Pagina 1 van 1
Hoe leeftijd banden vaststellen?
Geplaatst: 15.07.2007 - 16:20
door coyote1980
Hoi,
ik heb bij mijn verse 850 een set oude winterbanden op lichtmetaal gekregen, en speel met de gedachte om tijdelijk de 850 op deze winterbanden te zetten en de Titans ondertussen te laten herstellen. Nou heb ik er geen trek in dat ik na 10 kilometer een harde plof hoor en dat mijn banden uit elkaar spatten door de leeftijd, dus wilde ik de leeftijd eerst eens vaststellen.
De band: GoodYear Eagle M&S60
Ik heb de DOT waarde van de band, maar kan er niks mee.
Ik heb op de GoodYear site gezocht, maar kom daar niet verder dan de mededeling dat de DOT waarde aangeeft hoe oud de band is... Ja, dat weet ik wel :razz:
Is er hier iemand die kan helpen en aangeven hoe oud deze banden zijn en of het af te raden is hier een week of twee rustig mee te rijden?
Als iemand een adresje weet waar voor een nette prijs een nieuwe set Titans te koop is hoor ik het ook graag, een een tweedehands set die nog goed is is ook welkom.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Geplaatst: 15.07.2007 - 16:34
door herbie5251
week 28 1989 1999
Geplaatst: 15.07.2007 - 16:49
door coyote1980
herbie5251 schreef:week 28 1989 1999
Thanx! Dat zal dan wel 1999 zijn :scratch:
Zijn zulke oude banden per definitie gevaarlijk om mee te rijden? Van de persoon van wie ik mijn 850 gekocht heb begreep ik dat hij, nadat hij in 2000 de auto van een Duitser met deze winterbanden gekocht heeft, de winterbanden in een donkere berging heeft opgeslagen...
Geplaatst: 15.07.2007 - 19:53
door trompetje
voor caravanbanden geldt 7 jaar, en dan vervangen, dacht ik.....
Geplaatst: 17.07.2007 - 22:48
door hollander
Klopt inderdaad, 7 jaar is het max dat je een band gebruikt zowel voor caravan als auto.
Peter
Geplaatst: 17.07.2007 - 22:51
door coyote1980
Oke, dan ga ik er ook niet 'even' op rijden, bedankt voor de hulp allen!
Geplaatst: 18.07.2007 - 09:41
door V480-S60
Ik zou even op het antwoord van PS-amazon wachten.
Waarom: die heeft in de banden gezeten. En die prikt de meeste fabeltjes over banden gewoon door.
Maar goed wat ik in de loop der jaren begrepen heb is het volgende:
Ik begrijp uit een andere post dat je er maximaal een week en 150 km mee wil gaan rijden.
Als je je gewoon aan de snelheid houdt kan dat gerust met deze 8 jaar oude banden als ze in het donker op de juiste wijze opgeslagen zijn geweest.
Licht is funest (dat werkt de veroudering in de hand) net zoals opgeslagen met belasting. (Dus caravans).
Enige voorwaarde is dat er geen droogtescheurtjes zijn te ontdekken. Zijn die er wel dan is het inderdaad niet verstandig te gaan rijden.
Vergeet niet dat je reserveband ook veelal vele malen ouder is dan de normale banden. En die reserveband wordt ook niet echt elke 6 jaar vervangen.
Geplaatst: 18.07.2007 - 10:13
door coyote1980
Hmm, da's ook weer waar. Ik zal gewoon met een kritisch oog de banden bekijken vanmiddag, ik meen dat toen ik ze vorige week in de berging legde ze er goed uitzagen.
Ik heb PS-amazon een PM gestuurd met de vraag om een reactie

Geplaatst: 18.07.2007 - 13:38
door Oceanracer
Voor zover mijn kennis reikt weet ik niet beter dat een DOTcode voor de oudheid van de banden altijd uit 4 cijfers bestaat welke tegen elkaar zijn aangebracht: 2806 of 0598. De eerste 2 cijfers geven dan het weeknummer aan en de laatste 2 cijfers het jaar. Dus kom ik in het voorbeeld uit op week 28 van 2006 en week 5 van 1998. De jaarcode staat echter niet altijd op beide kanten van de band. Je moet dus wel eens het wiel van de wagen verwijderen om te zien hoe oud de band is.
Verder is die 7 jaar slechts een aanrader. Dit is dus niet bij wet geregeld.
Geplaatst: 18.07.2007 - 19:00
door hollander
Klopt wat oceanracer zegt, niet bij wat geregeld alleen een aanrader.
Verder ben ik het niet helemaal eens wat betreft de reserve band.
Tegenwoordig zitter er veel thuis komers vanaf fabriek in de voertuigen.
Zit er een reserveband in je voertuig gelijk aan de gemonteerde banden dan zullen de meesten bij de eerste versleten banden het reserviel wiel uit de bak halen en er dan maar 1 nieuwe bijkopen.
De meest goeie van de versleten banden gaat dan achter in de bak als reserve.
Grt Peter
Geplaatst: 18.07.2007 - 20:25
door coyote1980
Ik heb de banden net bekeken en ze zien er goed uit, geen haarscheurtjes of andere tekenen van uitdroging. Ik zet ze er vrijdag dus toch onder en rijdt er dan een weekje rustig mee, voor zover ik de auto al gebruik dan
Dan zijn in elk geval mijn Titans weer als nieuw eind volgende week, ze zien er nu echt niet uit

De beide achterbanden zijn nog prima (Michelin Pilot Sport), voor is afgesleten en schuin ook. Hij spoort wel gewoon rechtuit, toch even uitlijnen?
Zit eraan te denken Michelin Pilot Exalto PE2 met velgbescherming erop te zetten in 215/45 17 voor, iemand die dat afraadt? Alternatief is de goedkopere GoodYear Eagle F1 GSD3, die heb ik ook op de 480, maar om de een of andere reden zet ik die liever niet onder de 850...
Geplaatst: 21.07.2007 - 01:35
door kennethbril
Als je wagen altijd binnenstaat s'nachts en dat je hem af en toe behandelt met zo'n sillicone spray om een nieuwe look te creëren, dan kan hij veel langer mee gaan zegt mijn bandenboer . Zoals bij leder dus, rubber moet je voeden en soepel houden.
En in de winter winterbanden en in de zomer vice versa. Doet ook al veel voor de levensduur . Da's mijn moto
Winter : michelin pilot alpin 16 duim originele velg volvo
Zomer : roadstone pro 18 duim toora velg
Geplaatst: 19.08.2007 - 15:09
door Potje
Ik kan ook een (mooie) set winterbanden aanschaffen die van 2001 zijn. Nog 7 mm profiel erop.
Borderline case of gewoon aanschaffen?
Geplaatst: 19.08.2007 - 17:30
door Oceanracer
E.e.a. hangt natuurlijk van de prijs af, maar voor € 125,00 tot € 150,00 ex montage en balanceren zou ik ze aanschaffen.
Geplaatst: 20.08.2007 - 08:01
door Potje
Oceanracer schreef:E.e.a. hangt natuurlijk van de prijs af, maar voor € 125,00 tot € 150,00 ex montage en balanceren zou ik ze aanschaffen.
Het ging mij er meer om of het nog veilig is. Wil niet met 150 een klapband hebben op weg naar de wintersport.
Geplaatst: 20.08.2007 - 10:37
door FelixB
coyote1980 schreef:Ik heb de banden net bekeken en ze zien er goed uit, geen haarscheurtjes of andere tekenen van uitdroging. Ik zet ze er vrijdag dus toch onder en rijdt er dan een weekje rustig mee, voor zover ik de auto al gebruik dan
Dan zijn in elk geval mijn Titans weer als nieuw eind volgende week, ze zien er nu echt niet uit

De beide achterbanden zijn nog prima (Michelin Pilot Sport), voor is afgesleten en schuin ook. Hij spoort wel gewoon rechtuit, toch even uitlijnen?
Zit eraan te denken Michelin Pilot Exalto PE2 met velgbescherming erop te zetten in 215/45 17 voor, iemand die dat afraadt? Alternatief is de goedkopere GoodYear Eagle F1 GSD3, die heb ik ook op de 480, maar om de een of andere reden zet ik die liever niet onder de 850...
Op het volvo850forum is al heel veel geschreven over 17" banden onder de turbo's; o.a. dat de standaardmaat 205/45R17 is
Ik zou daar ff kijken
Geplaatst: 20.08.2007 - 12:41
door Oceanracer
Het zou niet best zijn als je met banden uit 2001 een klapband zou krijgen, alleen maar omdat ze (al?) 6 jaar zijn.
Geplaatst: 22.08.2007 - 12:28
door nauticbluepearl
volgens mij heeft verouderen van banden te maken met het doorvulcaniseren van het rubber. rubber is eerst kauwgum, daarna worden de banden in een mal gebakken (gevulcaniseerd). onder invloed van uv (maar ik denk ook in minder hoog tempo in het donker) gaat dit proces door en verhardt het rubber verder dan bij productie de bedoeling was.
ik denk dus dat het hardere rubber eerst gevolg heeft voor grip, rolweerstand, comfort, slijtage.
en pas op de allerlaatste plaats voor de constructie (klapband), daar is het carcas en de gordel veel meer van belang.