Pagina 1 van 1
olieverbruik 440 2.0
Geplaatst: 24.08.2007 - 13:22
door rjwiegant
Sinds enkele maanden ben ik de trotste bezitter van een volvo 440 2.0 gl uit 1992 met inmiddels 173.500 op de teller. 5000 kilometers probleemloos mee gereden.
Heb ergens al op dit forum gelezen dat de 2 liter motoren vrij veel olie verbruiken, maar heb het idee dat het bij mij toch wel erg veel is.
Hij verbruikt ongeveer een liter op 1000 kilometer. Het gekke is dat er geen lek is (geen plasjes onder de auto), de bougies zijn wel enigzins zwart en vettig. Ook komt er geen enkel wolkje roet uit de uitlaat.
Is dit een normaal verbruik of is er iets aan de hand??
Re: olieverbruik 440 2.0
Geplaatst: 24.08.2007 - 14:34
door Vosje
[quote="rjwiegant"]de bougies zijn wel enigzins zwart en vettig. quote]
Hoi rjwiegant
Tja, dat vettig zegt eigenlijk al waar die liter olie voor een (groot) deel naar toe gaat. Vrees voor versleten cilinders / zuigerveren.
Vriendelijke groet,
Vosje
Geplaatst: 24.08.2007 - 14:36
door rjwiegant
Vosje,
Bedankt voor de reactie. Vrees ik ook voor, maar zou ik dan niet meer klachten moeten hebben, zoals een roetende uitlaat, dat is namelijk totaal niet het geval.
Geplaatst: 24.08.2007 - 14:41
door Ron440Fleet
Hmm klinkt heel erg bekend in mijn oren.
Zelf een 460 GLE gehad met uiteindelijk 268.000km waarvan ik ook vermoede dat ie op olie liep ipv benzine.
Bij mij rookte ie bij flink gasgeven behoorlijk maar ook geen plasje olie of wat dan ook onder de auto.
Vermoed een paar lekke of slecht afsluitende kleppen of lagers ?? waardoor de olie verdwijnt.
Koelvloeistof al gecontroleerd or het geen smurrie is ?? of andersom de olie gecontroleerd of er geen witte drab aan de peilstok zit?
indien de auto verder goed of naar tevredenheid loopt gewoon olie blijven bijvullen en niet te druk om maken denk ik.
Heb bijna 2 jaar dagelijks nog op en neer gereden van spijkenisse naar tilburg voordat auto echt gewoon op was.
Nu een 440 1.8 zonder olie verbruik en 1 op 15 a 16 met gemak, vanaf aanschaf van deze 440 gooi ik er geen lidll olie meer in maar fatsoenlijk A merk olie en ik tank alleen nog maar A merk benzine en geen tango of wat voor goedkoop alternatief dan ook.
misschien dat ie daarom nu veel beter loopt dan vorige 460 ?
heb veel merken getankt en heb vooral bij total en shell het gevoel dat ie echt goed loopt, ook heb ik voor deze zomervakantie mijn bougies vervangen en god mag weten waarom maar hij loopt echt merkbaar beter, heb de doosjes bewaard zodat ik ze volgende keer weer kan kopen.( ander type dan er eerst inzat )
Nou goed weer een heel verhaal maar ik hoop dat je er een beetje uit gaat komen, mocht je niet teveel afstanden rijden dan zou ik het gewoon accepteren en ooit een jongere volvo kopen zonder problemen.
groeten Ron.
Geplaatst: 24.08.2007 - 18:58
door Geert85
de 2-liter motoren staan er om bekend dat ze vanaf fabriek al een olieverbruik hadden.
Succes ermee...
Geplaatst: 25.08.2007 - 21:45
door AndorabLe
Voor zover ik weet zijn er 2 verschillende 2.0 motoren geleverd in de 400-serie, en een van twee had een heel lullig foutje erin zitten. Te weten het olieverbruik. Dit olieverbruik werd veroorzaakt door niet goed afsluitende zuigerveren.
Je kunt de motor bij mijn weten herkennen aan de kleur van de oliepijlstok. Welke kleur de "zuiperd" is weet ik even niet.
Geplaatst: 25.08.2007 - 21:53
door Ron440Fleet
rood
Geplaatst: 26.08.2007 - 00:11
door Geert85
Volgens mij heeft ieder model een rode pijlstok.
Behalve bij het goede type 2-liter blok, daar hebben ze dit herkenbaar gemaakt door een andere kleur pijlstok. Dacht ik als ik me niet vergis.
Geplaatst: 26.08.2007 - 12:15
door C 30 T5
Had in die tijd (1993 ) ook een 440 2.0L eerst een modificatie uitgevoerd voor het olie verbruik, maar dat hielp niet echt 5 maanden klagen en bijvullen een nieuwe motor erin deze verbruikte geen druppel.
Rode en groene pijlstokken verschillen volgens mij alleen maar in de max en min stand er kan meer olie in en mag lager uitkomen dus tussentijds meer verbruiken van max naar min pijl.
Geplaatst: 26.08.2007 - 14:13
door snoertje440
Ik had dit ook met mijn 440 2.0 '93, verbruikte ongeveer 1.3 liter op 1000km (en dat is niet grappig met 2000/2500 km per maand). Deze is toen 2 maal doorgespoeld bij de garage (speciaal spul i.p.v. olie) en daarna is er 2x een toevoeging aan de olie bijgedaan.
(kan de factuur niet meer vinden dus weet de namen van die toevoegingen niet meer)
Nu verbruikt die 1 liter olie op 2500 tot 3000.
Er is dus wel wat aan te doen (als je geluk hebt) maar deze moteren blijven olie zuipen.
(die van mij heeft trouwens bijna 260000km gelopen en heeft een rode pijlstok)
Geplaatst: 26.08.2007 - 14:47
door Jaco S
ik heb een ook een 2liter en de mijne zuipt echt alleen bezine.....en het klopt dat er 2 versies van zijn één met een rode en één met een groene peilstok!
De rode verbruikt meer olie dan bezine en de groene meer benzine dan olie!
Geplaatst: 26.08.2007 - 19:56
door Candy
De rode verbruikt meer olie dan bezine en de groene meer benzine dan olie!
En een betere omschrijving is niet mogelijk
Geplaatst: 27.08.2007 - 08:50
door rjwiegant
bedankt voor alle reacties!!
Nu wordt mij wel het een en ander duidelijk. Ik heb ook de versie met de rode pijlstok.
Ik ga dan ook maar eens van dat anti-olie-lek-spul proberen. Een nieuwe motor gaat me wat ver en een nieuwe auto is nog even geen optie, maar moet toch zo'n 2000km per maand er mee draaien....
Geplaatst: 04.10.2008 - 17:07
door jorisss
Rode peilstok en een echte olieboot. Mijn 440 2.0 DL uit '93 had bij aanschaf ong. 100.000 + op de teller. Na een tijdje maar is de olie gecontroleerd, wat dus net op tijd was.
Sindsdien regelmatig checken, zeker 1 liter op 1000 km! Gewoon de goedkoopste olie erin, maar wel consequent bijvullen met dezelfde vicositeit (of zoiets..) Ik kan het ook aan de motor horen als het oliepeil gevaarlijk laag is, bij het schakelen hoor je dan een brullend geluid. Je hoort t ook als je even gas geeft in zn vrij. Komt denk doordat de druk in de motor te laag is.
Geplaatst: 05.10.2008 - 14:35
door dash
olieverbruik wat hier genoemd wordt is zowel waar, als niet waar.
De oude motor verbruikte veel olie, toen een mod. aan de zuigers was gedaan (kanaaltjes gevreezd) gebruikte die geen druppel meer.
Jammer genoeg heeft een distributieriem dit blok om zeep geholpen.
Het blok dat er nu in ligt, heb ik eerst in moeten rijden, en de eerste 1000 gebruikte hij olie, daarna geen druppel meer en hij zit nu tegen de 80000 aan. Wat me wel op valkt is dat de olie snel een donkere kleur heeft.
Bijde motoren een rode pijlstok.
Volgens mij zat het verschil tussen de twee motoren in het wel en niet hebben van oliesproeiers, en een ander vliegwiel.
Geplaatst: 11.10.2008 - 22:53
door Iroll
Verschillen rode peilstok B20F (116 handbak 118automaat) versus groene peilstok B20F (208 handbak 209automaat)
Andere zuigers en zuigerveren
Andere nokkenas
Andere krukas en lagers
Ander gasklephuis zonder CO afstelling
Geen zuigerkoeling meer via oliesproeiers (DE belangrijkste oorzaak van het olieverbruik!)
Ander inlaatspruitstuk
Oliecapaciteit ging van 5,2ltr naar 5,7ltr(verschil min-max op peilstok is 2,2ltr)
Dus heel wat aanpassingen, niet alleen om het olieverbruik te verminderen. De oliesproeiers bleken niet nodig om de onderkant van de zuigers te koelen zoals in de 1,7ltr omdat de 2.0ltr geen Heron type zuigers (verbranding 100% in de zuigers) heeft zoals de 1,7 ltr, maar het Partagee type.
Daarin vind de verbranding half in de zuigers EN half in de kop plaats. Dat geeft minder thermische (hitte) belasting van de zuigers. Bovendien hadden ze in de rode peilstok verkeerde zuigerringen zitten die ook voor een belangrijk deel voor het olieverbruik zorgden. Foutje in de ontwikkeling dus.