Pagina 1 van 1
Simpelste volvo?
Geplaatst: 02.08.2007 - 00:29
door Meneer_B
Hallo iedereen,
Om het even kort uit te leggen, ik hoop begin volgend jaar in het bezit te zijn van een rijbewijs en heb al een flinke tijd lopen dromen over een eigen auto. Nou heb ik natuurlijk niet zo heel veel pegels maar wel in het bezit van twee rechterhanden dus wil graag een oldtimer omdat je dan geen wegenbelasting betaald, en het onderhoud zo veel mogelijk zelf doen.
Ik zat te denken in de richting van: amazon, 142, 144, 164
De amazon vind ik een beetje duur qua aanschafprijs, dat zal wel met het uiterlijk te maken hebben. Maar de 164 trekt ook veel aandacht bij mij, volgens mijn pa is de B30 motor minder betrouwbaar dan de B18 en B20 motor die in de andere type's te vinden is. Ook heeft de 164 meer elektra (wat dus kapot kan gaan)
Welke raden jullie mij aan? Ik ben redelijk wat verstand van verbrandingsmotoren maar ben helaas (nog) geen volvo expert :roll:
Brand maar los

Geplaatst: 02.08.2007 - 12:09
door admiral
Ik zou dan kiezen voor een 140 serie, mijn schoonvader heeft een 145, is een zeer sleutel vriendelijke auto, nog een hoop van te krijgen en de prijzen voor onderdelen en de hele auto opzich vallen mee. Heb je meer auto dan een amazon. Niet dat een amazon een slechte auto is (heb zelf een Ama combi uit '66) maar alles is wat duurder en vraagt toch meer aandacht en geld. Ik val voor de ronde vormen van een ama maar dat is mijn keus.
Veel succes met de speurtocht.
Geplaatst: 02.08.2007 - 20:21
door Guestuser
Ik zou voor iets uit de 140 gaan. Ik ben nu 17 en heb een 144. Sleutel vriendelijk, en leuke auto

En redelijk goedkoop te onderhouden ooknog als je wat kennisen hebt en wat adresjes weet
Veel succes met de zoektocht !
Gr. Davey
Volvo Cruizing
Geplaatst: 02.08.2007 - 22:13
door dopdedouwer
Ik heb ook een 140.
Ik heb niet veel sleutelkennis maar ben niet bang om gewoon ergens te beginnen. Koop een boek van haynes en je kan elke klus wel opknappen.
Steeds verbaas ik me hoe simpel het eigenlijk in elkaar zit. Als je met lego gespeeld hebt vroeger kom je al een heel eind. :mrgreen:
Geplaatst: 03.08.2007 - 01:44
door Meneer_B
hmmm, ja.. dat klinkt wel goed. Ik heb er bij nordicar wel een aantal zien staan, daar durf ik er wel een te kopen voor een eurotje of 2000.

Geplaatst: 03.08.2007 - 09:35
door pimsam
Altijd gaan voor een 164. 140 serie is leuk maar zie je op elke hoek van de straat. 164 heeft bovendien meestal leer, schuifdak en uiteraard de mooie zes cilinder.
Als je bang bent van electronica kun je de B30A nemen met 2 carburateurs maar als je je een beetje verdiept in het injectie systeem valt het eigelijk reuze mee. Bovendien loopt een E mooier op gas dan een A.
Een zes cilinder B30 is 1,5 maal de vier cilinder B20. Exact dezelfde techniek. Zuigers, zuigerveren, kleppen, tuimelaars, nokkenastandwielen etc zijn zelfs uitwisselbaar. Dus ook even betrouwbaar.
Voor mij zou de keuze eenvoudig zijn.
Geplaatst: 03.08.2007 - 10:35
door dopdedouwer
Aangezien hij "niet in het bezit is van veel pegels" wordt een 164 lastiger.
1. Het aankoop bedrag is vaak hoger, of net zo laag als een 140, maar dan is de staat van de auto weer minder.
2. Brandstof verbruik ligt een paar km lager. Ik haal met mijn 144 1:9 op gas. Dat wordt met een 164 misschien wel lastig.
Ik heb met het zelfde bijltje gehakt, toch gekozen voor een 140. Wat betreft de voordelen heb je helemaal gelijk! Ga dan wel voor de neus met knikbumper, die is dan ook nog eens hardstikke mooi!
Geplaatst: 03.08.2007 - 12:57
door pimsam
In Duitsland worden regelmatig 164's aangeboden voor een redelijk bedrag (
www.ebay.de). Dus als je geen haast hebt zou ik daar zeker gaan kijken. BPM vrij en tegenwoordig is de invoerkeuring niet meer dan een APK-tje.
Mijn 164E (4-handbak) liep gemiddeld 1 op 6 op LPG. De meerprijs is dan slechts 2 euro per 100 km tussen een 164 en een 144 (op lpg). Een automaat schijnt makkelijk 1 op 4 te halen....... dus weer iets duurder maar wel weer veeeeel lekkerderderder.
Geplaatst: 04.08.2007 - 00:31
door Meneer_B
Ik vind zo'n 164 zo prachtig he, en of je nou 1:9 of 1:6 rijdt maakt niet zo heel veel meer uit denk ik, zal ook wel iets te maken hebben met je rijstijl.
Wat ik zo leuk vind aan de 164 is dat ie zo statig is, echt een luxe bak van vroegah, dat heeft een 140 dan weer niet. En een b30 moter is idd anderhalve b20 motor, maar het zit zo dat mijn pa vertelde dat ie wat minder gecharmeerd is van de b30 ivm problemen bij die motor. Dr moet toch wel iets zijn waar een b30 eerder last van heeft dan een b20 oid?
Geplaatst: 04.08.2007 - 10:17
door ferdy
Meneer_B schreef:Ik vind zo'n 164 zo prachtig he, en of je nou 1:9 of 1:6 rijdt maakt niet zo heel veel meer uit denk ik, zal ook wel iets te maken hebben met je rijstijl.
Wat ik zo leuk vind aan de 164 is dat ie zo statig is, echt een luxe bak van vroegah, dat heeft een 140 dan weer niet. En een b30 moter is idd anderhalve b20 motor, maar het zit zo dat mijn pa vertelde dat ie wat minder gecharmeerd is van de b30 ivm problemen bij die motor. Dr moet toch wel iets zijn waar een b30 eerder last van heeft dan een b20 oid?
Ik zou voor de 164 gaan, kwa techniek maakt het echt niets uit. Beide modellen hebben dezelfde roestkwalen. Ik zou de keuze eerder laten vallen op een auto waar plekken zoals dorpels, kofferbak, wielranden, radiatorbalk etc hard zijn. Als je een 164 eenmaal hard hebt is het een leuke investering.
Geplaatst: 04.08.2007 - 20:53
door pimsam
De B20 en de B30 hebben eigenlijk een en dezelfde zwakke plek en dat is de nokkenas. De wordt niet altijd even optimaal gesmeerd waardoor deze sneller slijt dan de rest van de motor.
De B30 zie je vaker met injectie dan de B20. Voor veel mensen is "electronica" onbetrouwbaar en "je kunt er alleen mee naar de garage". Electronica van de jaren 70 is echter niet moeilijk en het met een manual en een multimeter kun je het meeste oplossen. Zoals eerder vermeld moet je je er alleen in verdiepen.
En als je ooit problemen hebt gehad met de Zenith carbs, ben je blij met injectie. Naalden vervangen van Zeniths is niet mijn hobby.
Geplaatst: 04.08.2007 - 22:37
door Meneer_B
Deze leek mij wel interressant goede prijs voor wat lijkt een goede 164 (aan de lak te zien) ik weet dat dat soms tegen valt op foto's maar dit ziet er echt netjes uit
hij heeft wel een plekje wat je kan zien rechts achter maar voor 1250 is dat niets toch :?:
Geplaatst: 05.08.2007 - 11:44
door ferdy
Je kan het proberen, ik vrees echter dat bij die auto ook het een en ander weggesmeerd is. Neem de proef op de som en prik met een schroevendraaier
Op
http://www.volvoclassics.nl staat een roest special met zwakke plekken
Geplaatst: 10.08.2007 - 18:42
door Meneer_B
Ik heb nog eens rondgekeken, en had nog wat foto's van een vette amazon combi, omgebouwd, 500 pk motor erin. Dat lijkt me ook wel vet, te beginnen met een combi kopen. Dr staat er een bij volvo140klassiekers.nl voor 2000 euries, lijkt me een mooie bak.
Andere motor erin bouwen zal te duur zijn, maar opknappen zie ik wel zitten met zo'n bak.
Ik zal even een plaatje zoeken van wat ik in gedachten heb
edit: Yeah, dat was em:
http://www.autoblog.nl/archive/2006/10/ ... -sema-2006
Het is dus niet mijn bedoeling om heb precies na te maken (zal wel erg veel geld kosten) Maar meer zo'n bad-ass uiterlijk creeeren

Wat een vet ding!
Geplaatst: 10.08.2007 - 23:04
door dopdedouwer
moet je ff kijken naar de amazon in getaway in stockholm een van de laatste.

Geplaatst: 13.08.2007 - 22:55
door admiral
Meneer_B schreef:Ik heb nog eens rondgekeken, en had nog wat foto's van een vette amazon combi, omgebouwd, 500 pk motor erin. Dat lijkt me ook wel vet, te beginnen met een combi kopen. Dr staat er een bij volvo140klassiekers.nl voor 2000 euries, lijkt me een mooie bak.
Andere motor erin bouwen zal te duur zijn, maar opknappen zie ik wel zitten met zo'n bak.
Ik zal even een plaatje zoeken van wat ik in gedachten heb
edit: Yeah, dat was em:
http://www.autoblog.nl/archive/2006/10/ ... -sema-2006

Wat een vet ding!
Het is dus niet mijn bedoeling om heb precies na te maken (zal wel erg veel geld kosten) Maar meer zo'n bad-ass uiterlijk creeeren
ik wil niet negatief overkomen maar voor een lasvrije ama combi ga je al richting de 4500 euro en dan moet kosmetisch van binnen en buiten nog aangepakt worden en dan wil je hem nog pimpen, neem maar een grote zak gevuld met geld mee. Die auto's zijn gewoon duur in aanschaf, weet er alles van heb er zelf 1 die kosmetisch aandacht nodig heeft.
Geplaatst: 25.09.2007 - 00:50
door Ronnie144
ik heb zelf een 144 de luxe maar als je een grand luxe weet te vinden heb je ook leer en overdrive de b20 is ook een betere motor deze verbruikt bij redelijke staat minder olie is makkelijker af te stellen dan een b30 momenteel ben ik zelf twee dubbele webers aan het monteren en een k nokkenas met deze set up moet ik richting de 170pk gaan op de wielen wat dus meer is als een standaard b30e ook zijn er meer van de 140 serie wat betekent dat je ze dus meer ziet maar ook dat er meer oderdelen zijn waardoor dus de prijzen laager blijven want bijv plaatwerk van de 160 is vrij moeilijk aan te komen en ook duur
Geplaatst: 25.09.2007 - 22:33
door dopdedouwer
Leuk projectje Ronnie, ben wel benieuwd wat je B20'je gaat doen.
Laat tegen die tijd maar horen, gaaf.