KOELINGPROBLEEM S80 T6 bouwjaar 1998
Geplaatst: 28.08.2007 - 19:34
Onlangs verloor mijn auto koelvloeistof direct na de servicebeurt. Na lang zoeken kwam men er achter dat er een scheurtje onder in de hals van het expansievat zat. Het expansievat werd vervangen. Meteen onderweg had ik problemen. De motor rookte erg en het expansievat was leeg. Na zoeken kwam de monteur er achter dat er TWEE uitgangen op het expansievat zitten. Kennelijk is het originele expansievat niet meer leverbaar. Hij heeft nu de tweede uitgang met een stuk slang, schroef en klemmen dicht gemaakt. Daar was geen materiaal voor bijgeleverd. Direct daarna weer een rokende motor. Nu bleek de oorzaak dat waarschijnlijk de ontluchting van de vuldop is blijven hangen. Na plaatsen nieuwe dop lijkt het euvel verholpen. Ik zit nu met de vraag of er toch een ander expansievat noodzakelijk is voor mijn S80 T6 en of het niet zo kan zijn dat die tweede uitgang gewoon open moet blijven? Als het echt zo is dat het een modificatie betreft waarom dan geen afdichtingsmateriaal bijgeleverd? ? Hoofdvraag : Heb ik wel het goede expansievat gekregen ?
Aanvulling 29-08-2007 :
Contact gehad met dealer van Roosmalen Waalwijk waar auto in onderhoud is.
Rekening hoeft niet betaald te worden.
Het nieuwe expansievat heeft twee uitgangen. De tweede uitgang moet kennelijk toch worden afgedicht.
het expansievat zoals origineel er in zat wordt niet meer geleverd.
Dat vind ik op zich wel vreemd.
Kan iemand mij vertellen of dat klopt ?
Verder kookte de koelvloeistof vandaag weer opnieuw.
Echter er is geen verlies van de koelvloeistof maar deze borrelt/kookt op een gegeven moment. Men vermoedt dat een luchtbel de oorzaak is.
Echter als ik de dop los draai dan sist de vloeistof niet of nauwelijks terwijl de motor toch vol op temperatuur is.
Weet iemand nog een oorzaak van het koken van de koelvloeistof ?
Het lijkt erop dat systeem de lucht niet kwijt kan via de dop van het expansievat.
Uiteraard ga ik terug naar mijn dealer als het euvel zich blijft voordoen. Voor de duidelijkheid: De dop van het expansievat is dus reeds vernieuwd.
Aanvulling 29-08-2007 :
Contact gehad met dealer van Roosmalen Waalwijk waar auto in onderhoud is.
Rekening hoeft niet betaald te worden.
Het nieuwe expansievat heeft twee uitgangen. De tweede uitgang moet kennelijk toch worden afgedicht.
het expansievat zoals origineel er in zat wordt niet meer geleverd.
Dat vind ik op zich wel vreemd.
Kan iemand mij vertellen of dat klopt ?
Verder kookte de koelvloeistof vandaag weer opnieuw.
Echter er is geen verlies van de koelvloeistof maar deze borrelt/kookt op een gegeven moment. Men vermoedt dat een luchtbel de oorzaak is.
Echter als ik de dop los draai dan sist de vloeistof niet of nauwelijks terwijl de motor toch vol op temperatuur is.
Weet iemand nog een oorzaak van het koken van de koelvloeistof ?
Het lijkt erop dat systeem de lucht niet kwijt kan via de dop van het expansievat.
Uiteraard ga ik terug naar mijn dealer als het euvel zich blijft voordoen. Voor de duidelijkheid: De dop van het expansievat is dus reeds vernieuwd.