Rijdt 340 beter op halve variomatic ?
Geplaatst: 17.07.2007 - 22:06
Een maand geleden ben ik met mijn 340 naar de garage gegaan venwege een een zorgekkend geluid. Daar bleek een van de trommels van de variomatic aan een zijde losgelopen te zijn.
Door ziekte en vakantie perikelen konden ze de zaak niet meteen op orde krijgen, maar omdat ik de auto urgent nodig had, heb ik gezegd "geef hem zo maar mee" (dus met een aan een zijde gedemonteerde variomatic)
Nu rijd ik al een maand rond met de onderdelen van de halve variomatic in de kofferruimte in plaats van onder de auto, maar nu heb ik de indruk gekregen dat het een stuk beter rijdt als voorheen !
Hij lijkt 'soepeler' en 'lichter' te rijden. Ook heb ik de indruk dat de motor minder toeren (dus minder geluid) maakt bij eenzelfde rijsnelheid.
Het is een soort van ervaring alsof je voorheen altijd met een half aangetrokken handrem hebt rond gereden.
Het kan natuurlijk verbeelding zijn, maar kan iemand hier iets zinnigs over zeggen en mij vertellen wat de mogelijke nadelen of problemen zijn om zo door te blijven rijden?
Natuurlijk sta je compleet stil als de overgebleven band zou breken, maar die kans lijkt me erg klein en er zijn tal van andere redenen om ook stil te komen staan, dus dat bezwaar is betrekkelijk.
Door ziekte en vakantie perikelen konden ze de zaak niet meteen op orde krijgen, maar omdat ik de auto urgent nodig had, heb ik gezegd "geef hem zo maar mee" (dus met een aan een zijde gedemonteerde variomatic)
Nu rijd ik al een maand rond met de onderdelen van de halve variomatic in de kofferruimte in plaats van onder de auto, maar nu heb ik de indruk gekregen dat het een stuk beter rijdt als voorheen !
Hij lijkt 'soepeler' en 'lichter' te rijden. Ook heb ik de indruk dat de motor minder toeren (dus minder geluid) maakt bij eenzelfde rijsnelheid.
Het is een soort van ervaring alsof je voorheen altijd met een half aangetrokken handrem hebt rond gereden.
Het kan natuurlijk verbeelding zijn, maar kan iemand hier iets zinnigs over zeggen en mij vertellen wat de mogelijke nadelen of problemen zijn om zo door te blijven rijden?
Natuurlijk sta je compleet stil als de overgebleven band zou breken, maar die kans lijkt me erg klein en er zijn tal van andere redenen om ook stil te komen staan, dus dat bezwaar is betrekkelijk.