Pagina 1 van 1
Gereden: nieuwe S80 T6
Geplaatst: 27.08.2007 - 16:33
door Walter
Laatst een stukje gereden met de nieuwe T6 motor die straks in de V70 komt. De motor is al leverbaar in de S80 en daarin maakt ie m.i. een verpletterende indruk. Motor sleurt als een bezettene en klinkt geweldig. Heb zelfs, al rijdende door een tunnel, een "ptssssss" gehoord na gas loslaten. Heerlijk. De V8 is ook heerlijk, klinkt helemaal magistraal en zal vast nog wat sneller zijn. Maar als je het mij vraagt niet de meerprijs ten opzichte van de T6 waard. Nu heb ik geen verbruikscijfers om mee te nemen in de beslissing.
Stel dat ik munten zat heb, zou ik een V8 nemen. Puur voor het geluid en de prestige. Maar als ik verstandig zou kiezen, geeft de T6 een betere "lol per muntje"-verhouding.
Overigens heb ik bij beide auto's het gevoel dat de koets en onderstel veel meer paarden aan kunnen. Laat maar komen, een V8 bi-turbo of compressor

Geplaatst: 27.08.2007 - 17:03
door bart simpson
"lol per muntje" prachtig begrip!
Geplaatst: 07.09.2007 - 19:20
door davidjoost
De V8 viel mij in de XC90 persoonlijk een beetje tegen... Ik vermoed dat de T6 de betere keuze is en op de tussensprint misschien wel sneller is dan de V8...
Geplaatst: 07.09.2007 - 19:30
door C 30 T5
davidjoost schreef:De V8 viel mij in de XC90 persoonlijk een beetje tegen... Ik vermoed dat de T6 de betere keuze is en op de tussensprint misschien wel sneller is dan de V8...
De V8 heeft geen turbo en moet daarom eerst los gereden worden rijd met een nieuwe en eentje die er 15-20 K op heeft zitten scheelt zeker 50 % in rijgenot !
Een T6 is ven nieuws af aan veel feller, maar met een V8 de al een beetje gelopen heeft denk ik geen of weinig verschil is.
Ik heb het over de XC90 natuurlijk.
Geplaatst: 07.09.2007 - 22:31
door Fulaks
Het zijn alletwee prima motoren, zonder twijfel, maar elk met hun eigen karakter. De T6 voor de actievere rijder die graag in de toeren gaat, een drivers car voor de ambitueze m/v. De V8 voor snel doch ontspannen cruisen, met de heerlijke mogelijkheid om met een fluwelen tik op het gaspedaal iedereen achter je te laten, maar voor de chauffeur die aan die wetenschap genoeg heeft, zonder dat hij het dagelijks moet demonstreren.
Maar euh, doe mij maar een diesel hoor. Koppel zat in een breed toerentalbereik, en behoorlijk wat vriendelijker aan de pomp. En ruim snel genoeg om je binnen de kortste keren in de illegaliteit te accelereren.
Geplaatst: 08.09.2007 - 09:32
door xc90t6
Ik vind het niet helemaal eerlijk dat DavidJoost de XC90 vergelijkt S80. S80 is veel veel lichter. Ik heb de T6 heerlijk lekker in frankrijk rijden met de cruise op 140 en dan even tikken op het gaspedaal en je zit op de 160 Fantastisch
Geplaatst: 08.09.2007 - 12:50
door drowel
Ik vraag het hier ook maar eens. Ben namelijk erg benieuwd tot welk vermogen de T6 komt na het chiptunen van deze motor. Kan namelijk op de site's van de tuners alleen maar het oude model vinden!
Geplaatst: 08.09.2007 - 15:30
door davidjoost
C 30 T5 schreef:davidjoost schreef:De V8 viel mij in de XC90 persoonlijk een beetje tegen... Ik vermoed dat de T6 de betere keuze is en op de tussensprint misschien wel sneller is dan de V8...
De V8 heeft geen turbo en moet daarom eerst los gereden worden rijd met een nieuwe en eentje die er 15-20 K op heeft zitten scheelt zeker 50 % in rijgenot !
Een T6 is ven nieuws af aan veel feller, maar met een V8 de al een beetje gelopen heeft denk ik geen of weinig verschil is.
Ik heb het over de XC90 natuurlijk.
De XC90 V8 waar ik in reed had 20.000km op de teller staan. De eigenaar reed er vaak hard mee. Er was trouwens nog iets vreemds mee: Als je plankgas optrok bij het stoplicht dan rook je daarna een smeulende plastic brandlucht.... :? Ik heb overigens nog niet met de nieuwe T6 gereden, maar kijk ik naar de 'oude' S80 T6 dan is die zoveel sneller. 80-120 in 4,1 sec voor de oude S80 T6 tegenover 5,7 sec voor de XC90 V8...
Nee die V8 viel me eigenlijk best tegen, juist die motor moet toeren maken en ik verwacht dat je de nieuwe T6 (net als de oude) juist laag in de toeren kunt houden en tegelijkertijd nogsteeds snel kunt zijn!
