Pagina 1 van 1
740 dynamo defect (lager) - B230K - 55A --> 70A
Geplaatst: 01.08.2007 - 11:13
door MaGNeT
Ik heb een Volvo 740 GL sedan uit 1986 (vemoedelijk model 1987 omdat hij van oktober '86 is).
De dynamo maakt het geluid van een slecht lopende brommer; de lagers zijn versleten.
Het motorblok is een B230K met een 531 kop (dus niet de Heron).
update: de oude dynamo is een Bosch 55A type.
Ik heb via een demontagebedrijf een dynamo kunnen bemachtigen maar deze is van een 1985 model Volvo (70A type dat o.a. in de 240 en 740 zit).
Hij heeft bijvoorbeeld een gegoten fan ipv een uit metaal gebogen fan.
De bevestigingspunten lijken echter hetzelfde zodat monteren geen probleem zou moeten zijn.
Tevens heeft hij een dubbele poelie zoals de originele Bosch die er in zat.
De stroomaansluitingen zijn echter anders.
Weet iemand hier of ik deze dynamo gewoon kan gebruiken (na aanpassen van wat stekkers)?
Of kan het sowieso niet?
Alvast bedankt!
De "nieuwe" dynamo (excuses voor de telefoonkwaliteit):

Geplaatst: 03.08.2007 - 11:02
door MaGNeT
Gisteren de dynamo gemonteerd met mijn oom.
Het paste zonder problemen.
Ik heb nu dus een 70A dynamo ipv een 55A dynamo.
1 stekkertje hebben we moeten aanpassen.
De B+ stekker en de negatieve pool zijn gelijk gebleven.
Alleen de D+ stekker is vervangen door een ringstekker zodat hij onder een boutje kan. Ik heb er een verloopje voor gemaakt zodat je ook zonder problemen weer terug kan naar een originele dynamo; mocht dat ooit nodig zijn.
Uiteraard hebben we de dynamo goed schoongemaakt, roest van de aansluitingen verwijderd en de koolborstels bekeken; die kunnen nog wel een ton mee
Het enige is dat de poelie van de 70A iets verder uitsteekt waardoor de 2 snaren een klein beetje schuin over de poelie lopen.
Ze lopen er echter soepel overheen en geen gekke bijgeluiden.
Het is minder dan een centimeter dus het kan geen kwaad, aldus mijn oom (die al gekkere dingen gezien heeft

).
Geplaatst: 03.08.2007 - 22:03
door Msuidgeest
Jij hebt zeker een handige oom? Neem maar een ander.
V-snaren moeten ALTIJD recht lopen. Dan sluiten ze alleen door draaiuren en niet door schuine randen. En omdat de snaren schuin lopen, slijten ook de poelies erg snel.
Zie je het voor je: midden in de nacht en je V-snaar breekt omdat iemand zei "dat hij al gekkere dingen gezien had"?
Heb je je ook gerealiseerd dat er nu maximaal 70 ampere door je draad van de dynamo naar de accu gaat? Heb je deze draad ook vervangen door een dikkere soort? Ik hoop van wel ...
Geplaatst: 04.08.2007 - 13:09
door wim de jong
Nou, een 70A of een 50A maakt niet zoveel uit. de draaddiameter is volgens de gegevens gelijk tot 63A.
Maar wat inderdaad niet goed is, de schuine stand van de snaar. Dit geeft heel veel extra slijtage, voornamelijk aan de snaar. Dit moet je voorkomen. Ik zou er niet aan beginnen, of je moet preventief je snaren vervangen elke 5000 km of zo. Houd het in ieder geval goed in de gaten. Mochten je snaren breken, ben je echt zuur, en je kan maar 30 km rijden overdag. (dit uit ervaring), en toen was het mooi weer, geen regen. In de nacht komen de lampen, en met regen de ruitenwisser er ook nog bij, ik geef je dan maar 15 km.
Kun je misschien niet je snaren omleggen, eerst naar je waterpomp, en dan naar de dynamo? Beide hebben 2 poelies, dus je kan een beetje schuiven?
Scheef en niet recht tegenover elkaar: fout, vermijden!!!!!
mvg wimdejong
Geplaatst: 05.08.2007 - 16:28
door Gert Jan Nevenzel
Heb nog een gereviseerde Denso liggen, revisie van koolborstel en koperen ringen. lagers zijn OK) mischien dat deze wel uitkomt met de poelies. Zou je even op kunnen meten. Wel 100 A.
(Uit een 940 polar '95 B230 FK injectie LPT)
Geplaatst: 05.08.2007 - 17:25
door mhjvs
Zorg gewoon dat je een panty bij je hebt... ( in de auto of er een aan

)
voor het geval je riem knapt.
Geplaatst: 12.08.2007 - 14:10
door MaGNeT
wim de jong schreef:Nou, een 70A of een 50A maakt niet zoveel uit. de draaddiameter is volgens de gegevens gelijk tot 63A.
Maar wat inderdaad niet goed is, de schuine stand van de snaar. Dit geeft heel veel extra slijtage, voornamelijk aan de snaar. Dit moet je voorkomen. Ik zou er niet aan beginnen, of je moet preventief je snaren vervangen elke 5000 km of zo. Houd het in ieder geval goed in de gaten. Mochten je snaren breken, ben je echt zuur, en je kan maar 30 km rijden overdag. (dit uit ervaring), en toen was het mooi weer, geen regen. In de nacht komen de lampen, en met regen de ruitenwisser er ook nog bij, ik geef je dan maar 15 km.
Kun je misschien niet je snaren omleggen, eerst naar je waterpomp, en dan naar de dynamo? Beide hebben 2 poelies, dus je kan een beetje schuiven?
Scheef en niet recht tegenover elkaar: fout, vermijden!!!!!
mvg wimdejong
Ik heb zonder dynamo zo'n 200Km afgelegd zonder problemen.
Onderweg begon het lager lawaai te maken en warm te draaien; het stonk.
Was in Lisse en heb hem daar de stroomkring onderbroken (B+ en D+ pool van dynamo losgehaald) om minder wrijving en warmte te krijgen vanwege het defecte lager (duct-tape en tie-wraps om draden te isoleren ivm kans op sluiting).
Daarmee 200Km probleemloos naar het noord-oosten van Friesland gereden. Het regende af en toe dus ruitenwissers en verlichting soms wel nodig gehad.
Kon de volgende dag ook nog starten en rijden.
Het is een B230K blok (carburateur) dus zoveel stroom heb je niet nodig om te rijden
Wat betreft het schuin lopen van de snaar; het was ons in eerste instantie niet eens opgevallen; alleen onder een bepaalde hoek kan je het zien.
Ik zou niet eens zeker weten of het met de oude dynamo wél recht over de poelie liep; die was al verwijderd.
M'n oom sleutelt al 20 jaar aan auto's en heeft het vaker gezien (ook als bestaande situatie) zonder dat het problemen gaf.
Inmiddels heb ik weer 2200Km afgelegd en nog geen slijtage te zien. Snaren staan tevens nog goed op spanning.
Ik hou de snaren goed in de gaten; mocht het zijn dat ze te snel slijten dan ga ik op zoek naar een andere dynamo

Voorlopig werkt het en ben ik weer on the road!
Geplaatst: 12.08.2007 - 14:11
door MaGNeT
mhjvs schreef:Zorg gewoon dat je een panty bij je hebt... ( in de auto of er een aan

)
voor het geval je riem knapt.
Ik heb de oude snaren nog, die liggen als reserve achterin

Is wel wat sleutelwerk als je op de weg bent maar alles is gangbaar en goed in het vet dus boutjes gaan probleemloos los (ook die van het stellen).
Met een sleutel 10 en 13 kom je al een heel eind bij een 740

Geplaatst: 01.10.2007 - 19:44
door MaGNeT
Inmiddels rijd ik er alweer een paar maandjes mee zo en het gaat nog prima

Slijtage bekijk ik iedere 1 a 2 weken maar nog niets waar te nemen.
Heb er inmiddels ruim 5.500km opzitten sinds het vervangen van de dynamo.
Kilometerstand versprong vandaag naar 279.000km!!!
Geplaatst: 29.10.2007 - 18:41
door MaGNeT
Inmiddels 283.000 op de teller, dus ruim 8500 kilometer afgelegd met de "nieuwe" dynamo. Werkt nog steeds perfect

Nog niets nagesteld.
Geplaatst: 30.10.2007 - 07:15
door v700r
Aardige man die Msuidgeest.
Geplaatst: 30.10.2007 - 08:45
door MaGNeT
v700r schreef:Aardige man die Msuidgeest.
Ach, er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in dat je zo weinig mogelijk frictie moet veroorzaken. Alle extra wrijving veroorzaakt warmte en slijtage.
Dat geldt voor mechaniek en in feite ook voor electronica.
Het is maar net of je de grens hebt bereikt waarbij dat optreedt; daarvoor zijn er marges.
Ik kan me de reactie van Msuidgeest daarom ook wel voorstellen; een dealer zou het zo ook niet doen, al was het alleen maar om achteraf geen discussie te krijgen als het misgaat.
Alleen wat betreft een andere "handige oom" zoeken; deze handige oom sleutelt al 30 jaar aan (zijn eigen en andere) auto's, rijdt al 20 jaar in zijn zelf gerestaureerde T2 busje (las- en lakwerk houdt nog steeds) en is een lopende encyclopedie als het om auto's gaat.
Alles wat tot nu toe gerepareerd is aan de Volvo, doet het nog

(klopt af

)
Het enige dat we hem kunnen verwijten is dat hij in het verkeerde merk rijdt. Alhoewel; een Kattenrug zou hij nog wel aan z'n verzameling willen toevoegen
Misschien heb ik wel wat meer slijtage?; voor het prijsverschil tussen een nieuwe dynamo en deze (45 euro incl. bezorgen) kan ik nog héél wat nieuwe snaren halen

Snaren vervangen houdt tevens het stelmechanisme van dynamo en stuurbekrachtiging gangbaar
Drupje vet op z'n tijd (2x per jaar) doet overigens ook wonderen om dit gangbaar te houden
