Pagina 1 van 1
olie in koelvloeistof "vervolg"
Geplaatst: 22.08.2007 - 21:01
door Niek
Ha mensen,
Ik had in het oude draadje met dezelfde titel er al iets over gezegd maar daar kwam weining respons op vandaar dit "nieuwe" item.
Resultaat van de dealeractiviteiten:
-koppakking, niets aan te zien
-kop "licht" krom en inmiddels gevlakt
-kop afgeperst en geen scheurtjes
De werkplaatschef heeft eigenlijk geen goede verklaring en hoopt dat het toch in die licht kromme kop heeft gezeten. Volvo Nederland had dit nog niet meegemaakt en wist het ook niet.
Ik heb afgesproken dat ik er weer mee ga rijden en dat ze de rekening in afwachting van het resultaat nog maar even bij zich moeten houden.
Mijn Volvo gevoel heeft wel een deuk(je) opgelopen wat enigszins is goed gemaakt door 3 dagen C30 rijden als leenauto.
Iemand nog??
NIek
Geplaatst: 22.08.2007 - 21:10
door Quota
Misschien een stomme vraag, maar ik neem aan dat het hele koelsysteem nu wel schoongemaakt is en voorzien is van nieuwe vloeistof? Anders zou een restant nu nog steeds olie in het koelsysteem op kunnen leveren terwijl het euvel al wel verholpen is...
Just my 2 cents..
Geplaatst: 22.08.2007 - 21:30
door ronald ce
kop vlakken?
licht krom getrokken?
als de kop nieuw is worden de lagerkappen voor de nokkenassen gelijnboord.
als de kop een klein beetje krom is trek je die gewoon recht door de aantrekvolgorde(van binnen naar buiten)
nu is de kop aan het pasvlak met onderblok wel vlak,maar je nokkenassen zitten er nu onder spanning in.
ik ben altijd voorzichtig met vlakken
is jouw auto soms uitgevoerd met een automatische transmissie?
Geplaatst: 22.08.2007 - 22:31
door edraket
Kop mag inderdaad maar beperkt gevlakt worden, ik meen uit mijn hoofd tot max 0,4 mm.
Zijn nu alle punten van het vorige topic gechecked? Ik heb daar geen bevestiging van gezien. Met name de koeler achter de carterpan.
Geplaatst: 22.08.2007 - 23:31
door herbie5251
ben er mee met naar de dealer geweest,die zei me dat de vorige
eigenaar 2 soorten koelvloeistof erin gedaan heeft,en dat i daarom zwart is,
kan dit,ik vertrouw het maar niet dat de koelvloeistof zwart is
Geplaatst: 22.08.2007 - 23:53
door Niek
Een paar antwoorden
- Ja het systeem is gespoeld en er zit nieuwe koelvloeistof in
- Er zit geen oliekoeler achter het carter
- Dat verhaal van die twee soorten koelvloeistof lijkt me onwaarschijnlijk. bovendien bij mij zat er echt duidelijk olie in.
Niek
Geplaatst: 23.08.2007 - 12:57
door edraket
Zit de auto alweer in elkaar? Is het probleem nu over? Vraag de dealer in elk geval hoeveel de kop krom was.
Geplaatst: 27.08.2007 - 10:29
door Ramon&Ramon
Het verhaal dat Volvo Nederland dit niet eerder heeft mee gemaakt,verwijs ik naar het land der fabelen.
Ik heb dit probleem al meerdere keren meegemaakt namelijk.
driemaal met een gescheurde cylinderbus waardoor er olie in het koelsysteem komt,
en een aantal malen na het vervangen van de koppakking,waarbij bij het aanhalen van de kopbouten niet de goeie voorschriften zijn opgevolgd en waarbij de cylinders gedeformeerd zijn geraakt,met als gevolg lekkage.
Geplaatst: 27.08.2007 - 10:35
door Niek
Ik meen 0.12, de chefmonteur vond het in ieder geval niet veel.
Na 600 km lijkt het alsof er toch weer een lichte vetaanslag op de koelvloeistof komt. (Ik ben er nog niet zeker van) Als het probleem nog niet over is wat dus betekent dat er waarschijnlijk langzaam toch olie in de koelvloeistof blijft komen moet dit dus ergens in het onderblok gebeuren (denk ik). Ramon, hoe diagnostiseer je een gescheurde cilinderbus of gedeformeerde cylinders?
Niek
Geplaatst: 27.08.2007 - 10:53
door Ramon&Ramon
dat kan alleen door een cylinder meting,ik weet niet of ze dat gedaan hebben,ik denk van niet!
dan moet hij weer uit elkaar en daar zit je niet op te wachten vrees ik!
de kop mag eigenlijk niet gevlakt worden,dat er 0,4mm af mag is een misverstand,hij mag 0,4 mm krom zijn maximaal,dat is een ander uitgangs punt dan dat er verteld werd.