Pagina 1 van 1

V40 1.8 op lpg loopt op 3 cilinders

Geplaatst: 22.07.2007 - 23:16
door VictorW
Nvt

Geplaatst: 23.07.2007 - 00:13
door Ludo
het lijkt op een kortsluiting in de bedrading naar de injectors toe.
beter even naar de Vialle specialist voor een duidelijke diagnose en herstelling.

Geplaatst: 23.07.2007 - 16:59
door VictorW
Ludo,

Bedankt voor je reactie. Weet je toevallig ook waar ik een bedradingsschema van een Vialle installatie kan vinden? Het gaat om de versie met de paarse injectoren en de rechthoekige kast op de tank.

Het vreemde is trouwens dat het plastic van de zekering was gesmolten maar dat de zekering zelf nog werkte, althans nog gewoon contact maakte, normaal gesproken had hij moeten "springen".

Heeft er iemand ervaring met een dergelijke storing? Ik wil van de week sowieso naar een Vialle installateur toe, maar vanwege mijn werk wordt dat waarschijnlijk pas zaterdag, dus wil in de tussentijd het liefst zelf nog het een en ander proberen.

Alvast bedankt!

Geplaatst: 23.07.2007 - 22:04
door Fat Rat
je roept wel een paar tegenstrijdigheden: je vermoedt een vastzittende injector te hebben, anderzijds stel je ook dat je kat is overleden aan een teveel aan onverbrande brandstof.. of zou er misschien niet genoeg brandstof ingespoten worden voor een goed brandbaar mengsel.

Heb je een specifieke injector aan kunnen wijzen, zoja wissel deze dan eens met een "goede" en zie of het probleem op dezelfde cilinder blijft(probleem in brandstof aanvoer) of mee verhuist met de "slechte" injector.
Mogelijk kan je een niet meewerkende injector identificeren aan de bijhorende bougie die niet netjes uitziet.

Geplaatst: 23.07.2007 - 22:49
door VictorW
Fat Rat,

Ik vermoed niet specifiek een vastzittende injector, maar dat zou een oorzaak kunnen zijn, door het geluid en de gesmolten zekering heb ik wel het gevoel dat er iets aan de hand is met een injector. Het zou natuurlijk ook een slechte bougie of bobine kunnen liggen.

Ik heb vanavond geprobeerd de bougies te inspecteren, maar mijn bougiesleutels zijn te groot om de bougies te bereiken. De 1.8 heeft nl. een vrij diepe en nauwe schacht naar de bougies.

Als ik een geschikte bougiesleutel kan bemachtigen dan zal ik de bougies eens bekijken. Daarna zal ik proberen het op drie poten lopen op te wekken. Wat nogal lastig kan worden, aangezien het maar incidenteel en alleen na een langere rit voordoet. Dan kan ik 1 voor 1 de bougie kabels er afhalen en controleren of er een bougie danwel bobine voor problemen zorgt, toch?

Hoe kan ik de injectoren het best verwisselen? Kan ik ze makelijk verwijderen, moet ik nog ergens specifiek op letten?

Geplaatst: 23.07.2007 - 23:06
door Totalyred
Ik ken het probleem...heb het zelf ook meegemaakt.

Weerstand in gaszekeringkast te hoog waardoor de motor op gas onregelmatig gaat lopen. remedie; kontakten schoonmaken met schuurpapiertje en het liefst nieuwe zekeringen plaatsen (daarna regelmatig temperatuur controleren van zekeringkastje) ook bij mijn s40 al tijden een aandachtspunt welke regelmatig terug komt. Verder is het getik van de injectoren normaal wanneer de auto op gas wordt geschakeld. Volvo geeft als een van de weinigen nog steeds een signaal naar de injectoren waneer deze wordt overgeschakeld op LPG. (ivm aankoeken van LPG vervuiling op de injectoren waarna een storing zou kunnen ontstaan) schakel met een op benzine draaiende stationair lopende motor het systeem maar eens op LPG je zult na een minuutje het tikkend geluid gaan horen.

Geplaatst: 23.07.2007 - 23:08
door Fat Rat
je kan de bougiekabels loshalen om zo de motor op 3 poten te laten lopen.
Zit er bij het standaard gereedschap wat in de auto zat geen bougiesleutel(of denk ik nou te veel jaren '80??)

Injectoren loshalen/wisselen heb ik geen enkele ervaring mee, ik heb een carburateur(dit is m'n eerste wagen).

Maar ik verdenk de bougies en bobines niet direct, omdat op benzine het probleem niet optreedt. Dat doet mij dus concluderen dat het niet de onsteking is en niet de lucht toevoer.
Dus dan blijft de brandstoftoevoer op lpg in principe over.

Geplaatst: 23.07.2007 - 23:54
door Ludo
Fat Rat schreef:Maar ik verdenk de bougies en bobines niet direct, omdat op benzine het probleem niet optreedt.
juist voor lpg moet de ontsteking altijd optimaal zijn.
maar het is volgens mij ook niet aan de orde bij dit probleem.

een gesmolten zekeringkast of te hoge weerstand zoals Totalyred schrijft is ook zéker niet normaal.
laat dit proffesioneel oplossen i.p.v. hier zelf mee te gaan klooien!.

Geplaatst: 28.07.2007 - 14:46
door VictorW
De vialle specialist waar ik dit weekend was gesloten. Dus eerst zelf maar weer eens gekeken. Bougies eruit gehaald, niet echt nieuw meer, maar mijns inziens nog prima. NGK bougies elektrode-afstand 0.9. De bougie van cilinder 2 was viezer dan de andere. Bougie cilinder 1 was het schoonst, 2 het viest, drie ook een beetje vies, vier was mooi.

Aangezien cilinders 2 en 3 het viest zijn zou het de bobine van die cilinders kunnen zijn. Maar ik denk niet dat die het probleem is. Aangezien het probleem zich alleen voor doet als de motor echt warm is en dan langer dan een half uur stil heeft gestaan. Dit zou misschien te maken kunnen hebben met dat de motor als hij stil staat eerst nog warmer wordt, omdat er dan geen koeling is. Wellicht dat het een vaper lock is?

Ik weet dat het beste is om de auto na te laten kijken door een Vialle specialist, maar tot dat kan wil ik graag zoveel mogelijk zelf nakijken.

Geplaatst: 03.08.2007 - 20:04
door VictorW
Sinds het schoonmaken van de bougies heb ik geen problemen meer gehad. Gisteren even de schakelbussen bij de pook en bij de bak vernieuwd en hij schakelt weer als nieuw! Vialle specialist had de eerste weken geen tijd...lekker service, maar goed, zo lang die weer goed rijd heb ik er ook geen haast mee.

Geplaatst: 05.08.2007 - 13:10
door marcelg
welke specialist is dat?