Pagina 1 van 2

volt/olie/turbo meter

Geplaatst: 15.08.2007 - 21:11
door rene en erica
hallo
vraagje,als ik de drie klokjes onder de radio van een turbo in mijn dashbord van mijn es zet,werkt dan alles behalve de turbodruk of is dit te eenvoudig en komt er meer bij kijken.

Geplaatst: 15.08.2007 - 23:23
door AndorabLe
Accuspanning en oliedruk zou meteen kunnen werken mits dit is voorbedraad. Turbodruk zal idd niet gaan werken.

Destijds had ik in mijn 440 ook deze metertjes zitten en dat zat er al vanaf de fabriek in.

Geplaatst: 16.08.2007 - 00:16
door Auk
Voor de turbodruk kan je een plaatje doen waar Volvo op afgedrukt is, geloof dat je deze gewoon bij de Volvo dealer kunt bestellen, of zelf even afdrukken op normaal printpapier!

Ik ben weer begonnen met mijn 480 project en heb binnenkort waarschijnlijk ook zo'n metertje uit een Turbo.

Ben overigens wel benieuwd of het idd is voorbedraad, en of er een oliedruk sensor in mijn 1700i '88 blok aanwezig is?!

Geplaatst: 16.08.2007 - 13:26
door Sieger Everts
je kunt ook van de turbodrukmeter een vacuummeter maken , als je er ff op zoekt moet je het wel tegenkomen suc6!

Geplaatst: 16.08.2007 - 17:18
door rene en erica
de metertjes gaan wel van hun plek als ik de auto op contact zet.maar hoeveel druk normaal is weet ik niet.de volt meter staat ongeveer op 14 a 15 ,nog net niet in het rode zeg maar.ook de lampjes branden op 1 na die is zwart.het vacuum verhaal is grappig maar weet niet echt of het handig is om te weten,maar wie het weet mag het zeggen.

Geplaatst: 16.08.2007 - 18:55
door seb8iaan
rene en erica schreef:de metertjes gaan wel van hun plek als ik de auto op contact zet.maar hoeveel druk normaal is weet ik niet.de volt meter staat ongeveer op 14 a 15 ,nog net niet in het rode zeg maar.ook de lampjes branden op 1 na die is zwart.het vacuum verhaal is grappig maar weet niet echt of het handig is om te weten,maar wie het weet mag het zeggen.
Wb het voltage, dit is bij mij ook zo (een echte turbo :P ) dus is bij jou gewoon in orde.

Geplaatst: 16.08.2007 - 19:42
door rene en erica
kan ook haast niet anders,der zit een splinter nieuwe accu in.en oliedruk?hoeveel/hoe hoog hoort dat te zijn?????

Geplaatst: 16.08.2007 - 21:33
door seb8iaan
varieert bij mij tussen t midden en iets over t midden
hoe staat die van jou?

Geplaatst: 17.08.2007 - 00:41
door AndorabLe
accuspanning onbelast ( = motor uit ) kan idd rond de 14 a 15 volt zijn. Als de motor loopt hoort dit rond de 12 volt te liggen. Op het moment dat je veel (zware) stroomverbruikers inschakelt hoor je de accuspanning zelfs heel even iets in te zien zakken.

Oliedruk hoort bij stationair iets boven het minimum te liggen. (Nooit erin, da's gevaarlijk voor je motor.)
Bij maximaal accellereren mag je meter tot bijna maximaal komen, maar nooit in het rode.
Bijbehorende waardes: minimum = 1 bar (oliedruk hoort op ongeveer 2 bar zitten.) maximum = 5 bar

Geplaatst: 17.08.2007 - 10:05
door avdlee
AndorabLe schreef:accuspanning onbelast ( = motor uit ) kan idd rond de 14 a 15 volt zijn. Als de motor loopt hoort dit rond de 12 volt te liggen.
Bij mij is het juist andersom:
Met de motor uit heb ik zo'n 13 volt en met de motor aan (draaiende dynamo dus) zit ik op de 14 volt. Is volgens mij ook de laadstroom van de dynamo.

Geplaatst: 17.08.2007 - 13:48
door Weesje
In mijn eerste 480 turbo had ik ook altijd ongeveer 14 volt laadstroom.
Lijkt mij ook standaard

Geplaatst: 17.08.2007 - 17:29
door seb8iaan
AndorabLe schreef: Op het moment dat je veel (zware) stroomverbruikers inschakelt hoor je de accuspanning zelfs heel even iets in te zien zakken.
Als ik mijn versterker (redelijk) hard zet, komt het voltage onder de 8 volt uit (nou ja hij schommelt dat op de bas), kan dit kwaad? Of zorgt het alleen voor een hoger verbruik?

Geplaatst: 17.08.2007 - 19:40
door rene en erica
wat de volt meter betreft, hoe meer dingen(lampen stoelverwarming en vooral de aanjager v/d kachel) ik aan zet hoe meer de wijzer zakt.
dat lijkt me dus prima in orde.
wat de olie meter betreft, die slaat uit naar recht na op kontact zetten en doet in mijn beleving niks.weet niet waar dat signaal van daan komt maar heb nog een klein stekker probleem,zie topic losse draden.

Geplaatst: 17.08.2007 - 20:44
door AndorabLe
Ik zal straks nog eens een keer goed kijken hoe de voltmeter van mijn 480 beweegt.

Geplaatst: 17.08.2007 - 22:09
door Auk
Dat de voltmeter beweegt is gewoon normaal.

Waneer er spanning gebruikt wordt vanaf de accu gaat t metertje ook veranderen van hoek.

Oliedruk sensor zit een beetje onder je oliefilter voorop je blok(1.7) (onder je olietemp sensor). Bij de Turbo zit hij weer achterop rechtsonder bij inl. spruitstuk (1.7)

Geplaatst: 18.08.2007 - 03:19
door seb8iaan
Auk schreef:Dat de voltmeter beweegt is gewoon normaal.
Dat hij beweegt is inderdaad normaal, maar is er ook een voltage waaronder er problemen kunnen ontstaan? Want de versterker presteert het om hem in het rode te jagen :P

Geplaatst: 18.08.2007 - 03:33
door Caerbannog
Voor de oliedruk moet je een aparte sensor hebben. Auk heeft al aangegeven waar deze zit. Je kan hem op de sloop wel van een willekeurige 480/440 turbo halen.
Er ligt vlakbij deze sensor een losse gele draad. Die is voor de oliedrukmeter. Had 'k op mijn 2 liter ook.

De turbodrukmeter is simpel te verbouwen naar vacuummeter. Leg een slangetje vanaf je inlaatspruitstuk (waar vaak nog wel een nippel vrij is) naar je interieur, en sluit deze aan op de turbodrukmeter. Het enige wat je even moet doen, is het klokkensetje openhalen en het mechaniek van de turbodrukmeter zo verbuigen dat hij met niet-draaiende motor net niet aan 't eind staat.
Werkt perfect! Had ik ook :P

Geplaatst: 18.08.2007 - 17:49
door AndorabLe
avdlee schreef:
AndorabLe schreef:accuspanning onbelast ( = motor uit ) kan idd rond de 14 a 15 volt zijn. Als de motor loopt hoort dit rond de 12 volt te liggen.
Bij mij is het juist andersom:
Met de motor uit heb ik zo'n 13 volt en met de motor aan (draaiende dynamo dus) zit ik op de 14 volt. Is volgens mij ook de laadstroom van de dynamo.
Ik heb even gekeken, en je hebt volledig gelijk.

Geplaatst: 18.08.2007 - 21:58
door rene en erica
ik heb wel een sensor beetje links van het olie filter kan verder geen lose gele draad vinden.heb ook een nieuwe stekker aan de olie nivo/temp sensor gesoldeert dus dat werkt nu ook weer.vandaag even bij de volvo sloper geweest,heb nu een krik,lampjes voor in de achter side markers ,die branden ook in middels.ook heb ik als ik het forum mag geloven een zeldzaamheid mee genomen:lampje onder de motor kap motorruimte verlichting??.draden waren er al glasje schoon gemaakt lampje geplaatst en voila motor ruimte verlichting.heb er nog 1 dus 1 op reserve.

Geplaatst: 19.08.2007 - 00:03
door AndorabLe
De verlichting in de motorruimte is alleen leverbaar geweest gedurende de eerste 2 jaren dat de 480 geleverd is.