Pagina 1 van 4

Roffel rijden, dure hobby, of goedkoop transport

Geplaatst: 19.08.2007 - 14:28
door Quota
Ik breng morgen de auto weg voor de eerste beurt, heb de rekeningen van de afgelopen 120 K km ingezien, en die vielen wel in het plaatje wat ik verwachte. Dit kan twee dingen betekenen;
1 de auto is goed onderhouden en ik kan op hetzelfde rekenen
2 de auto is goedkoop onderhouden, en ik ga wat kosten voor mijn kiezen krijgen.

Nu kan ik me voorstellen dat ik niet de enige ben die een lijstje maakt voor een beurt waarvan ik graag heb dat ze het nakijken. Maar de beurs is ook niet oneindig diep. Ik probeer dan altijd een inschatting te maken van wat het per post kost, om zo te kijken of ik de garage op iets zal attenderen ja of nee.

Daarom zou ik in dit topic graag laten zien wat er aan de roffel gedaan is, en wat de kosten daarvan geweest zijn (hierbij is het dus wel belangrijk om te vermelden of het een dealer of beungarage is). Zo kunnen we voor de beurt allemaal een inschatting maken, en kijken of er veel verschil zit in de tarieven die de verschillende garages rekenen.

Geplaatst: 19.08.2007 - 14:55
door ronald ce
is de distributie riem in de voorgaande 120K al vervangen?

Geplaatst: 19.08.2007 - 15:59
door Winnox
Het duurste zijn alle modificaties die je begint te doen door het lezen van dit forum :-p

Geplaatst: 19.08.2007 - 16:54
door Campy
Het ligt er een beetje aan. Als het bij het reguliere onderhoud blijft, valt het wel mee. De beurten zijn wel duurder dan voor een Opel Corsa, maar ja, dat lijkt me normaal. Bekende "kwalen" zijn o.a. de airco en krukaskeerring die kapot kunnen, dat zijn allebei dure reparaties.

Geplaatst: 19.08.2007 - 17:57
door Quota
Goed, alle goedbedoelde advies ten spijt, dit topic had ik bedoeld als eentje waarin je de kosten kwijt kunt van het onderhoud en de reparaties.

Dus adviezen zijn welkom, maar laten we dat dan doen in één van de draadjes waarin ik mijn vragen heb gesteld, kunnen we dan dit topic gebruiken zoals ik het bedacht heb?

Geplaatst: 19.08.2007 - 19:26
door Skywalker
Hoi Quota,
Moet je dan niet zelf beginnen met het goede voorbeeld te geven en de onderhoudshistorie van de eerste 120K in beeld brengen?
Je volgende beurt wordt wel een stevige omdat er bij 120K de riemen, waterpomp en aandrijfrollen moeten worden gedaan. Doorgaans zo'n 1300 euri in combinatie met een grote beurt.

Geplaatst: 19.08.2007 - 19:30
door Quota
Hoi Skywalker,

De km stand is nu 298500 km, dus het is geen 120K beurt. Ik heb de rekeningen vanaf km stand 177K wel voor handen. De rekening die we morgen krijgen zal ik uiteraard hier plaatsen, maar omdat het een ander bedrijf is (waar ik zelf ook geen ervaring mee heb) laat ik de voorgaande historie buiten beschouwing.

p.s. Distributieriem e.d. zijn bij 227K vervangen incl waterpomp etc, inderdaad een rekening van ruim 1300 Euro.

Geplaatst: 19.08.2007 - 19:34
door Skywalker
Als de auto altijd dealer onderhouden is, dan kun je de standaard tarieven voor een beurt zo opvragen (die staan volgens mij ook wel ergens op dit forum) Een setje banden gaat 50K mee en dan heb je toch zo'n beetje een goede inschatting van de kosten. De rvs uitlaat zal nog wel origineel zijn.
Kijk anders ook eens op het 850 forum, daar staat heel veel info over ons type motor onder "dieselen"

Geplaatst: 20.08.2007 - 08:31
door Quota
:shock: :shock: Vriendinlief belde net dat het koppelingspedaal ongeveer 100 meter voor haar bestemming wegviel... :shock: :shock:

Gelukkig heeft onze garagist blijkbaar wel gevoel voor humor... "zullen we dan ook maar even naar de koppeling kijken?" :? :?

Had net begrepen dat een standaard beurt ongeveer 400 euro kost... Zal dit keer wel heel wat meer worden vrees ik... :( :(

Geplaatst: 20.08.2007 - 08:52
door Skywalker
Koppeling? dat is niet zo leuk want dat is een hele dure. Volgens mij kost de koppeling compleet met dual mass vliegwiel ruim 2000 euri...
Daar wordt een mens niet vrolijk van. Sterkte!

Geplaatst: 20.08.2007 - 09:08
door Quota
Ja, als de koppeling vervangen moet worden zal het wel een dure bedoening worden...:-( Maar 2000 euro is wel heel veel geld...

Ben wel zuur dat de garage waar hij altijd in onderhoud is geweest wist te melden dat de auto "technisch perfect" was.... afgezien van dit kleinigheidje dan....:?

Maar goed, we wachten maar af, kan me niet voorstellen dat de koppeling zelf ineens verdwijnt zonder te slippen, maar dat het pedaal ineens in de vloerbedekking duikt en daar blijft liggen...

*gaat bidden voor een gebroken pedaalveertje...*

Geplaatst: 20.08.2007 - 09:11
door Skywalker
we hopen er maar het beste van, misschien kan het met nieuwe remolie opgelost zijn want volgens mij maakt de koppeling cylinder van dezelfde olie gebruik.....

Geplaatst: 20.08.2007 - 13:55
door Quota
Zojuist een telefoontje gehad van de garage.. :x :cry:

De beurt zou 1850 euro gaan kosten, dit zou zijn voor de reguliere beurt en:
  • Vervangen remvloeistof (dit was nog niet eerder gebeurt),
  • Vervangen voorbanden (michelins, voor 135 euro/stuk),
  • Vervangen remblokken voor,
  • Vervangen remschijven voor,
  • Vervangen remblokken achter,
  • Vervangen stabilisator stang voor (1x),
  • vervangen spanner voor de brandstofpomp,
  • Vervangen nieuwe afstandsbediening (154 euro!),
  • Vervangen koppelingspedaalset (in het mechaniek was een palletje versleten, kost ook dik 160 euro!)
De auto is vandaag niet klaar, het laatste item moet besteld worden..

Onze koop van het jaar blijkt toch iets minder te zijn... :( :( WE hadden voor 1000 euro meer drie maanden garantie gehad, maar dan nog waren de banden en de remvloeistof, en de AB niet gedaan denk ik. Eén ding is zeker, de garage waar we hem gekocht hebben heeft een betere deal gedaan dan wij....

Ik hoop dat onze auto straks niet nog meer verassingen in petto heeft...

Geplaatst: 20.08.2007 - 14:01
door FelixB
De 1e beurt na aankoop is altijd het duurst. o.a. omdat de vorige eigenaar er niet veel meer aan heeft laten doen, jammer.

Het is idd een aardig bedrag, maar:
banden zijn niet te duur, er zijn duurdere adresjes,
je hebt ook remmerij etc., dat is altijd prijzig (PS ik had mijn voorremmen meteen geupgrade naar 302mm's, dat remt als een anker),

Het is mijn ervaring na 9 jaar 850 rijden, dat mijn jaarlijkse 15.000-beurt altijd wel € 1.000,- kostte, duzzz....

Als voordeel heb je wel 1 van de veiligste auto's, met de beste stoelen en een RoestVastStaal uitlaat, dus geen kosten meer.

Dus na al deze slijtdelen vervangen te hebben, zal er weinig meer komen, maar bijna ƒ 4.000,- voor een beurt is altijd slikken, sterkte ermee!

Geplaatst: 20.08.2007 - 14:13
door Skywalker
dat is een behoorlijk "zweetbriefje"
het lijkt erop dat je er na al die werkzaamheden er weer tegen kunt.
een belangrijk portie van de genoemde posten zijn slijtagedelen en geen onverwachte zaken. alleen zuur dat al die kosten nu voor jouw rekening komen. veel sterkte.

Geplaatst: 20.08.2007 - 14:50
door Sathumax
Ben je niet goedkoper uit als je bepaalde dingen zelf doet, zoals remblokken vervangen, bandjes doen.????

Geplaatst: 20.08.2007 - 15:14
door V70R-obert
Wanneer ik je lijstje bekijk van wat er allemaal gebeuren moet heeft je garage naast een goede deal gedaan (als je zelf beschreef), maar ook iets niet gedaan.

De auto rijklaar afleveren. Misschien moet ik dit voor zijn door je te vragen hoe lang je de auto hebt en wat de voorwaarden bij aankoop waren, maar een auto kopen zonder garantie en auto rijklaar afleveren zit een wezenlijk verschil. Het is natuurlijk niet normaal dat je kort na aanschaf te maken krijgt met nieuwe remmerij, banden e.d

Bij een goede aflevering was dit netjes voor je gedaan. Wanneer je de auto voor een meeneemprijs zonder rijklaar maken gekocht hebt, heb ik niets gezegd. Wanneer mijn garage mij zo een auto verkoopt hebben ze een probleem.

Geplaatst: 20.08.2007 - 18:04
door MarioS70T
Ik zie dat je uit wamel komt,heb je de auto gekocht bij auto Rima of hebben die de auto nu in onderhoud?

Geplaatst: 20.08.2007 - 18:38
door Quota
MarioS70T schreef:Ik zie dat je uit wamel komt,heb je de auto gekocht bij auto Rima of hebben die de auto nu in onderhoud?
Ik heb die auto gekocht bij AutoPolar in Oirschot, hij is nu in onderhoud bij de Dealer in Tiel. Ik heb de auto zonder garantie (zoals ie is) gekocht, omdat ik net te laat was om hem particulier te kopen van de mensen die hem inruilden. Wat mij tegenvalt is dat we een monteur van Garage Beemt (die ernaast zit in Oirschot) gevraagd hebben om naar de auto te kijken. Hij zei (en de chef werkp-laats haad dat al eerder bevestigd) dat de auto technisch perfect was, maar dat de bandjes minder waren (dat hadden we zelf ook al geconstateerd en wil ik hier ook even buiten beschouwing laten).

De remblokken zouden nog wel 15.000km meekunnen en de schijven zagen er goed uit. Geen speling op de stabilisatorstang geconstateerd, en ook de aandrijfhoezen e.d. zagen er goed uit. Sinds deze snelle controle (op 4 augustus) en het in ontvangst nemen van de auto hebben we er 2000 km mee gereden, het lijkt me sterk dat dit zoveel verschil maakt toch?

Is auto Rima een goed adresje voor voordeliger onderhoud? Ik heb er wat dubieuze zaken over gelezen. maar die hadden vooral met aanschaf van aut's aldaar te maken.

De dealer zij vanavond dat we geen kat in de zak gekocht hebben, de auto is verder technisch perfect en een goed deal. Alleen jammer dat het zo een beetje boven onze begroting voor de eerste maand roffelen komt... :roll:

Geplaatst: 20.08.2007 - 19:44
door MarioS70T
Ik weet niet of ze goed zijn daar,ik ben ook maar net volvo eigenaar en heb er velgen gekocht.
Ze hadden gezegd dat ze zouden passen ,maar ze liepen in de bochten aan.
Ik was teruggegaan en heb op hun aanraden andere achterveren onder de auto gelegd en dan zou het over zijn.
Dus niet,ik ging dus zelf inspecteren en de hoogte was niet het probleem want hij loopt aan de binnenzijde aan.
De velgen waren 7.5j.
Ik heb ze nu ingeruild tegen velgen van 7j en het probleem is over.
Ik vind dat ze dat zelf ook wel hadden kunnen constateren want ten slotte ben ik de leek en ga ervan uit dat hun mij goed advies kunnen geven.

Maar ja dit akkefietje heeft niks te maken met de prijzen van hun,maar het houd wel in dat je wakker moet zijn.
Ik weet ook niet of ze goed kunnen repareren.
Ik weet wel dat ze veel onderdelen hebben en dat je niet erheen moet gaan voor koopjes(maar ja dat is meestal bij zo een demontagebedrijf)