Pagina 1 van 2
D5 "Turbogat"
Geplaatst: 21.08.2007 - 22:30
door ufovolvo
Eén puntje blijft mij wat storen aan onze formidabele auto met nu bijna 58.000 km op de teller.
Kort voorwoord: we hadden een V6 benzine automaat (144 pk, 180 n/m). Als je voor een stoplicht wegreed kon niemand het de eerste meters van je winnen, het ding was machtig "bij de les", gas geven betekende wegsprinten.
Dan nu de Volvo (S80 D5 aut). De eerste 3 - 5 meter heb je de indruk dat er he-le-maal niks gebeurt en dan ineens is de beer los. Je moet zelfs oppassen als het nat is, de DSTC heeft het dan druk en loopt hij in voor mij ongekende waarden richting 100.
Ik heb - zelfs na bijna 20.000 km met onze D5 - nog steeds de neiging om het gas dan dieper in te trappen. Het lijkt echt op een motor die "niet oppakt" of een trage turbo. Puntje is voorgehouden aan de dealer, die 'm normaal vindt rijden, en ook een collega (met een V70 D5) zei mij, dat de diesel de eerste meters wat minder van z'n plek wil.
Mijn vra(a)g(en): is het inderdaad een D5 eigenschap en moet ik nog wat langer wennen of is 't een exemplarisch iets wat kan worden "afgesteld" door een (mijn) vakkundige dealer?
Geplaatst: 21.08.2007 - 23:20
door trompetje
Ik heb begrepen dat volvo automaten ook traag zijn.....
Geplaatst: 22.08.2007 - 08:04
door bardos
Ja Ulco, je zult er aan moeten wennen. Ik heb hetzelfde "probleem", maar hoef gelukkig niet vaak als eerste bij het verkeerslicht weg.
In diverse autotesten kom je opmerkingen hierover tegen.
Een oplossing is misschien tunen. Ik heb hieronder een stukje uit een gebruikers test gezet:
(het betreft een Volvo D5 2003)
15 juni 2006. Ik heb er nu 100.000km opstaan en de auto getunend. Ik had last van het feit dat bij het wegtrekken de automaat niet meteen reageerde. Pas bij 20-30km snelheid ’pakte’ de auto.
Ik wilde geen pk of newton monster maar een auto die direct op het gaspedaal reageerde. Dat heb ik nou. Wat een andere auto. De automaat reageert er na 10.000km steeds goed op.
Mijn vermogen is met 13% toegenomen tot 185 pk en 8% tot 400nw ( rollerbank. ) Dat moet de automaat aankunnen. Fasttech heeft me prima getunend zonder uiterste van de motor en automaat te vragen. Ik wil er toch 450.000km mee rijden.
Geplaatst: 22.08.2007 - 20:22
door streetie
Bij de D5 valt dat turbo gat nog mee. als je de oude 2.5D rijdt zonder dat deze is getuned heb je pas een turbo gat. tot 2000 toeren heb je geen vermogen daarboven begint het pas.
Geplaatst: 22.08.2007 - 20:27
door ufovolvo
Aan trompetje: als ik het letterlijk lees: het is niet de automaat die traag is, die schakelt vlug genoeg, het gaat juist om het gevoel, dat je wél de voet op de rem moet houden omdat de auto kruipt (zoals nagenoeg elke automaat) maar dan, als je gas geeft hij de motor eerst toch wel fors laat optoeren in de "wegrijversnelling" om dan pas, als hij is doorgeschakeld als ware het met lock up onder vol koppel ervandoor te willen.
Aan bardos: intussen begin ik te snappen, dat 't bij de auto hoort. Ik ben niet zo "tunerig" al vind ook ik het vreemd, dat Volvo in de S80 een D5 zet met 168 PK en (wat is het precies, weet ik niet) 320 nM koppel, terwijl ogenschijnlijk dezelfde 5 pitter in de V70 ligt met 185 PK en 400 nM. Toch meldde mijn collega in de V70 nagenoeg hetzelfde probleem. Ik "verdenk" daarom de automaat, die (af fabriek) wat erg veel slip geeft op de wegrijstand.
Ik will eigenlijk niet zelf van topic veranderen, maar voor de beeldvorming: wat ís nou eigenlijk écht het verschil tussen de genoemde 2 diesels?
Geplaatst: 22.08.2007 - 20:36
door bart simpson
De 185pk D5 is er een met roetfilter en altijd met een 6 bak (handbak en/of geartronic) waar de "oude" D5 163pk's had, geen roetfilter en altijd een 5 bak (automaat op de S80/geartronic op de S60/V70/XC70/XC90 en/of handbak) had.
De 185pk was er pas vanaf modeljaar 2006 (half 2005) in de V70, deze 185pk diesel motor is nooit leverbaar geweest in de oude S80.
Geplaatst: 22.08.2007 - 20:43
door ufovolvo
Dank je Bart, maar ik zocht het iets dieper: het motorblok oogt gelijk, periferie oogt gelijk. Is het echt alleen maar een verschil in chip of verschilt ook bijvoorbeeld de Turbo?
Heeft het (retrofit) roetfilter invloed op het "topicgedrag", is ook een vraag die nou opwelt.
Geplaatst: 22.08.2007 - 20:56
door bart simpson
ufovolvo schreef:Dank je Bart, maar ik zocht het iets dieper: het motorblok oogt gelijk, periferie oogt gelijk. Is het echt alleen maar een verschil in chip of verschilt ook bijvoorbeeld de Turbo?
Heeft het (retrofit) roetfilter invloed op het "topicgedrag", is ook een vraag die nou opwelt.
de motoren schelen inwendig wel iets, heb daarover zo geen tekst voorhanden, die vermogenstoename wordt o.a. daardoor verzorgt.
Een RPF moet enig effect hebben op verbruik en prestaties, de inwendige weerstand in je uitlaat wordt wat groter.
Geplaatst: 23.08.2007 - 00:12
door mjeuring
bart simpson schreef:Een RPF moet enig effect hebben op verbruik en prestaties, de inwendige weerstand in je uitlaat wordt wat groter.
Ja, maar de eerste demper gaat er uit, dus dat verminderd de weerstand.
Ikzelf heb niets echt iets kunnen merken qua verbruik en trekkracht.
Marinus
Geplaatst: 23.08.2007 - 19:51
door Lambert
Ik heb een S60 D5 MY 2006 getuned Rica 228pk/460NM en handgeschakkeld,
bij het stoplicht ben ik als eerste weg, hoewel het ding pas losbarst na enkele meters. Ik heb ook wel eens een ritje gemaakt met een automaat en heb ervaren dat die vertraging die je beschrijft daar vandaan komt.
Bij een handbak heb je meer controle op het "pak"moment.
Geplaatst: 23.08.2007 - 21:47
door ufovolvo
Lambert,
Ondanks dat je dus hebt getuned (en een handbak hebt) schrijf ook jij
hoewel het ding pas losbarst na enkele meters
Ik begin zo langzamerhand te begrijpen dat 't toch echt een motor-eigenschap is. Veel koppel, alleen niet echt onder de zeg 1.500 toeren. De automaat vangt dat af door wat veel slip te geven op de wegrijversnelling en op dat punt zal je met een handbak dus inderdaad wat meer grip op de situatie hebben.
Als deze beredenering naar het rijk der fabelen hoort, dan zijn er vast nog wel techneuten die het beter kunnen schrijven.
Geplaatst: 23.08.2007 - 22:15
door Lambert
Ik begin zo langzamerhand te begrijpen dat 't toch echt een motor-eigenschap is.
Klopt.. tussen 1500 en 5000 is het een perfect "beest" met heel veel kracht en koppel, die overigens uitstekend zich ook rustig laat rijden. Op snelweg gebruik is de zesbak heerlijk... ik rijd best pittig maar haal makkelijk 6.2 gemiddeld. Een enorme aanrader is Shell V-power, de moter krijgt nog meer souplesse en loopt echt zuiniger en mooier, de kracht neemt ook toe, de meerprijs win je terug door het gunstiger verbruik.
Ik ben inmiddels gewend aan het turbogat...
Geplaatst: 23.08.2007 - 23:38
door bas80
Mijn S80 2.5D automaat is ook de eerste meters traag van zijn plek. Dat is inderdaad aan de automaat te wijten. Als je anticiperend rijdt, valt er goed mee te leven.
Qua tuning zou ik eerst nagaan wat jouw versnellingsbak nog 'slikt'. De bak zoals in mijn auto (uit 1999) is ontworpen tot een koppel van 350Nm. Persoonlijk zou ik er dan niet boven gaan zitten. Hetzelfde was op de V70 classis: de V70R had meer koppel dan de V70R met automatische versnellingsbak (die had namelijk de eerder genoemde 350Nm en daarme geloof ik maar 10Nm meer dan de T5).
Geplaatst: 24.08.2007 - 16:18
door Edgar
Altijd kiezen voor maatwerk tuning, in dit geval zeker!!!!
Stel je vraag is aan Pedro Hartog...
Geplaatst: 24.08.2007 - 16:30
door Oceanracer
Het traag reageren van de combinatie D5 met automaat is voor mij de reden geweest, dat ik laatst een fraaie V70 niet heb gekocht. Toch jammer, want het was verder een hele fraaie wagen, maar als ik van te voren al weet dat de auto niet reageert op datgene wat ik van hem/haar verlang/vraag dan is de liefde (weer) snel over. Overigens wel teleurstellend dat Volvo hier zelf geen passende oplossing voor heeft, maar slechts aangeeft dat het er bij die combi nou eenmaal een beetje bij hoort.
Geplaatst: 11.10.2007 - 03:02
door stefan740
Naast het feit dat hij niet snel uit de startblokken komt kan hij het ook niet echt kwijt. Het is geen stadsauto, 1x instappen en de cruise erop

Geplaatst: 11.10.2007 - 19:45
door ufovolvo
Nou nou, nog even en de wat trage eerste meters (overigens gevolgd door een meer dan acceptabele acceleratie naar de 100) maakt van de hele Volvo familie een slechte auto.
Zo erg is het nou ook weer niet.
Geplaatst: 11.10.2007 - 22:21
door MM
Mijn ervaring met proefrit is dat 185pk D5 met 6-bak autom. een hele verbetering is tov van de 165 pk met 5-bak. Veel meer soeplesse onderin de toeren terwijl de 165pk meer van zich liet horen dan dat íe nu versnelde. Ook bij tussentijds versnellen reageert de 185pk met minder kabaal maar wel met meer duw in de rug. Kan allemaal verbeelding zijn omdat er langere tijd tussen de proefritten gezeten heeft, maar de 165pk viel me destijds wat tegen terwijl ik van de 185pk positief onder de indruk ben geraakt. Juist bij moderne diesel verwacht ik bij lage toeren soepele reactie van de auto en dat heeft de 185 dus veel meer dan de 165. Ben alleen bang dat als je alleen de motor tuned je er nog niet bent, volgens mij is het vooral ook de combinatie met de nieuwe versnellingsbak!
Geplaatst: 12.10.2007 - 21:23
door ufovolvo
Die conclusie had ik intussen ook na een rit met een V70 D5 Geartronic. Nog steeds wel iets van "slappe eerste meters", maar duidelijk minder en natuurlijk, die 80nM meer geeft meer push!
Geplaatst: 24.12.2007 - 18:08
door ufovolvo
Na lang stil te zijn geweest maar niet stil te hebben gezeten:
ER IS EEN OPLOSSING VOORHANDEN!! (zo, dat is eruit...)
Het probleem zit in de software van de automatische bak, die de bak automatisch op neutraal zet als bij stilstand de rem wordt ingetrapt. Het gevolg is, dat als je de rem loslaat en snel weg wilt, eerst de bak weer in de versnelling gezet moet worden. Daarbij verlies je enige tijd, want de software houdt gedurende het schakelmoment ook het koppel laag. De "schakelaar" die dat regelt wil ook nog wel eens wat erg gevoelig zijn, waardoor het inschakelen van de eerste versnelling nog verder vertraagt.
Mijn dealer vond dit uit (chapeau) en wist met een software-update deze neutraal-stelling uit te schakelen. Weliswaar blijft de bak nu "trekken" als je de rem intrapt (maar dat doen vrijwel alle andere bakken ook), maar je bent het schakelmoment kwijt en bovenal... als je even snel een weg over moet steken trekt de auto direct. Dat komt mijn hartje ten goede...
Wel de waarschuwing gekregen: deze software-update is NIET ongedaan te maken. Eenmaal geïnstalleerd blijft deze situatie dus altijd bestaan. Ik vind dat absoluut geen probleem... als ik ergens echt wat langer stil moet staan met draaiende motor, zet ik 'm zelf wel in z'n vrij, want dan aldoor met de voet op de rem is ook niet alles. En dat is niet anders dan voorheen, want immers, als je de rem losliet schakelde de bak in en begon de auto toch te kruipen.
Ik denk, dat deze tip meerdere Volvo-automaatrijders gelukkig kan maken!