Pagina 1 van 2

Koppeling overleden

Geplaatst: 20.08.2007 - 21:20
door HansS60
Gistermiddag heeft de koppeling van onze S60 het begeven. Pedaal is weggezakt en komt niet meer omhoog. Gelukkig gebeurde dit voor het huis. In een eerder topic had ik al eens geschreven over een huilend/joelend geluid vanuit de bak. Dat zijn toch de voortekenen geweest.

Er moet dus een nieuwe koppeling in, maar wat moet er sowieso allemaal vervangen worden als de bak er toch af is?

Gr. Hans

Geplaatst: 20.08.2007 - 22:03
door Johan s60
Kopp.plaat, drukgroep, druklager deze zal zeker stuk zijn zo aan je klachten te horen.

En als ie meer dan 150.000 km gelopen heeft ook maar het vliegwiel (veer wordt slap) maar een kleine loze slag hoort

Eigenlijk alles dus

Het kosten mij aan onderdelen

88 EU druklager
190 EU plaat & drukgroep
672 EU Vliegwiel

Geplaatst: 20.08.2007 - 22:40
door bartv70
Hoi,

Dan was je mooi goedkoop uit, heb net onder garantie bovenstaande laten vervangen

€ 75 druklager
€ 335 koppl
€ 780 vliegwiel

en niet te vergeten een dag arbeidsloon dat er bij komt!!

BartV70

Geplaatst: 17.08.2008 - 13:41
door Wimie
Hallo,
Ik kan een S60 2.4 170Pk benzine (2003-11500Km) kopen.
Maar volgens de uitdraai van de onderhoudsgegevens is deze auto in 2007 bij 100000Km met een defecte koppeling afgeleverd bij de garage.
Koppeling en vliegwiel enz. vernieuwd, kosten ruim 2000 Euro voor de eigenaar..

"Iets" later weer defect. Weer alles vervangen. Weer kosten 2000 Euro, maar nu 60% voor de eigenaar, rest garage en garantie.

Tijdens een proefrit vond ik wel dat de koppeling pas erg hoog aangreep (dus bijna voet eraf).
Is het wel verstandig deze auto te kopen?
Er komt wel 1 jaar Volvo (select car) garantie bij.

Geplaatst: 17.08.2008 - 14:06
door volvohans
Wimie,

Ik zou eerst maar eens uitvragen bij deze garage, hoe het kan, dat na reparatie deze weer 2 keer kapot is gegaan en waaraan dit heeft gelegen.
Foutieve montage of wat dan.
Daarna kun je je afvragen of je deze wagen nog koopt of niet.

Succes Volvohans

Geplaatst: 17.08.2008 - 14:53
door Gast
Ik zou me juist afvragen wat de vorige eigenaar met die auto heeft getrokken.
Want dan hebben we het niet alleen over slijtage van de koppeling.
Belletje met de vorige eigenaar zou ik er zeker aan wagen.

Geplaatst: 17.08.2008 - 14:59
door streetie
Ik zou ook maar eens kijken naar de cylinder bij het koppelings pedaal soms blijft deze ook hangen.

Koppeling een probleem bij S60?

Geplaatst: 17.08.2008 - 15:53
door Wimie
AlexV70 schreef:Ik zou me juist afvragen wat de vorige eigenaar met die auto heeft getrokken.
Want dan hebben we het niet alleen over slijtage van de koppeling.
Belletje met de vorige eigenaar zou ik er zeker aan wagen.
Nou de auto heeft nog geen trekhaak en de vorige eigenaar schijnt een iets oudere heer te zijn. Dus heeft hij niets getrokken. Hij schijnt wel regelmatig in Zwiterland te zijn geweest.
Na deze problemen heeft hij een nieuwe S40 gekocht.

Mijn bedoeling is om er wel mee te trekken. Er wordt dus een trekhaak gemonteerd en het maximum gewicht van mijn caravan is 1600 Kg.

Overigens ben ik een 'rustige' rijder.
Huidige auto ex. lease:
Ford Scorpio 2.3, 1997, 285.000Km op LPG (LPI) en in de vakanties dus trekauto.
Na aankoop (2000-123.000Km) koppelingsplaten laten vervangen en daarna nooit meer een garage gezien. (Natuurlijk wel normaal onderhoud gehad, maar dat heb ik zelf gedaan.

Datzelfde hoop ik eigenlijk ook met de S60 te beleven.

Voorkeur voor Volvo, vanwege vermoedelijk lange levensduur van zowel carrosserie als motor, maar ook vanwege de prima stoelen (mijn vrouw heeft last van haar rug).

Maar ik twijfel nu toch...

Geplaatst: 17.08.2008 - 16:43
door Gast
1600 kg......., dat is nog al wat.
De 170 PK geeft zijn volle vermogen pas bij 6000 toeren en koppel (230 Nm) bij 4500 toeren.
Afbeelding
Dan zou ik gaan voor de turbo uitvoering. Koppel ligt dan gunstiger. 320 Nm tussen 1500 en 4500 toeren.
Tenminste als je er geen LPG op wil bouwen.

Ik heb de 140 Pk gehad en nu de D5 163 Pk en een koppel van 340 Nm, "ongeveer" vergelijkbaar met de benzine Turbo.
Ik trok trouwens maar 1350 kg, moest nog al eens terug en kon ook niet de snelheid vast houden. Nu geen probleem meer.

Oja, hoog aangrijpen kan duiden op (wederom) versleten koppeling.

Geplaatst: 17.08.2008 - 17:21
door Wimie
AlexV70 schreef:1600 kg......., dat is nog al wat.
De 170 PK geeft zijn volle vermogen pas bij 6000 toeren en koppel (230 Nm) bij 4500 toeren.
Dan zou ik gaan voor de turbo uitvoering. Koppel ligt dan gunstiger. 320 Nm tussen 1500 en 4500 toeren.
Tenminste als je er geen LPG op wil bouwen.

Oja, hoog aangrijpen kan duiden op (wederom) versleten koppeling.
Beste Alex,
2.0Turbo is inderdaad een optie geweest, maar zoals je al opmerkt: beter geen LPG! Doch die mogelijkheid zou ik wel open willen houden, gezien mijn zeer positieve ervaringen met de scorpio.
De 170pk benzine heeft 125kW (Scorpio 107KW), qua vermogen kan hij het dus wel aan, omdat de Scorpio dat ook kan.
Qua koppel is het inderdaad beter om naar de koppelkrommes te kijken en niet zozeer naar de tekstuele specificaties.
Je ziet dat bij de 170pk het koppel tussen 2000 en 5000 tpm nagenoeg vlak en constant is en dat "max. koppel" maar een klein beetje meer is bij ca. 4500 tpm.
Afgezien van iets minder vermogen, kun je eigenlijk wel zeggen dat deze 170pk motor net zo geschikt is om de caravan te trekken dan de 2.0 turbo (132kW). Kun je het daar mee eens zijn?

Wordt het hoog aangrijpen van de koppeling alleen veroorzaakt door slijtage v.d. platen of zijn er meer oorzaken, bv. de hydraulische koppelingscylinders die vervuild kunnen zijn of kan het ook ergens een verkeerde afstelling zijn?
Heb jij hier ervaring mee?

Geplaatst: 17.08.2008 - 18:14
door Gast
Mijn ervaring is dat het koppelings pedaal bij mijn V70 (gevoelsmatig) steeds hoger kwam.

Wat betreft het koppel, mijn ervaring was dat je behoorlijk toeren moest maken om er trekkracht uit te krijgen.

Geplaatst: 18.08.2008 - 11:09
door edraket
Wimie schreef:Hallo,
Ik kan een S60 2.4 170Pk benzine (2003-11500Km) kopen.
Maar volgens de uitdraai van de onderhoudsgegevens is deze auto in 2007 bij 100000Km met een defecte koppeling afgeleverd bij de garage.
Koppeling en vliegwiel enz. vernieuwd, kosten ruim 2000 Euro voor de eigenaar.

2 weken later weer defect (!), weer alles vervangen, weer 2000 Euro kosten voor dezelfde eigenaar.

"Iets" later weer defect. Weer alles vervangen. Weer kosten 2000 Euro, maar nu 60% voor de eigenaar, rest garage en garantie.

Tijdens een proefrit vond ik wel dat de koppeling pas erg hoog aangreep (dus bijna voet eraf).
Is het wel verstandig deze auto te kopen?
Er komt wel 1 jaar Volvo (select car) garantie bij.
Wel een vaag verhaal dit. Hoe kan een garage tot drie keer een dikke rekening aan een klant presenteren voor dezelfde reparatie in een zeer korte tijd. Dan hadden ze aan mij een slechte klant gehad, maar ik kan me ook haast niet voorstellen dat er klanten zijn die dat wel betalen.

Maar even terug naar je vraag. Ik krijg het idee dat de Volvo monteurs niet allemaal weten hoe een moderne koppeling gemonteerd moet worden (niet generaliserend). Ik heb dat zelf aan den lijve ondervonden. Bij mijn auto zijn ook koppeling/drukplaat en duo-massa vliegwiel vervangen. Nu, 35.000 km later, begint hij alweer te slippen. Ik kan niet anders concluderen dat de koppeling niet goed gemonteerd is geweest. Als alles nieuw is kan er immers niets slippen. Onze koppelingen moeten voorgespannen gemonteerd worden, anders heb je onvoldoende aanlegdruk op de koppeling staan, en kan hij veel minder koppel hebben dan normaal. Dat is gewoon een domme montage fout. Ik kan daarom zelf de knip trekken.

Ik vermoed dat er met de montage van "jouw" auto ook iets dergelijks is misgegaan. Het is een volledig op zichzelf staand systeem, wat in zijn geheel is vervangen. Dat moet gewoon goed zijn na vervanging.

Geplaatst: 18.08.2008 - 21:14
door Wimie
Thanks

Geplaatst: 30.10.2008 - 08:25
door Draadjelos
edraket schreef:
Wimie schreef:Hallo,
Ik kan een S60 2.4 170Pk benzine (2003-11500Km) kopen.
Maar volgens de uitdraai van de onderhoudsgegevens is deze auto in 2007 bij 100000Km met een defecte koppeling afgeleverd bij de garage.
Koppeling en vliegwiel enz. vernieuwd, kosten ruim 2000 Euro voor de eigenaar.

2 weken later weer defect (!), weer alles vervangen, weer 2000 Euro kosten voor dezelfde eigenaar.

"Iets" later weer defect. Weer alles vervangen. Weer kosten 2000 Euro, maar nu 60% voor de eigenaar, rest garage en garantie.

Tijdens een proefrit vond ik wel dat de koppeling pas erg hoog aangreep (dus bijna voet eraf).
Is het wel verstandig deze auto te kopen?
Er komt wel 1 jaar Volvo (select car) garantie bij.
Wel een vaag verhaal dit. Hoe kan een garage tot drie keer een dikke rekening aan een klant presenteren voor dezelfde reparatie in een zeer korte tijd. Dan hadden ze aan mij een slechte klant gehad, maar ik kan me ook haast niet voorstellen dat er klanten zijn die dat wel betalen.

Maar even terug naar je vraag. Ik krijg het idee dat de Volvo monteurs niet allemaal weten hoe een moderne koppeling gemonteerd moet worden (niet generaliserend). Ik heb dat zelf aan den lijve ondervonden. Bij mijn auto zijn ook koppeling/drukplaat en duo-massa vliegwiel vervangen. Nu, 35.000 km later, begint hij alweer te slippen. Ik kan niet anders concluderen dat de koppeling niet goed gemonteerd is geweest. Als alles nieuw is kan er immers niets slippen. Onze koppelingen moeten voorgespannen gemonteerd worden, anders heb je onvoldoende aanlegdruk op de koppeling staan, en kan hij veel minder koppel hebben dan normaal. Dat is gewoon een domme montage fout. Ik kan daarom zelf de knip trekken.

Ik vermoed dat er met de montage van "jouw" auto ook iets dergelijks is misgegaan. Het is een volledig op zichzelf staand systeem, wat in zijn geheel is vervangen. Dat moet gewoon goed zijn na vervanging.

Ik heb nu na zo'n 20 a 25 duizend km de koppeling ook te hoog zitten zodat ie doorslipt bij vol koppel... ook vervangen door de dealer, incl drukgroep en vliegwiel....dit kan toch niet.....????

hoe werkt dat ivm coulance e.d.

Geplaatst: 30.10.2008 - 23:01
door Gast
Hebben ze koppelingcilinder/druklager (is één) wel vervangen?

Geplaatst: 31.10.2008 - 09:15
door Draadjelos
AlexV70 schreef:Hebben ze koppelingcilinder/druklager (is één) wel vervangen?
ik weet het niet zeker...was garantie dus ze zullen niet meer hebben gedaan dan noodzakelijk vrees ik....

drukgroep plaat en DM vliegwel wel, dat weet ik zeker.

Geplaatst: 31.10.2008 - 09:18
door Draadjelos
streetie schreef:Ik zou ook maar eens kijken naar de cylinder bij het koppelings pedaal soms blijft deze ook hangen.
ik heb een storing betreffende de sensor die een buitengewone waarde heeft gemeten en mijn koppeling slipt bij max koppel, zou het zo simpel kunnen zijn dat de hoofdcil bij het pedaal blijft hangen en dus de koppeling niet d eruimte geeft om volledige druk op de plaat te krijgen???

kan je daar makkelijk bij? kan ik op het oog iets controleren?

symptoom: als het pedaal net niet losgelaten wordt dus heel iets ingetrapt dan slipt de koppleing al door en als ie pas helemaal bovenin staat dus losgelaten dan komt de storing in het scherm.

Geplaatst: 31.10.2008 - 10:44
door olav
Voor wat betreft voortijdig overlijdende koppelingen: een lekkende keerring om de aandrijfas tussen bak en blok kan op een enthousiaste manier resulteren in olie die over de koppelingsplaten spettert. Spul verliest daardoor grip, begint te slippen en met een paar keer goed doorslippen zijn je vrijwel nieuwe koppelingsplaten weer waardeloos en mag alles weer worden vervangen.... daar kan geen zware caravan tegenop.

Groet, Olav

Geplaatst: 31.10.2008 - 10:58
door jeroen.ijmuiden
Wat kost dat grapje nou bij de garage? Ben eigenlijk wel benieuwd ;)

Geplaatst: 31.10.2008 - 11:02
door Draadjelos
Olav,

mee eens, zou een keerring niet iedere keer meevervangen moeten worden als de koppeling defect is, ik snap dat ze dat niet doen omdat dat tijd en geld kost en het is maar voor een garantiegevalletje natuurlijk....

is het procedure dat die meevervangen wordt?

mocht het zo zijn dat de nieuwe plaat volgespetterd zit dan is ie direct ook waardeloos zoals je zelf zegt want hij zuigt vol met olie dacht ik he....

als het alleen een olielekkage is dan moet dus de plaat en de keerring vervangen worden. hoe dan ook, de garage moet de bak er weer achter weg halen want een nieuwe koppeling mag gewoon niet binnen een jaar weer op zijn. en dan gaan ze natuurlijk zeggen dat het de keerring is en dan kan ik alles dokken haha

zijn er mensen hier die zelf de koppelingsplaat vervangen hebben? of heb je daar een kar vol met speciaalgereedschap voor nodig?