Pagina 1 van 2

Motorsteunen versleten?

Geplaatst: 09.06.2005 - 12:50
door Flying Torquewrench
Mijn S40 uit '97 heeft het volgende probleem.

Tijdens het optrekken, schakelen en stevig remmen hoort men een bonkend geluid vanuit de voorzijde van de auto.

Ben ermee bij de dealer geweest en die hebben de aandrijfstukken en wielophanging bekeken en kunnen niets vinden. Dit was service van de dealer en hiervoor hoefde ik niet te betalen. Echter werd mij geadviseerd om een afspraak te maken zodat ze de auto beter kunnen bekijken. Op dit moment hebben ze geen enkel idee wat het kan zijn en ik moest er rekening mee houden dan het zeker rond de vier a vijf zou duren voordat ze erachter zouden zijn wat het is. Een uurtje arbeidsloon werd geteld op 80 pond (+/- 120 euro) per uur!!.

Nou wil ik voordat ik een berg geld uitgeef eerst eens even aan jullie vragen of jullie misschien een idee hebben wat het kan zijn.

alvast bedankt,

FT

Geplaatst: 09.06.2005 - 16:05
door Marinus
Als je met optrekken en afremmen op de motor, je hand op de versnellingspook houdt en je voelt deze overduidelijk heen en weer bewegen...... dan kun je er rustig van uit gaan dat er een motorsteun versleten is.

Met name de bovenste motorsteun linksvoor, wil zo rond de 120 K nog wel eens versleten zijn.

Voor het vervangen van deze steun staat een behoorlijke tijd arbeidsloon, maar in principe is het een kwestie van 1 grote bout met moer en 3 bouten, die ze bij de dealer NIET vervangen als er een nieuwe motorsteun op gaat.

Mocht je het zelf willen doen, zorg dan wel dat je een garagekrik hebt, waarmee je het blok op de juiste hoogte kunt houden tijdens het (de)monteren van je blok.

Geplaatst: 10.06.2005 - 14:03
door Flying Torquewrench
Marinus,

Bedankt voor je reply.

Tijdens optrekken en afremmen voel ik mijn versnellingspook absoluut niet heen en weer bewegen. Dus het moet iets anders zijn. Misschien toch maar eens langsbrengen bij de dealer. Of iemand anders moet nog een idee hebben.

Geplaatst: 10.06.2005 - 23:03
door Marinus
Zeg nooit nooit, maar in principe ga IK er van uit dat het de motersteunen dan niet kunnen zijn.

En alles zit wel goed vast? fuseekogels, fuseestukken, schokbrekers, etc. Geen gebroken veren in je veerpoot of andere rare afwijkingen?

Of een uitlaat die niet goed is uitgelijnd en in bepaalde omstandigheden tegen carosseriedelen aandreunt?

Geplaatst: 10.06.2005 - 23:38
door Gast
Toen ik een V40 T4 reed voelde ik ook niks aan de versnellingspook maar toch was een motorsteun versleten. Maakte ook een bonkend geluid bij gas geven. Als je voor de auto stond was het die links bovenaan tussen de motor en de wielkast. De monteur liet het me zien door met de motorkap open gas te geven. Bij het kantelen van de motor hoorde je duidelijk een bonkend geluid. Steun vervangen en helemaal niets meer. Dat is mijn ervaring!

Geplaatst: 11.06.2005 - 12:21
door jack
Hallo FT,

Graag wil ik jullie nog ergens op attenderen. Onder de motor is een stalen subframe in rubbers gemonteerd. Op dit frame staan de voorste en achterste motorsteunen gemonteerd.
De rubbers van het subframe kunnen versleten zij: het frame krijgt dan zoveel speling dat je bonken kan horen, voelen, voor onder bij de motor.
Ik heb de rubbers en de afstandbussen vervangen en een wereld van verschil, ook in trillingen van de motor voel je veel minder en is de auto stiller. Het is iets wat eigenlijk zelden door de dealer gedaan wordt.
Mischien dat je hier je probleem in kan vinden

Vr. gr.,

Jack

Geplaatst: 11.06.2005 - 19:32
door Flying Torquewrench
Heren, bedankt voor jullie bijdrage!

Dit is nuttige informatie waar ik iets mee kan. Ik zal morgen als ik tijd heb eens alles na gaan kijken.

Zoals ik vermelde in mijn orginele post heb ik de auto al een keer naar de dealer gebracht en die hebben hem even op de brug gezet. Ze hebben de vitale delen nagekeken en konden daar niets aan ontdekken. Voordat ik hem weer wegbreng en een berg geld investeer wil ik graag weten wat ik zelf allemaal na kan kijken zodat ik hun geen bergen geld hoef te betalen voor het nakijken. Ik zal bovengenoemde zaken eens gaan bekijken en anders wordt het toch een trip naar de dealer. Ik voel er weinig voor om tijdens mijn ritten van de UK naar NL ergens langs de kant vaan de weg te komen staan met een afgebroken ophanging. Zeker als dit voorkomen had kunnen worden.

Ik hou jullie wel op de hoogte.

Nogmaals bedankt, FT

Geplaatst: 11.06.2005 - 23:40
door Ramon&Ramon
dat geluid wordt veroorzaakt door de rechter motorsteun,dus aan de distributiekant,sommige mensen hebben moeite met links of rechts bij een auto!
Er is vaak weinig aan te zien!

Geplaatst: 12.06.2005 - 09:09
door Gast
Die bedoel ik ook. Als je in de auto zit is het de rechter steun. Bij motorkap open en gas geven is het duidelijk te horen als je er bij staat.

Geplaatst: 12.06.2005 - 09:58
door Turbo4
bij mij was ook de rechter steun afgebroken !

re

Geplaatst: 12.06.2005 - 13:21
door Ramon&Ramon
Heb nog wel eentje liggen!

Geplaatst: 12.06.2005 - 16:21
door Turbo4
is al gemaakt , auto is bijna klaar !

Geplaatst: 12.06.2005 - 17:14
door Flying Torquewrench
Helaas (of gelukkig) het zijn niet de motorsteunen. Heb jullie advies opgevolgd en eens gas gegeven met de motorkap open en hierbij was niets te horen. Ik heb voor alle zekerheid de steun toch maar eens gedemonteerd en deze zag er nog redelijk uit. Natuurlijk wel wat slijtage maar verder was hij nog heel.

Dus de zoektocht gaat verder. Na demontage en montage van motorsteun nog een stukje gereden en het lijkt dat het wel iets minder is. Nu maakt hij een bonkend geluid bij het optrekken en het sterk afremmen maar niet meer bij het schakelen. Iedere keer als hij bonkend voel je ook een lichte trilling door het gaspedaal gaan. Geluid lijkt voornamelijk van de rechterkant van de auto te komen. Dus misschien maar eens alle verbindingen komtroleren en opnieuw op torque zetten. Het rare is/was dat het erger schijnt te zijn als je op een nat wegdek rijd.

Groet, FT

re

Geplaatst: 12.06.2005 - 20:30
door Ramon&Ramon
Dat geluid komt toch echt uit die steun rechts!

Geplaatst: 22.06.2005 - 11:01
door PhysicalZen
Hoe is het afgelopen???

We zijn natuurlijk wel benieuwd naar de oorzaak!

Geplaatst: 22.06.2005 - 20:22
door Flying Torquewrench
Sorry, ben er verder nog niet aan toe gekomen. Ben een paar dagen het land uitgeweest vor mijn werk zodoende. Met een beetje geluk heb ik volgende week meer tijd.

groet, ft

Geplaatst: 17.09.2005 - 11:13
door Flying Torquewrench
Heb er eindelijk eens tijd voor gehad om een en ander na te kijken. Alle motorsteunen eruit gehaald en geinspecteerd maar deze zijn allemaal in goede conditie.

Nu heb ik mijn vraag ook eens op een ander volvo forum geplaats en volgens een van de leden kunnen het de anit-roll bar bushings zijn. Deze schijnen namelijk een bekend probleem bij de S40 te zijn. Heeft iemand van jullie hier ook problemen mee gehad?

Groet, FT

Geplaatst: 17.09.2005 - 16:04
door PhysicalZen
dan zou je het ook moeten horen bij slecht wegdek met constante snelheid (constant gas).
De stabilisatorstang zit n.l. vast aan de veerpoten.

Geplaatst: 17.09.2005 - 17:23
door Flying Torquewrench
Nee, tijdens constant gas op een oneven wegdek voel en hoor ik helemaal niets.

Volgens een kennis zijn de anti-roll bar bushings bij hem vervangen voordat hij de auto kocht van de dealer. De vorige eigenaar had namelijk een kloppend geluid. De volvo dealer heeft dit uitgezocht en kwam tot de ontdekking dat deze bushes versleten waren. Na het installeren van nieuwe was het probleem ook verholpen.

Volgens de dealerwas dit echter een regelmatig voorkomend probleem bij de S40/V40.

Geplaatst: 17.09.2005 - 18:13
door Michel740Turbo
Zou het niet gewoon kunnen zijn dat de tangentiaalveren van je koppeling niet goed meer zijn? aangezien het probleem zich alleen voordoet bij hard gas geven en remmen. Vraagje: hoor je dit ook bij remmen met ontkoppelde motor.