Pagina 1 van 1

2 electronische probleempjes 440

Geplaatst: 15.08.2007 - 20:41
door Tramp
Hoi :D

Na mezelf even voorgesteld te hebben hierbij 2 rare electronische probleempjes van mijn 440 (phase 2 van 1995, 1,8i)

1.
Vandaag heeft m'n vader zich eens beziggehouden met de installatie van de radio. Alles (zo te zien) goed en wel, tot na de installatie daarvan bleek dat m'n centrale vergrendeling niet meer werkte. Even zoeken, en bleek dat zekering nr 21 stuk was. Daar zit de radio gedeeltelijk op, en ook de cv (en ook het klokje op de middenconsole, dat bij nader inzien ook stilgevallen was). Dat is een zekering van 15 amp. Nu zat er alleen nog een reserve van 20 amp in.
Als ik deze op nr. 21 steek, werkt de cv weer, en ook het klokje. Maar : met HET CONTACT AF, en de lichten AF (stand 0), gaan dan ineens de lichten (koplampen en achterlichten) branden :o . Als ik de zekering insteek, gaan ze branden, als ik de zekering weer uittrek gaan de lichten ook uit... Nu ga ik morgen wel een zekering van 15 amp halen, maar dit is toch niet echt normaal?

2.
Op mijn dashboard gaan soms, tegelijkertijd, 3 lampjes branden.
-batterijlampje (laadstroom)
-lampje handrem (uitroepteken)
-en (vreemd genoeg) lampje ruitesproeierniveau
Ze gaan altijd alle 3 tegelijk branden, en compleet willekeurig (dus niet als ik die of die handeling doe). Soms branden ze een minuutje en gaan dan weer uit, soms blijven ze aan, soms springen ze na een kwartier weer uit. Voor de rest rijdt de auto compleet normaal.
Eerste idee : de dynamo. Maar : deze was pas vervangen toen ik de wagen kocht, en dus nog maar een paar maanden oud. Toch even laten nakijken door een kennis die daar heel wat van kent. En de dynamo bleek perfect in orde. De batterij laadt ook normaal bij.
Dat lampje van de ruitesproeiervloeistof dat telkens mee gaat branden maakt het extra raar, want die bak is perfect gevuld. Geen idee dus wat er mis kan zijn...

Suggesties?

Geplaatst: 15.08.2007 - 23:29
door mada
zijn deze problemen ontstaan nadat de radio is aangesloten? zoja op welke manier is dat dan gebeurd?

Geplaatst: 16.08.2007 - 00:43
door Tramp
Het 2de probleem, de lichtjes op het dashboard, heeft niets te maken met de radio, want dat probleem was er al voordat er ook maar iets aan de radio gedaan is. En het is werkelijk ineens opgedoken, toen ik een week of 2 met de wagen aan het rijden was. En sinds de aankoop en het moment waarop die lampjes ineens af en toe aangaan, is er helemaal niet aan de wagen gewerkt.

Het eerste probleem is er dus wel sinds de installatie van de radio. Voordien werkte de cv/klok wel, dus die zekering ook. Maar blijkbaar heeft die zekering het ergens tijdens de installatie van de radio begeven, want het probleem dat de cv/klok niet meer werkte was daarna.
Nu, op zich is dat niet zo erg, want toen ik die zwaardere zekering van 20 amp er in stak werkten cv en klokje weer terug. Dus ik vermoed dat het probleem van de cv/klok morgen met een nieuwe zekering van de correcte amp (15) gewoon opgelost is. Maar normaal moet je toch zonder probleem - tijdelijk - een zwaardere zekering kunnen steken? En dan zouden toch niet je lichten mogen gaan branden?

Geplaatst: 16.08.2007 - 01:43
door Minimaniac
probleem 1:

Volgens het electrische schema van de 440, gaat er vanaf de verlichtingsschakelaar een draad naar de radioaansluiting.
Deze aansluiting zorgt ervoor dat de radioverlichting feller / zwakker gaat branden, afhankelijk van de stand van de lichtschakelaar.
Waarschijnlijk zit deze draad nu verkeerd aangesloten, waardoor de verlichting via de radio op spanning wordt gezet.
Het gevolg is dan idd dat de lichten aangaan nadat de auto van contact gezet wordt.
Ook het doorbranden van de zekering is hier een logisch gevolg van, daar de radio en de verlichting nu in serie geschakeld zijn, waardoor er meer amperes gevraagd worden.
Waarschijnlijk is dit te testen, door de zekering(en) van de verlichting eruit te halen en dan opnieuw te meten bij de radio.
Waarschijnlijk staat er dan geen spanning meer op een van de plusdraden naar de radio .

Dit is maar een theorie, maar mijns inziens de moeite waard om te controleren, succes.

Geplaatst: 21.08.2007 - 23:40
door Tramp
En die uitleg klopt dus volledig! Thanks Minimaniac! Dat draadje was inderdaad de oorzaak. 1 probleem is dus al opgelost!

Het was sowieso al een gepuzzel met de radio, aangezien de vorige eigenaar er een andere radio in gehad heeft dan de originele Volvo, en er niet beter op gevonden had dan maar alle draden van de Volvo-radio aan de stekker af te knippen, om er voor de aansluiting van zijn radio een hele plakbandconstructie van te maken. Om vervolgens zijn radio er weer uit te halen, de hele zwik draden weer af te knippen, en gewoon terug erin te duwen. En daarna ook de originele Volvo radio terug te steken zonder 'm aan te sluiten :roll:

Nu dat spooky probleempje van de lichtjes op m'n dashboard nog :?

Geplaatst: 27.08.2007 - 14:47
door rev
Dat van het ruitenwisser reservoir heb ik ook, soms brand dit en soms ook niet, bij mij is hij gevuld tot aan de dop, heb er wel de laatste keer gewoon water bijgedaan maar denk dat dit hier niets mee te maken kan hebben, volgens mij is gewoon de sensor kapot

cheerz Jan

Geplaatst: 28.08.2007 - 19:37
door Tramp
Wel, het probleem is -voorlopig?- opgelost ...

Alle zekeringen eens nagekeken en weer goed vast geduwd.
En vervolgens eens een tik gegeven tegen het relaiskastje.

En sindsdien zijn mijn lichtjes uit...

Ben eens benieuwd of ze ook uit gaan blijven ...

Geplaatst: 28.08.2007 - 22:01
door rev
zal dit ook eens proberen lijkt me sterk dat dit het gaat oplossen maar je weet nooit

cheerz Jan