfoort

Probleem is mij ook eens overkomen. Alle leidingen van de airco kunnen bevriezen. Dat was te minste bij mij het geval, meerdere keren gezocht waar de rook vandaan kwam, maar elke keer niet op tijd.
En 1 keer was ik wel op tijd en zag ik het.

Dit kleine onderdeel aan de linkerkant van de console in het midden.
https://www.rendcarparts.nl/volvo/onder ... RD30665118

Die was bij mij stuk/ verkeerde waardes. Na het vervangen geen enkel probleem meer.
Als je de auto met Vida uitleest zal hij die ook aangeven.
Volvo S60 - 2.4T - 2001 - Prins lpg vsi 2
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8170
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik heb nog een video van een Airbus A320 die dat ook deed toen we instapten.
In de auto nog nooit meegemaakt maar ik zou me er niet te druk over maken als ik dit allemaal lees.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

JeroenSpock schreef: 29.08.2022 - 22:10 Ik heb nog een video van een Airbus A320 die dat ook deed toen we instapten.
In de auto nog nooit meegemaakt maar ik zou me er niet te druk over maken als ik dit allemaal lees.
Zowel in de auto (vroegah, met een ongeregelde airco) als in een Airbus 320 (in Alanya, Turkije) megemaakt.
Met geregelde airco's nooit meer meegemaakt.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Lees mijn topic eens door en het zelfde probleem als Djoey.
Precies de zelfde symptomen alleen viel de airco bij mij uit omdat de verdamper bevroor.
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50724
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”