Pagina 1 van 2
Kapotte distributie B20
Geplaatst: 15.07.2007 - 12:26
door boarderbas
Halo,
Maar even een apart topic aangemaakt.
2 uur na aankoop van een mooie volvo 145 liep de distributie in de soep.
Nu moet ik er met de vorige eigenaar uitkomen, en daarvoor moet ik weten wat een nieuwe motor, ingebouwd met gaskop ongeveer kost en wat eventuele complicaties zijn.
Alvast bedankt!
Bas
Geplaatst: 15.07.2007 - 18:10
door pieter007
gereviseerde motor met gaskop heb ik een tijdje geleden gezien bij een volvo oldtimer onderdeel verkoper
ik dacht rond de 1500 € zonder btw en zonder plaatsen enz ...
en dan nog kans op ruilbasis , weet ik niet zeker meer
Geplaatst: 15.07.2007 - 18:59
door boarderbas
Ola!
Ik heb inmiddels een specialist gesproken. Omdat het met en uitzonderlijk laag toerental gebeurde is de kans groot dat het reparabel is. Heb net even de culinders geinspecteerd door de bougiegaten en dat zag er allemaal prima uit. Ook onder de klepdeksel leek alles in orde.
We gaan misschien eerst eens zien of we de motor weer kunnen laten lopen na het vervangen van de distributie.
Graag hoor ik nog meer ervaringen!
Bas
Geplaatst: 15.07.2007 - 19:56
door Michel740Turbo
Ik weet niet of bij dit type motorblok de kleppen de zuiger raken bij het breken van de distri-riem. er zijn blokken waar dit dus niet gebeurt.
Je zou kunnen kijken of bij het rond draaien van het krukas hij blijft stekken.
Geplaatst: 16.07.2007 - 09:30
door boarderbas
Ik hoor net dat deze blokken inderdaad niet in de soep draaien.
Toch, als ik alle bougies eeruit draai, bouwt de motor weerstand op. Hoort deze dan niet vrij te lopen? Of is dat dan toch de dynamo?
Bas
Geplaatst: 16.07.2007 - 09:53
door boarderbas
Weet iemand een garage in de buurt van enschede die een dergelijke reparatie kan uitvoeren?
Geplaatst: 16.07.2007 - 11:19
door pimsam
Een 145 heeft de nokkenas aangedreven door tandwielen waarvan het nokkenastandwiel vaak van fiber is. Bij de 164 met injectie zijn beide tandwielen van staal maar ik weet niet of dat bij de 140 serie ook zo is.
Fiber slijt en er kunnen tanden afbreken waardoor er problemen ontstaan. Mogelijk dus dat er ergens stukken tandwiel de boel zwaar laten lopen.
Aan de voorzijde, onderkant zit een een aluminium deksel. Draai dit los en je kunt zien wat er mis is. Bij een 4 cylinder heb je denk ik nog wel genoeg ruimte anders de radiator verwijderen.
Succes.
Geplaatst: 16.07.2007 - 14:03
door dopdedouwer
Volgens mij is het een kwestie van nieuwe tandwielen erop. (Doe dan gelijk de stalen) een gaan met die banaan.
De fiber maken minder lawaai, de stalen zijn veel sterker.
Geplaatst: 16.07.2007 - 15:24
door boarderbas
Ik ben er inderdaad uit nu, in ruil voor een setje nieuwe stalen tandwielen voltrekken we de overschrijving.
Een lokale klustukker stopt ze er voor me in voor 150 euro. Ik kan het ook zelf, maar wil het risico niet nemen.
Bedankt voor jullie hulp en ik bericht nog wel even verder.
Bas
Geplaatst: 16.07.2007 - 15:28
door boarderbas
Ik hoor net dat de garage pas volgende week kan... ik neem aand dat de op tijd stelling van de tandwielen met merktekens gaat? is dat zo uit te leggen of moet ik dat gezien hebben? Ik overweeg het zelf even te doen...
Bas
Geplaatst: 16.07.2007 - 17:01
door John 145
Klus is redelijk simpel zelf te doen als je wat klus ervaring hebt.
Voor op he blok zit een polie op de krukas, die moet eraf.
Dus eerst de dynamo iets los maken zodat de v snaar eraf kan en dan de grote bout op de krukas losmaken (deze kan nogal vastzitten).
Als de polie eraf is moet de distributie deksel eraf, alle boutjes op de deksel, en 2 bouten onder op de carterpan losschroeven en dan kan ie van het blok af.
Let goed op dat je de carterpakking niet stuk maakt, probeer met een scherp mesje de deksel van de pakking los te snijden.
Als dit alles gelukt is en de deksel is verwijderd zie je 2 tandwielen een kleine stalen die op de krukas zit en een grote van kunststof die op de nokkenas zit.
De grote zit met een grote bout vast en die moet je met een grote bahco los halen (bout is groter dan maat 32) als de bout los is kan je met een polie trekker het tandwiel verwijderen.
In het kleine tandwiel zitten 2 gaten met schroefdraad, en moeten met speciaal gereedschap losgehaald worden.
Als je een dikke metalen strip hebt kan je dit zelf maken door op de juiste plek 2 gaten te boren zodat je daar 2 bouten in kan zetten en zo het tandwiel van de krukas af kan trekken.
Op beide assen zitten spiebanen zodat de nieuwe tandwielen maar op 1 manier op de as passen en op de tandwielen zitten merktekens.
Plaats eerst het kleien tandwiel op de krukas, en verdraai het tandwiel zo dat het merkteken richting krukas staat.
Nu wordt het wat passen en meten want het grote tandwiel moet zo geplaatst worden dat beide merktekens precies bij elkaar staan.
Let op dat je niet tegen de nokkenas aan slaat omdat je dan aan de achterkant de vriesplug uit het blok slaat.
Als het tandwiel goed zit de grote bout weer aandraaien en de deksel weer monteren met nieuwe pakking.
Polie er weer op en de v snaar en dynamo weer monteren.
Als je dit voor de eerste keer doet kost het je ongeveer een middag afhankelijk hoe vast alles zit.
Wil je dit klusje maar 1 keer doen neem dan stalen of aluminium tandwielen.
Het extra geluid wat als nadeel opgegeven wordt is te verwaarlozen.
De meeste polietrekkers zijn zo groot dat de radiator in de weg zit dus wil je makkelijk willen werken en je radiator niet beschadigen haal deze dan weg voordat je alles loshaald.
Geplaatst: 17.07.2007 - 10:42
door boarderbas
prima!
ga in ieder geval al demonteren denk ik.
Plaats eerst het kleien tandwiel op de krukas
Ik denk dat ik voor staal ga.
Nu nog een bahco en poelietrekker regelen...
Geplaatst: 18.07.2007 - 22:35
door boarderbas
Ola,
Ik ben vandaag even lekkere vette vingers wezen halen onde de motorkap. Heb alle onderdelen van de riem los, behalve de poelie op de krukas.
De bahco redde het niet, die schoot eraf, dus ik heb nu een dopsleutel geregeld die ik morgen kan lenen.
Het probleem is het fixeren van de krukas. Hoe doe ik dat? In zn 4 en de handrem aan geeft nog steeds zo'n 30-40 graden "veren" van de aandrijfas. (ja de bout zit erg vast)
Iemand goede tips?
En als laatste:
Ik heb 2 pakkingen bij de set. welke gebruik ik?
En hoe groot is de kans dat ik de tandwielen er zonder trekker afwip?
Geplaatst: 18.07.2007 - 23:39
door Fat Rat
voor de b230 heb je een speciale beugel waarmee je de poelie vast zet.
andere optie is een luchtslagsleutel...
Geplaatst: 18.07.2007 - 23:40
door boarderbas
luchtslagsleutel, das toch zo'n ding dat op een boormachien lijkt? Dat is dan geen optie omdat je max een keer 15 cm sleutelruimte hebt....
Geplaatst: 19.07.2007 - 08:58
door Birnie F
Probeer de touw truck eens:
bougies verwijderen en via het bougie gat een stuk touw( niet pluizend) naar binnen duwen.
LET GOED OP!!!!! doe dit alleen bij één cilnder en die ook op verbranden staat, dan zijn de kleppen namelijk gesloten en kan er niets krom gebogen worden.
Zet nu de (dop)sleutel op de bout van de poelie en draai deze los.
Draai nu de krukas terug in de tegenstelde richting( met de klok mee dus) van het losdraaien tot de orginele stand als waar je begonnen bent, toen je het touw naar binnen duwde, verwijder het touw en ga verder met de werkzaamheden zoals eerder omschreven.
Overigens zullen er waarschijnlijk geen tanden van het fiber tandwiel afgebroken zijn , maar zal de metalen kern van het tandwiel losgelaten hebben van het het fiber (= "pertinax") kunsstof.
Dit probleem heb ik ook gehad met met Amazon B18 blok, helaas paste het bestelde aluminium tandwiel niet en heb ik een "oud" fiber tandwiel weer tijdelelijk gemonteerd.
Geplaatst: 19.07.2007 - 11:15
door boarderbas
Oei, hopen dat mijn stalen wielen dan wel passen!.
Je zet de cylinder dus vast door m, op zijn hollands gezegd, vol te proppen met touw?
Dat klinkt redelijk onsubtiel, maar misschien probeer ik het als het niet lukt.
Isde draad van de bout normaal? Ik weet dat er ergens in dat blok een linksdraaiende bout zit waar ik al een keer een hele middag op heb verspeeld...
Geplaatst: 19.07.2007 - 11:50
door Fat Rat
geloof dat die bij mij (b230, maar is in basis zelfde blok) naar de bijrijderskant gedraaid moest worden om los te krijgen.
Een luchtslagsleutel is inderdaad zo'n boormachine achtig apperaat, word onderandere ook veel gebruikt om wiel moeren los te draaien.
Maar er zijn ook andere varianten, al zijn die minder krachtig, deze hebben meer de vorm als een gewone ratel en passen dus ook makkelijker tussen smallere ruimtes.
Geplaatst: 19.07.2007 - 11:51
door boarderbas
bijrijderskant he....
Mis ik nog maar 1 deel van de info: Lag je onder het blok of deed je het van boven

Geplaatst: 19.07.2007 - 12:50
door Birnie F
Bout heeft de gewone standaard draad, dus linksom is los en rechtsom is vast.
Mijn advies is wel om de radiator te verwijderen, is iets meer werk, maar mocht je dop losschieten dan beschadig je de lamellen niet van je radiator.
bijkomend voordeel je hebt veel meer ruimte om te sleutelen.
Even off topic: een auto heeft maar een linker en een rechterkant.
Links is waar bij ons de bestuurder zit.