Pagina 1 van 1

Lekkage aan de Turbo?

Geplaatst: 08.08.2007 - 09:17
door HenriV40
Mensen, hopelijk vindt ik hier een paar antwoorden want in het Turbo-Topic heb ik niets relevants kunnen vinden.

De Turbo van mijn V40 115pk 2003 heeft last van lekkage. Af en toe ligt er een kleine druppel (ter grote van een stuiver) olieachtige drab onder het blok.

Naar Volvo Dealer geweest en daar constateerden ze dat de Waste-klep van de Turbo niet goed meer functioneerde. Ze hebben de Turbo schoongemaakt en een aantal duizend kilometer is het goed gegaan. Nu begint hij echter weer af en toe te lekken.

Volgens de Dealer komt een reparatie uit op rond de 1300,- euro. Kan iemand mij aangeven of dat een realistisch bedrag is. Zijn die kleppen niet gewoon te vervangen?

Ik hoor graag van jullie!

Geplaatst: 08.08.2007 - 16:59
door coupe20v
Als de waste gate klep kapot is hoeft men de turbo toch niet te reinegen lijkt mij. Nieuw zal een waste gate die richting oplopen bij mijn audi kost hij 1200 euro.

Beetje duur

Geplaatst: 08.08.2007 - 17:46
door v40jlt4
Ik weet niet hoe duur turbo's uit de diesels zijn (is toch gewoon een niet al te grote garrett met ingebouwde wastegate?), maar voor 1300 euro krijg je volgens mij 2 hele nieuwe turbo's.

In ieder geval krijg je er 2 turbo's (met wastegate +actuator) voor van een S/V40 T4.

Zit natuurlijk ook werk bij, maar ik zou eens verder kijken. Zoek het nummer van de turbo op, kijk eens op ebay.

Losse wastegate's die je op (b.v. garretts) zet kosten echt geen 1300 euro, kijk maar eens hier:

http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=WGT

100$ voor een T3 internal wastegate swing

Maar, overigens, waarom zou een turbo olie lekken als de wastegate het niet meer goed doet? Ik ben geen turbo-expert, maar door mijn wastegate loopt geen olie.

Geplaatst: 08.08.2007 - 20:29
door volv40
het lager in de turbo kan lekken. twijfel ik aan zelf aan. is de toevoerslang voor de olie niet lek?

Slang

Geplaatst: 09.08.2007 - 18:08
door v40jlt4
[quote="volv40"]het lager in de turbo kan lekken. twijfel ik aan zelf aan. is de toevoerslang voor de olie niet lek?[/quote]

+1

Een lekkende retourslang heb ik al twee keer gehad.
Een turbo die olie lekt produceert meestal ook rook uit de uitlaat.
En qua kleur gok ik op blauw, maar weet ik even niet zeker.

Geplaatst: 09.08.2007 - 19:44
door DeNNiS_
klopt turbo die olie lekt geeft blauwe rook...

dit is ook via een uitlaat gas meting tetesten

Geplaatst: 10.08.2007 - 08:38
door HenriV40
DeNNiS_ schreef:klopt turbo die olie lekt geeft blauwe rook...

dit is ook via een uitlaat gas meting tetesten
Hij geeft geen blauwe rook op, dat is het niet.

De monteur van de Volvo dealer koppelde de slang van de turbo los en toen kon je vanaf de bestuurderskant schuinweg in de turbo kijken. Daar zag je toen een heel klein plasje olie. Echt zo'n klein randje van enkele milimeters. Dat veroorzaakt dus die lekkage.

Haal nu af en toe een poetslap langs de slang en soms haal ik een druppeltje weg en soms niets. Kan dus inderdaad zijn dat de slang lek is of dat de afdichting niet goed sluit.

Maar dan is mijn vraag mag er vanuit de turbo olie worden opgehoest richting die slang??

Zal kijken of ik een foto kan maken.

Geplaatst: 10.08.2007 - 12:38
door volv40
komt deze olie niet van de carterontluchting? die zit namelijk op de aanzuigslang die de monteur los gemaakt had.

Geplaatst: 10.08.2007 - 17:56
door DeNNiS_
maak idd is wat foto's!!
ben benieuwd heb zelf de 102 pk versie..

zien we gelijk het verschil achter de motor ;)
bij mij is er daar namelijk ook iets enorm vettigs maar geen echte lekkage

Geplaatst: 14.08.2007 - 19:29
door Ramon&Ramon
850 euro incl monteren

Bericht Ramon&Ramon

Geplaatst: 14.08.2007 - 22:33
door HenriV40
Ramon&Ramon schreef:850 euro incl monteren
Ramon,

Herken je ook het door mij beschreven probleem???

Henri

Geplaatst: 14.08.2007 - 23:13
door Ramon&Ramon
Olie in de turbo als ze wat ouder zijn komt vaak voor,de turbo inlaatslangen zijn altijd vet van de olie aan de binnenkant,dat is normaal.
meestal loopt die olie er op de slang aansluitingen weer uit bij stilstand en is de omgeving van die slangen altijd vettig,is verder geen probleem.
Als de turbo verder goed werkt zou ik er geen probleem van maken.