Pagina 1 van 3

Stotteren V50 2.0D

Geplaatst: 16.08.2007 - 09:52
door paulk
Hallo allemaal,

Dit is mij eerste post. Ik ben sinds vorige week een berijder van een 08-2006 V50 2.0D met 22.000Km. Mijn eerste Volvo, een prachtige en prima sturende auto, daar kun je niks van zeggen.

Na 1000 km testen heb ik eigenlijk sinds het begin al last van een stotterende motor, en dan vooral in 3,4 en 5 rond de 1800 toeren bij rustig rijden. Ik ben al wat op dit forum aan het zoeken geweest en zie meer berichten over dit probleem.
Ik ben al bij de dealer geweest, de chef werkplaats heeft er mee gereden en die kon weinig merken, hij heeft wel gezegd dat ik terug moet komen als ik toch gestotter voel.

De motor trekt goed, dat is het probleem niet maar het is vooral vervelend. Je zit voordurend in een trillende auto.

Het zou mogelijk te maken hebben met een niet goed functionerende EGR klep, maar ik mag hopen dat ze dat na 4 jaar onder controle hebben.

Heeft iemand een oplossing? Ik ben bang dat ik in een welles/nietes situatie terecht kom….

Geplaatst: 16.08.2007 - 10:00
door saab99gl1984
Beste Paul,

Mijn V50 2.0 D had dit zelfde probleem. Bij koude motor de eerste kilometers stotteren alsof hij een te arm mengsel heeft. Als de motor warm is liep hij verder prima.

Na het vervangen van de EGR-klep rij ik nu al weer 3000 kilometer zonder problemen!

Succes,

Alexander

Geplaatst: 19.08.2007 - 00:03
door BeePke
Waarom vervangen ze die klep niet gewoon std bij het 1e onderhoud?

Geplaatst: 19.08.2007 - 11:34
door kennethbril
Jup gewoon nieuwe vragen . Is een gekend probleem bij Volvo en word gratis vervangen .

Geplaatst: 19.08.2007 - 15:31
door V50_estate_2.0D
Ik heb precies hetzelfde probleem bij mijn V50 waar nu 4000 km op staat, ben al na 225 km voor dit probleem bij de dealer geweest, maar het is dus nog niet niet opgelost... Overigens vind ik het koppel onder 2000 rpm maar matig en de overgang van het ene naar het andere verzet moet eigenlijk ook met een fluwelen koppelvoetje begeleid worden, ander schokt het behoorlijk. Ik vind het wel jammer, want het doet echt afbreuk aan het comfort. :(

Morgen staat-ie weer bij de dealer en ga ik toch maar eens om een andere klep vragen...

Geplaatst: 19.08.2007 - 21:48
door Henk
Voornoemde problemen hebben mij uiteindelijk doen besluiten
om niet voor de V50 2.0D tegaan,
Ook de "cat" zorgt bij regeneratie (om de ca.900 km?)dat de motor niet echt lekker loopt, en het brandstof verbruik sterk toeneemt !!!
Het schijnen allemaal bekende problemen te zijn, voorals nog zonder de juiste oplossingen??
Men is er nog steeds "bezig" met oplossingen!!
Het zal bij de ene wel erger zijn als bij de ander, maar je zal het "ongeluk"maar hebben, voor zo'n aankoop bedrag !!

Henk.

Geplaatst: 20.08.2007 - 12:55
door Pritchard
Inderdaad, om de 800 of 900 km schiet de "cat" in werking, dan rij ik met een verbruik van 8-9 liter aan 120 over de snelweg, en dit gedurende een minuut of 5-10. Wagen schokt ook, houdt eventjes in bij begin van werking "cat". Bij mijn huidige 2.0d heb ik ook nog eens het probleem dat hij in 6e beduidend meer drinkt dan in 5e (op de snelweg dan, aan 120). Vrij vervelend.

Geplaatst: 21.08.2007 - 22:27
door sanco
kennethbril schreef:Jup gewoon nieuwe vragen . Is een gekend probleem bij Volvo en word gratis vervangen .
nou... dat dacht ik dus niet.... moest zelf echt nog wat bijpassen terwijl het al 3 jaar speelde bij mij !
Overigens, ook nu deze nieuwe klep er in zit heb ik al weer gemerkt dat de nog koude motor bij rustig rijden rond 17-1800 toeren nog steeds stottert. Dus daar heeft de klep bij mij niets aan verholpen. Schijnt vrij normaal te zijn, maar moet wel weg zijn bij bedrijfstemperatuur.
Hij heeft me overigens de afgelopen 66k km nooit onderweg laten staan. wel een paar keer een heel moeizame koude start en in het begin 2004/2005 een aantal keren in de limp home. Sinds de nieuwe klep (10k) behalve het bekende stotteren bij koude motor geen problemen, alleen een 5-10% hoger verbruik dan voor de upgrade en daar baal ik wel van!!

na komende winter maar eens voorzichtig ruiken aan een D5...???

Geplaatst: 31.08.2007 - 22:42
door V50_estate_2.0D
Ik ben inmiddels weer bij de dealer geweest met hetzelfde euvel en deze keer is de software van het roetfilter volledig gewist en opnieuw geplaatst (vorige keer een update). Het probleem is er nog steeds en ik vind het steeds irritanter worden... :( Het gestotter doet écht afbreuk aan het comfort en doet zich bovendien voor in een toerengebied (1800-2300) waar je héél regelmatig gebruik van maakt.

Weet iemand of deze motor ook na chiptuning hetzelfde euvel blijft vertonen? :?

Geplaatst: 01.09.2007 - 00:25
door Paul
Gewoon bij je dealer parkeren op de inrit op een drukke zaterdag en wachten tot het druk is in de showroom en aangeven dat je nu de sleutels inlevert en hem echt niet meer hoeft!

Zo heeft een kennis van mij dat gedaan met een M5 (vorige model toen spliksplinter nieuw). Alleen maar problemen.
Vervolgens waren ze opeens heel erg aardig en is alles opgelost!

Geplaatst: 01.09.2007 - 07:40
door V50_estate_2.0D
Paul schreef:Gewoon bij je dealer parkeren op de inrit op een drukke zaterdag en wachten tot het druk is in de showroom en aangeven dat je nu de sleutels inlevert en hem echt niet meer hoeft! Zo heeft een kennis van mij dat gedaan met een M5 (vorige model toen spliksplinter nieuw). Alleen maar problemen. Vervolgens waren ze opeens heel erg aardig en is alles opgelost!
Mjah... over de dealer heb ik eigenlijk niets te klagen, de service is echt prima. Eigenlijk is al min of meer toegegeven dat de emissie-eisen zwaar ten koste van de drivability gaan. Mijn auto is een leasewagen dus ik wil het via de leasemaatschappij gaan spelen. Maar eerst krijgt de dealer nog een kans van me (is dan de derde keer). Zo zonde van verder zo'n mooie auto... :?

Geplaatst: 30.09.2007 - 12:54
door PeterAal
Na het vervangen van de EGR-klep wat niet leidde tot een oplossing hebben ze afgelopen vrijdag de 'verstuivers opnieuw afgesteld/ingeleerd'?? Wist niet dat dit kon?

Het stotteren is echter wel volledig verleden tijd. Geweldig!! Applausje voor de dealer (Harrie Arendsen, Doetinchem)

Geplaatst: 30.09.2007 - 21:17
door sanco
Ben erg benieuwd of het nu inderdaad echt wegblijft. Kan me er weinig bij voorstellen: verstuivers afstellen / inleren..... maar goed. Als het inderdaad DE oplossing is hoor ik het graag en zal het nog eens ter sprake brengen....

Geplaatst: 30.09.2007 - 23:03
door xc90t6
V50_estate_2.0D schreef:Ik heb precies hetzelfde probleem bij mijn V50 waar nu 4000 km op staat, ben al na 225 km voor dit probleem bij de dealer geweest, maar het is dus nog niet niet opgelost... Overigens vind ik het koppel onder 2000 rpm maar matig en de overgang van het ene naar het andere verzet moet eigenlijk ook met een fluwelen koppelvoetje begeleid worden, ander schokt het behoorlijk. Ik vind het wel jammer, want het doet echt afbreuk aan het comfort. :(

Morgen staat-ie weer bij de dealer en ga ik toch maar eens om een andere klep vragen...
Dat word chiptuning!

Geplaatst: 01.10.2007 - 13:07
door PeterAal
Ik heb inderdaad ook om een nieuwe EGR-klep gevraagd. Bleek dat die er bij de vorige beurt al was ingezet en dus niet de oplossing was.

Van het weekend flink rondgereden en het gestotter is echt weg. Hoera.

Geplaatst: 14.10.2007 - 02:18
door Lampie
Al sinds ik m'n V50 2.0 D heb (sinds mei 07, BJ 2006) ook last van het stotteren bij eerder genoemde toerentallen 1800-2100.

Bij de dealer reeds nieuwe software, EGR klep en Luchtmassameter geplaatst. Zonder resultaat.

Maar....., n.a.v. reply PeterAal bij de dealer eens aangekaart over de verstuivers. Deze kunnen inderdaad op een andere "klasse" ingeregeld worden. (Van arm naar rijk)
Afgelopen vrijdag hebben ze 'm een klasse hoger gezet. En tot nu toe nog niets gevoeld. Zou het dan toch opgelost zijn?

Ik zal over een week of wat nog eens een reply geven. Of het dan nog steeds weg is.

Geplaatst: 14.10.2007 - 15:08
door V50_estate_2.0D
Ik ben inmiddels al weer een tijdje met Ton Van Kuyk (Alkmaar) bezig, heb de auto er zelfs een weekje neergezet en ze hebben toegegeven dat het stotteren een issue is met de 2.0D. Ze zijn er overigens zeer rëeel en eerlijk over, er wordt niet omheen gedraaid. Waarschijnlijk krijg ik tuningsoftware op proef en als het dan opgelost is begint het 'gevecht' pas goed want het is een lease-auto.

Volvo Nederland/Zweden stelt (volgens TvK) dat het stotteren een 'producteigenschap' is als gevolg van de Euro5 norm! En daar verschuilen ze zich achter zodat de dealer het mag oplossen. Triest...

Geplaatst: 15.10.2007 - 19:20
door PeterAal
Bij mij is het nog steeds weg. Rijdt nu zoals ie hoort te rijden.

Geplaatst: 16.10.2007 - 17:19
door BeePke
En verschil in verbruik? Aangezien hij op "rijker" staat, vermoed ik dat je bedoelt rijker mengsel, en ik vermoed dat je het ook zal merken aan je verbruik? Is wel interessant om te weten...

Geplaatst: 16.10.2007 - 20:59
door PeterAal
Merk tot nu toe geen verschil in verbruik.