Pagina 1 van 6

Kleppen stellen

Geplaatst: 13.06.2005 - 14:51
door Gast
Wie is er bekend met het stellen van de de kleppen van een V70 2.4 benzine Bi-fuel 2002. Uit de diagnose van de Volvo dealer blijkt dat de kleppen van de 5e cilinder zowiezo gesteld moeten worden. Ik had zelf al de bougies en de bobine's al eens verplaatst om een zekere diagnose te krijgen. Km stand is nu 150.000. Kleppen stellen zou dan normaal zijn bij een gas auto. de dealer verwacht dat dit geintje ongeveer 800 euro kost.
Ik vind dit belachelijk veel geld, voor het stellen van een paar (20) kleppen.

Het controleren zal nog wel gaan, in de garage gebruiken ze hier voor een hulpmiddel op de nokkenas (999 5754) Wie weet hoe dit speciaal stuk gereedschap werkt, of hoe ik anders kan zien/controleren dat de nok van de nokkenas naar boven staat. Is er misschien iemand die zo'n ding heeft liggen, of heeft nagemaakt????

Voor het daadwerkelijk afstellen moet de distributie riem (geen probleem 1/2 uurtje) er af. Ook het nokkenasdeksel moet verwijderd worden en de nokkenassen moeten met elkaar verbonden worden (afstelgereedschap 999 5452) Wie heeft hiermee ervaring mee.
Dit zou ook te maken hebben met de variabele kleptiming. Er wordt ook bij andere merken speciaal gereedschap gebruikt terwijl er ook andere oplossingen zijn (ervaring). Welke techneut kan mij helpen met zijn kennis.
Weet iemand of er al een technisch handboek uit is voor dit (nieuwe) type V70, want bij de Volvo zijn ze wel erg bezig "hun markt" te beveiligen.

Geplaatst: 13.06.2005 - 17:53
door Johan Braziltraveller
Ik heb het klepstellen eens mogen meekijken bij een 240 met idd een uniek stukje gereedschap voor het optillen van de klepstoters. Waarmee het eigenlijke stellen een koekje was.

Geschikt voor B21, B200 ,B230 enz . (240 ,740 ,940 ) B1.6- B172-B1.8-B2.0 motor (340 440 460)

Maar ik vermoed dat de motor van een V70 een tikje complexer is dan de bovengenoemde motoren...toch? Maar als het principe daar werkt dan zou het toch ook op een V70 moeten werken, tenzij het echt zo wezenlijk anders is. Sorry nogsteeds geen antwoord.

kleppen stellen

Geplaatst: 13.06.2005 - 18:29
door Gast
Correct, de nieuwe motoren zijn "iets" complexer.
De oude motoren werken met klepstelplaatjes en de nieuwe met klepstoters (vallen over de klepsteel en veer, een soort huls. Ook de manier van controleren werkt veel eenvoudiger bij de oude motoren.
Helaas, evengoed bedankt.

Alex

Geplaatst: 13.06.2005 - 19:31
door Reitse
voor zover ik weet zijn de hydraulische klepstoters zelfstellend.
Op het 850-forum is een hele tijd geledeneen discussie geweest welke motoren hydrostoters hadden en niet gesteld konden worden en welke een ander systeem hadden.

kleppen stellen

Geplaatst: 13.06.2005 - 19:43
door Gast
Het is onjuist om te denken dat bij hydraulische bediende kleppen het stellen over is. Het is veel minder vaak nodig omdat er minder slijtage is.
Weer een sprookje uit de wereld.
Dus: ook bij hydraulische kleppen is/kan kleppen stellen nodig zijn.

Geplaatst: 13.06.2005 - 21:27
door Reitse
Daar denkt Volvo toch heel anders over...

B5202/5252,
B5204/5234/5254
B6254/6304

Hydraulische stoters, niet anstellbaar

kleppen stellen

Geplaatst: 14.06.2005 - 17:24
door Gast
Even de discussie achter ons laten over wel of niet hydraulische kleppen stellen. Als ik je/jullie niet kan overtuigen, vraag het dan na bij een Volvo dealer.
Graag zou ik van een Volvo techneut weten wat de mogelijkheden zijn om kleppen te stellen zonder gebruik making van speciaal gereedschap (wat bedoeld is voor kleppen stellen) zoals ik aangegeven heb ik mijn vraag waar uiteindelijk de discussie is ontstaan.
Met vr. gr. Alex

Geplaatst: 14.06.2005 - 18:49
door Reitse
Foutje van mijn kant, heb bij V70 classic zitten kijken... :oops:

Geplaatst: 14.06.2005 - 22:37
door Ramon&Ramon
Bij een model van 2002 zijn ze niet hydraulisch,s
Ze moeten dus gewoon gesteld worden
Is een paar uur werk en je hebt er speciaal gereedschap voor nodig,
Is ook zeker geen klusje om even zelf te doen!
20 stoters zijn al 8 euro ex btw per stuk!
Tube pakking 30 euro
3 keerringen
Het zijn variabele nokkenas tandwielen,dus je hebt er echt speciaal gereedschap voor nodig plus de nodige ervaring!
Ik spreek uit ervaring,doe er gemiddeld drie per week!
Succes!

Geplaatst: 14.06.2005 - 22:38
door Ramon&Ramon
en aan hydraulische stoters is echt niets te stellen hoor!
Dit voor de duidelijkheid even nog!maar dat wil niet zeggen dat de kleppen niet inzakken!

re

Geplaatst: 14.06.2005 - 22:47
door Ramon&Ramon
Het is zo dat het complete nokkenasdeksel verwijderd moet worden.
Daar heb je al speciale steunen voor nodig ter voorkoming van het breken van het deksel bij de paspennen!
Om de klepspeling te kunnen meten bij een verwijderd deksel heb je een stempel nodig om de nokkenas op zijn plaats te drukken!
Je moet de oude waardes noteren en de speling aanpassen met behulp van nieuwe stoters die je in verschillende maten moet kopen(die heb je dus niet bijdehand)
Het monteren en afstellen van de nokkenassen is specialistisch,s werk en een zeer secuur werk!
Bij de minste of geringste afwijking heb je een storing in je motormanagment(lampjes die gaan branden)
Is echt geen klus om zelf te proberen,dat gaat echt mis.
Het is niet voor niets zo duur deze reparatie!
Er zijn ook bij de dealers weinig monteurs die deze reparatie doen!

Geplaatst: 14.06.2005 - 22:47
door Reitse
Ramon&Ramon schreef:en aan hydraulische stoters is echt niets te stellen hoor!
Dit voor de duidelijkheid even nog!maar dat wil niet zeggen dat de kleppen niet inzakken!
En dan? nieuwe veren?

Veren?

Geplaatst: 14.06.2005 - 23:01
door Ramon&Ramon
Ik heb het toch niet over veren gehad,of mis ik nu iets?

re

Geplaatst: 14.06.2005 - 23:02
door Ramon&Ramon
Als de kleppen inzakken bedoel je?
Een ruilkop of laten reviseren!

kleppen stellen

Geplaatst: 14.06.2005 - 23:17
door Gast
Iemand met kennis van zaken.
Ik begrijp dat het een secuur werkje is, ik heb namelijk al de 14 pagina's uit de computer van Volvo, hoe het afgesteld dient te worden, met speciaal gereedschap. Maar niet onmogelijk voor iemand met twee rechter handen.
Bijvoorbeeld: bij het controleren van de klepspeling moet aan de achterzijde van de inlaat nokkenas een stuk speciaal gereedschap worden gemonteerd (gereedschapnr. 999 5754). Dit is een schijf met markeringen, wat is dan bijvoorbeeld de onderlinge verdeling van deze schijf. Zijn alle kleppen dan te controleren. Hoe werkt dit precies. Hoe wordt het bevestigd, kun je daar zelf wat voor maken?
Het is uiteindelijk een hulpmiddel om het jou makkelijk te maken, je kan immer de nokken van de nokkenas niet zien. Oude manier 4e cilinder in BDP kleppen bediend, 1e cilinder kan dan gecontrollerd cq afgesteld worden, niks nieuws onder de zon. Dus met deze schijf werkt dit waarschijnlijk ook ongeveer zo, maar vermoedelijk exacter.

Het feitelijke kleppen stellen is dan weer het volgende verhaal.
Waarom moeten bijvoorbeeld de twee nokkenassen met elkaar verbonden worden? Kan dit bijvoorbeeld ook door markeerpunten aan te brengen, of verschiet er dan mogelijk iets.
Ofwel de vragen en antwoorden achter de gebruikte technieken, waarom wordt iets gedaan?
Ik ben benieuwd.

Re: re

Geplaatst: 15.06.2005 - 09:45
door Reitse
Ramon&Ramon schreef:Als de kleppen inzakken bedoel je?
Een ruilkop of laten reviseren!
Dat bedoelde ik inderdaad.

re

Geplaatst: 15.06.2005 - 19:34
door Ramon&Ramon
Ik zal het nog een keer duidelijk proberen te maken!
Zonder gereedschap en de nodige ervaring is het niet zelf te doen ivm de variabele nokkenastiming!
Als het mis gaat kost het je een motor van 5000 euro!

Re: re

Geplaatst: 15.06.2005 - 20:14
door bart simpson
Ramon&Ramon schreef:Ik zal het nog een keer duidelijk proberen te maken!
Zonder gereedschap en de nodige ervaring is het niet zelf te doen ivm de variabele nokkenastiming!
Als het mis gaat kost het je een motor van 5000 euro!
Wel een uitdaging, doe tie of doet tie het niet?

re

Geplaatst: 15.06.2005 - 22:10
door Ramon&Ramon
Misschien gelooft hij jouw wel Bart? :)

Geplaatst: 28.07.2005 - 21:57
door Gast
Wel een uitdaging, doe tie of doet tie het niet?
Wel beste heren Ramon&Ramon en Bart Simpson, hij heeft het gedaan.

Voor de duidelijkheid voor het stellen van kleppen van een B5244SG motor heb je geen speciaal gereedschap nodig. Alleen gezond monteurs verstand.
De handleiding van Volvo is voor leerling monteurs, met die handleiding en het “speciale gereedschap” kan elke Dombo kleppen controleren en afstellen.
Hiermee geef ik niet aan, dat zonder speciaal gereedschap ook iedereen kleppen kan stellen.
Maar een ieder die ooit wel eens een distributieriem en een koppakking heeft vervangen en nauwkeurig werkt is het mogelijk. Een luchtsleutel en uitgebreide torx set kom je een eind.

KLEPSPELING CONTROLEREN, in het deksel zitten 20 torxbouten (scheef), verwijder deze. Met een klein lampje kun je nu door deze gaten kijken en zien of de nok omhoog staat.
Een setje voelmaten langs de slijpsteen (met griptang) halen, minder dan 8 mm. Meet de speling van elke klep door de gaten en noteer deze. Ook of het strak of los gaat (uitleg volgt later). Het moet liggen tussen inl. 0,15 – 0,45 en uitl. 0,35 – 0,60 en dit zijn nmm erg ruime toleranties. Advies, doe dit met koude motor.

KLEPPEN STELLEN, accu loskoppelen, verwijder de bobines, de stang tussen de veerpoten en de bevestiging aan het blok, inlaatslang. Koelvloeistof reservoir en stuurbekrachtiging reservoir kunnen vrij makkelijk aan de kant worden gelegd. Zet de motor op tijd, verwijder als eerste de multieriem (eerst tekening maken hoe deze zat) verwijder vervolgens alle beschermkappen en krukaspoelie (vier boutjes + grote moer, poelie kan goed vast zitten). Merk de tandriem tov de nokkenastandwielen en krukas. Merk (centerpoint) ook aan de achterzijden van de nokkenastandwielen tov van het deksel. Merk het tandwiel van de uitlaat tov de nokkenas (zijn sleufgaten). Het nokkenastandwiel van de inlaat is voorzien van variabele kleptiming, dus niet te merken tov van de nokkenas. Aan de ander zijde van de nokkenas zit achter een deksel een hallsensor, merk deze tov het deksel (centerpoint).
Verwijder distributieriem, verwijder afsluitmoer varaiabele (torx 55) centrale moer los draaien, let op gaat olie lekken. Magneet klep kun je ook verwijderen, (let op: wel schoon werken). Verwijder drie bouten uitlaat tandwiel. Als je de keringen niet wil vervangen kun je de nokkenastandwielen laten zitten. Maak desnoods enkele foto’s hoe het heeft gezeten.
Draai de ongeveer 50 bouten van het deksel gelijkmatig één (1) slag los (aandraaimoment 20 Nm), tik het deksel voorzichtig los (houten hamer) ook met speciale veertang (ik van een oude de punten er afgeslepen) kun je het deksel los drukken. Vervolgens weer gelijkmatig een slag los, deksel los tikken enz….. Totdat het deksel geheel vrij is. Neem hiervoor de tijd. Vervolgens kun je de nokkenassen verwijderen. De klepstoters kun je nu ook verwijderen, ik heb een plank gemaakt met 20 gaten van 32 mm, 15 mm diep, zodat je ze niet door elkaar haalt. In de stoter staat een getal, bijvoorbeeld 1606, ofwel 16,06 mm. Nu de nauwkeurigheid vanVolvo, deze stoters zijn niet in elke maat te krijgen wel voor benzine uitvoering maar dan weer niet voor Bi-fuel uitvoering en omgekeerd. Hier kunnen verschillen ontstaan van meer dan 0,05 mm. Vandaar bij het controleren van de klepspeling strak of los noteren.
Kijk ook of je onderling kunt ruilen. Ik had 9 stoters nodig, drie onderling geruild (doet men in de garage ook, maar berekend wel een nieuwe door) Ik heb ze gesteld op ongeveer 0,25 inlaat en 0,45 uitlaat. Ik heb alle keringen, bougiegat-ringen vervangenen en hitte bestendige (dunne) vloeibarepakking van Volvo aangeschaft (aan brengen met verf roller) ik was hiervoor, totaal, incl btw, 180 euro kwijt, ofwel 620 euro verdient in 10 uur. Want bij de garage wilden ze voor dit werkje 800 euro hebben.

Tevens heb ik veel vaktechnische ondersteuning gehad van garage Roelfsema te Zuidlaren (voorheen Volvo dealer), zij konden de meeste technische vragen beantwoorden en gaven ook goede adviezen, ook reken zij reële prijzen. Een aanrader. Daar werken geen “Volvo vervangers” maar monteur die nadenken over de techniek.

Mochten er vragen zijn, ik beantwoordt ze. Succes