Pagina 1 van 3

Zou deze motorsteun schokkend schakelen veroorzaken?

Geplaatst: 22.07.2007 - 20:00
door arnoud
Ik heb al een tijdje last van het probleem dat het schakelen nogal schokkerig verloopt, vooral in lagere versnellingen.

Het probleem is dat nadat ik de koppeling op heb laten komen en gas bij geef, dit resulteerd in een stoot door de auto die irritant genoeg is dat je hoofd voorover wil kiepen... Min of meer hetzelfde gebeurt als ik (het sterkst merkbaar in de tweede versnelling) het gaspedaal een stukje los laat, en daarna weer wat gas bij geef.

Ik dacht eerst aan de ETM, maar aangezien het alleen gebeurt bij het intrappen en loslaten van het gas, en absoluut niet als ik bijvoorbeeld op de cruise control rij, leek me dit wat minder waarschijnlijk?

Na wat rondneuzen op verschillende fora kwam ik tegen dat misschien de motorsteunen wel eens dit zou kunnen veroorzaken.

Dus vanmiddag eens goed gekeken, en jawel, dit ziet er nogal versleten uit toch?

Afbeelding

Er zit een scheur in het bovenste gedeelte van het rubber (die 'netjes' open gaat staan als je de stang waar de steun aan vast zit met de hand naar achteren beweegt) en een flinke scheur bij de andere pijl, waar je met gemak tussendoor kunt kijken.

Het verwisselen ziet er niet al te ingewikkeld uit, maandag maar even de dealer bellen om een nieuwe te bestellen?

Geplaatst: 22.07.2007 - 20:50
door Keesjan36
Ja, deze motorsteun zou zeer zeker de boosdoener kunnen zijn.
Vervangen is op zich niet zo ingewikkeld, alleen heb je wel een hulpmiddeltje nodig om die steun erin te persen. Hij gaat er niet zomaar huppetee 1,2,3, in.

Inwrijven met vaseline helpt en ik heb ook wel eens een constructie van twee plankjes gezien met een schroefdraad erdoorheen. Aan weerskanten een (vleugel)moer en dan gelijkmatig aandraaien tot hij erin schiet.

Zou deze motorsteun schokkend schakelen veroorzaken?

Geplaatst: 22.07.2007 - 21:06
door arnoud
Oh ik was van plan om maar gewoon de complete motorsteun te kopen. Leek me simpeler?

Afbeelding

Geplaatst: 22.07.2007 - 21:18
door Keesjan36
Ja, dat is inderdaad simpeler. Bij de dealer doen ze het meestal ook op die manier.
Bij "mijn" volvospecialist zijn ze niet vies van een beetje knutselen en proberen de kosten voor de klant ook een beetje te beperken.

Zou deze motorsteun schokkend schakelen veroorzaken?

Geplaatst: 22.07.2007 - 22:24
door arnoud
De instructies voor het verwisselen zien er niet al te ingewikkeld uit, maar zo te zien wordt het wel tijd om een momentsleutel te gaan kopen. Iemand nog tips voor een goeie maar zeker betaalbaar exemplaar? :)

[img]https://helmantel.com/arnoud/s60/torque_bracket.pdf]demontage instructies[/url]

Geplaatst: 22.07.2007 - 23:48
door tommytommy
Idd gewoon in ieder geval een complete steun kopen. Kost maar 45e ofzo(origineel bij dealer) Niet klooien met rubbers..die ook 25e kosten ofzo.

Ik denk niet dat dit je probleem kan veroorzaken...zal wel ergens anders inzitten. Ik heb het soms ook..en ging niet weg na vervangen steun. (3 boutjes onder en pin boven..los en vast,,nog geen 5 min werk) De steun laat je motor niet kantelen..dus die moet wel goed zijn.

Ik heb het nog wel eens als ik te snel probeer te schakelen..wat bij mij een probleem is. Probeer nu rustig te schakelen..en ik moet zeggen dat het wel beter wordt.

Daarnaast let ik te veel op dingen..als je even in BV in een kart hebt gezeten...daarna gaat je volvo weer hemels rijden.

Gr Tommy

Geplaatst: 23.07.2007 - 00:06
door arnoud
tommytommy schreef:Ik denk niet dat dit je probleem kan veroorzaken...zal wel ergens anders inzitten. Ik heb het soms ook..en ging niet weg na vervangen steun. (3 boutjes onder en pin boven..los en vast,,nog geen 5 min werk) De steun laat je motor niet kantelen..dus die moet wel goed zijn.
Misschien had ik het onderwerp iets beter moeten omschrijven, want in principe denk ik niet dat het direct iets met het schakelen te maken heeft. Als ik gezellig in de tweede versnelling in een file aan het vooruit krabbelen ben hikt en stoot de auto ook de hele tijd, kan nog beter in z'n 3 of 4 zetten dan... Dus als ik bij zo'n 30km/u in de 2e versnelling het gas los laat en een seconde later weer in trap heb ik twee keer een flinke stoot door de auto heen... Ik heb dus een beetje het gevoel dat het stoten juist wel door het kantelen van de motor veroorzaakt wordt?

En ja ik kan natuurlijk de koppeling een stuk later op laten komen als het over het schakelen gaat, maar volgens mij gaat dat juist weer ten koste van de koppelingsplaten, en die zijn ook niet goedkoop om te vervangen :D

Heb jij de steun verwijderd zonder eerst de balk die er overheen loopt los te halen? Kun je dan wel bij de bouten waar hij mee vast zit?

Geplaatst: 23.07.2007 - 00:57
door Keesjan36
tommytommy schreef:Idd gewoon in ieder geval een complete steun kopen. Kost maar 45e ofzo(origineel bij dealer) Niet klooien met rubbers..die ook 25e kosten ofzo.

Ik denk niet dat dit je probleem kan veroorzaken...
Gr Tommy
Bij de volvospecialist kostte een (origineel volvo)rubber voor mijn S70 E11,- incl.

Verder had mijn auto (en ik) ook last van dat schokken. Kennelijk werd het bij mij veroorzaakt door het geheel versleten rubber, want na vervanging was het over.
Verder hebben velen op het 850forum ook last gehad van die klachten. Vervanging van de bovenste motorsteun lost in veel gevallen de klacht op.
Overigens kan het natuurlijk altijd zo zijn dat er meer aan de hand is, maar probeer eerst dit maar eens. De rest kan altijd nog onderzocht worden, toch?

Geplaatst: 23.07.2007 - 07:39
door arnoud
Inderdaad, dat gevoel had ik ook. Deze rubber ziet er hoe dan ook versleten uit, dus vervanging door een nieuw exemplaar (schijnbaar is het nieuwe model een stuk beter dan deze die ze in 2001 gebruikten) kan zowieso geen kwaad. Gezien de leeftijd en de kilometerstand (6.5 jaar en 167dkm) lijkt me de kans dat ook de andere rubbers aan vervanging toe zijn vrij groot, maar daar ga ik zelf in ieder geval NIET aan beginnen.

Dit ziet er nog wel uit als een klusje wat ik aan durf, erg veel verder is het leuk een klus voor de specialist. Als het hier mee opgelost is zijn we blij, zo niet mogen ze over 5000km mooi in de garage er naar kijken...

Geplaatst: 23.07.2007 - 09:53
door tommytommy
Heb idd niet goed je verhaal gelezen..zou wel eens de oplossing kunnen zijn. Ik hoop het voor je.

Bij mij hielp het schoonmaken van de gasklep ook erg..aangezien je dit al gedaan hebt :-)

Wat je doet is die 3st grote bouten losmaken met een steek/moersleutel..kan je gewoon bij.

Dan zit er een horizontale bout door de steun en stabi-stang. Die draai je met 2 sleutels los...en trek je de beugel er onderuit.

Op de zelfde manier zet je weer de nieuwe beugel erop.

PS dit onderdeel wordt bij bosjes vervangen door de dealer..dus wel belangrijk! Ik ga voor 45e niet lopen klooien...:-) Ding gaat zomaar weer een ton mee.

MVG Tommy

Geplaatst: 23.07.2007 - 15:49
door arnoud
Nee, gasklep ben ik tot nu toe niet aangeweest. Zolang ik geen directe symptomen krijg die wijzen op dat daar iets mee mis is blijf ik daar uit de buurt :)

De nieuwe steun in besteld, komt morgen binnen, lijkt me een leuk klusje voor a.s. zaterdag...

De huidige zit er al bijna 170.000km in, en de nieuwe versie schijnt een stuk beter te zijn, dus inderdaad, dan ga ik niet liggen klooien met het proberen een nieuw rubber in het gat te persen...

Geplaatst: 23.07.2007 - 16:01
door tommytommy
Ik zou wel eens die glasklep loshalen (unit)...laat je hem met alles eraan op een kleedje rusten en vervolgens onderspuiten met remmenreiniger...en eventueel poetsen met een tandenborstel.

Je haald het eraf zodat die troep niet in in je blok komt.

Ik denk dat het aardig aangekoekt is als je dat niet elk jaar schoonmaakt.

Je kan het wel even controlleren...op je luchtfilter zit een dikke rubberenslag..die naar je gasklepunit loopt. Schroef gewoon even de linker klem wat losser..zodat je de linker helft van de slang eraf kan halen. Schijn je even in het gat met een zaklamp..en eventueel druk je de gasklep een beetje naar achteren.

Als je zwarte aanslag ziet zou dat die schokken nog wel eens kunnen veroorzaken. Ik heb het ook gehad...was na 15 minuten weer inelkaar.

Auto reageerde veel beter...15min werk..en 3 euro remmenreiniger.

Dacht dat je dit al wel een keer had gedaan...


Gr Tommy

Geplaatst: 23.07.2007 - 16:09
door arnoud
Nee, heb ik niet, ik ben eentje uit de categorie: "If it ain't broken, don't fix it..."

En deze rubber was duidelijk broken :lol:

Geplaatst: 23.07.2007 - 16:40
door tommytommy
Dat klopt....maar dit is wel iets wat je dan in ieder geval elk jaar door de dealer moet laten doen dan. :-)

Dat zal alleen meer kosten dan 15min werk en 3 euro remmenreiniger.


Je kan in ieder geval even kijken in je gasbuis...kijken kost helemaal niks...een slangenklem iets losdraaien is niet zoveel werk..


Gr Tommy

Geplaatst: 23.07.2007 - 16:42
door arnoud
Als ik zaterdag mijn nieuwsgierigheid niet kan bedwingen zal ik het melden en een plaatje schieten van wat ik aantref, ok? :P

Geplaatst: 23.07.2007 - 16:52
door tommytommy
Dat is ook goed....:-)


Gr Tommy

Zou deze motorsteun schokkend schakelen veroorzaken?

Geplaatst: 24.07.2007 - 15:28
door arnoud
Het onderdeel is binnen, heb ik mooi zaterdagmiddag een leuk klusje :)

En als het mis gaat komt het mooi uit dat ik 's ochtends een 440 voor m'n vrouw koop :lol:

Afbeelding

Geplaatst: 24.07.2007 - 15:39
door C 30 T5
Keesjan36 schreef:
tommytommy schreef:Idd gewoon in ieder geval een complete steun kopen. Kost maar 45e ofzo(origineel bij dealer) Niet klooien met rubbers..die ook 25e kosten ofzo.

Ik denk niet dat dit je probleem kan veroorzaken...
Gr Tommy
Bij de volvospecialist kostte een (origineel volvo)rubber voor mijn S70 E11,- incl.
Dit gaat over een S60 is wat anders als een S70, bij een S60 is deze niet los te vernieuwen S70 classic namelijk wel.

Geplaatst: 25.07.2007 - 20:43
door arnoud
Het lange verhaal komt zo wel met de plaatjes, maar de korte samenvatting: het heeft geholpen! :D

zie hier voor de handleiding om het zelf te doen :)

En ik kon weer eens niet wachten tot het weekend, het was mooi weer... :)

Geplaatst: 26.07.2007 - 22:04
door C 30 T5
Als het maar geholpen heeft, dat is het belangrijkste.