Pagina 1 van 2
Wielmoeren versleten?
Geplaatst: 29.08.2007 - 20:45
door Quota
Ik schrok me op de terugweg zojuist rot van een bonkend geluid in het onderstel linksvoor. Even gestopt langs de kant van de weg, maar kon alleen zien dat de twee boutjes van het binnenscherm linksvoor het zonder moertjes moeten doen...
Maar na voorzichtig verder te hebben gereden ben ik toch tot de conclusie gekomen dat dat het niet kan zijn, omdat het geluid weliswaar tot ongeveer 50 km/u er niet was, om vervolgens te verschijnen tijdens het op constante snelheid rijden. Bij accelereren of afremmen is het geluid weg. Thuisgekomen de wielmoeren gecontroleerd, en er zaten er drie bij die met de losse hand kon bewegen... :shock:
Dus de krik eronder (was duidelijk nog nooit gebruikt) en de drie wielmoeren aangedraaid. Daarna proefgereden, en het geluid is weg!

:roll: Nu vraag ik me alleen af hoe dit zo ineens tijdens het rijden kan gebeuren...
Kunnen wielmoeren versleten zijn? of ligt dit aan het feit dat men vorige week een beurt gegeven heeft waarbij de remschijven etc voor vervangen zijn, de wielen voor/achter omgewisseld zijn en dat de monteur de moeren niet goed op spanning heeft gezet? wie weet raad?
Dit zijn niet de geintjes waar ik van hou zeg maar....
Geplaatst: 29.08.2007 - 23:04
door Skywalker
nou zeg.....
van versleten wielmoeren heb ik zelf nog nooit gehoord, het lijkt er idd op dat er iemand heeft zitten slapen.
gelukkig is het niet met 200+ km per uur op de autobahn gebeurd.
Geplaatst: 29.08.2007 - 23:10
door Ramon&Ramon
een chirurg laat ook wel eens een tangetje achter of een schaar!:)
Geplaatst: 29.08.2007 - 23:21
door DeNNiS_
vergeten na trekken van wiel moeren dus...
kan gebeuren helaas... maar versleten echt niet...
al ben ik voorstander om 1x in de zoveel tijd toch even me moeren 1 voor 1 tecontroleren of ze nog vast zitten... je mag blij zijn dat je het gemerkt hebt
gebeurt vaak dat ze er gewoon ineens van onderen lopen! en dan is er aardig wat schade
Geplaatst: 30.08.2007 - 09:19
door V70ORD5
Volgens mij heeft iemand geprobeert je band te rippen. Tijdens die activiteit gestoord en weg gegaan.
Wel slordig dat hij ze toch niet weer even heeft vastgedraaid.....
Geplaatst: 30.08.2007 - 10:17
door Quota
V70ORD5 schreef:Volgens mij heeft iemand geprobeert je band te rippen. Tijdens die activiteit gestoord en weg gegaan.
Wel slordig dat hij ze toch niet weer even heeft vastgedraaid.....
Mijn band te rippen? Je bedoelt de velg te stelen? Ik kan het me niet voorstellen, het zijn de standaar 15 inch volvo velgen, en bepaald niet schadevrij...
Ik neem aan dat je laatste opmerking vooral cynisch is bedoelt?
Ik ben in ieder geval blij dat ik er op tijd achter gekomen ben, ongeacht of de oorzaak nou ligt in vandalisme of slordigheid.
Geplaatst: 30.08.2007 - 10:29
door M'n eerste Volvo
Hey Quota,
Heb precies hetzelfde gehad vorig jaar met mijn VW (toen, nu Volvo). Auto had net beurt gehad, waarbij remblokjes vervangen waren. Na ongeveer een week reed ik op de snelweg en ineens was daar een kloppend/bonkend geluid, niet goed ! Van de snelweg af, parkeerhaventje opgezocht, niets te zien. Meteen naar een vestiging van de dealer gereden (was gelukkig dichtbij), chefmonteur mee in de auto. Hij hoorde het geluid meteen maar kon het in eerste instantie ook niet thuisbrengen. Weer terug naar de garage en daar constateerde hij, dat er drie moeren los zaten. Dat had goed fout kunnen gaan, was zijn reactie ! Ik heb de dealer gebeld en een klacht ingediend. Ze hebben zich wel verontschuldigd, maar toch....
Wel is het handig, dat ze dit weten, zodat de bewuste monteur hierop kan worden aangesproken.
Geplaatst: 30.08.2007 - 15:16
door V70ORD5
Quota schreef:Ik neem aan dat je laatste opmerking vooral cynisch is bedoelt?
Nou, eigenlijk niet.....
Ik ben zelf ook wel eens vergeten om de wielbouten goed aan te draaien, en eigenlijk merkte ik dat al binnen 500 meter.
Als het idd geen bijzondere velgen zijn, lijkt mijn optie cynisch. Was echter niet zo bedoeld. Sorry.
Geplaatst: 30.08.2007 - 15:20
door Quota
V70ORD5 schreef:Quota schreef:Ik neem aan dat je laatste opmerking vooral cynisch is bedoelt?
Nou, eigenlijk niet.....
Ik ben zelf ook wel eens vergeten om de wielbouten goed aan te draaien, en eigenlijk merkte ik dat al binnen 500 meter.
Als het idd geen bijzondere velgen zijn, lijkt mijn optie cynisch. Was echter niet zo bedoeld. Sorry.
No ofense taken, maar ik dacht eigenlijk dat je met "hij" nog steeds de persoon bedoelde die mij band probeerde te rippen. Maar ik begrijp vanuit je uitleg dat je met "Wel slordig dat hij ze toch niet weer even heeft vastgedraaid....." waarschijnlijk de monteur...

Geplaatst: 30.08.2007 - 18:04
door AndorabLe
Ik heb wel eens een set wielmoeren (geen wielbouten) gezien die inderdaad afgesleten waren aan de kant waar ze tegen de velg drukken. Gelukkig zat het wiel waar die moeren op zaten achterop de bus en was de chauffeur al aan het remmen voor het stoplicht. Helaas zagen we die moeren wel pas nadat het wiel zichzelf al van de bus verwijderd had.
Helaas heb ik bij hetzelfde bedrijf ook eens een velg gezien van een vrachtwagentje waar de gaten voor de bouten inmiddels waren uitgesleten tot bijna de grootte van een wielmoer.
Overigens, als je wielbouten niet goed vast zitten, hoor je dat vrijwel meteen op de eerste rotonde die je tegenkomt.
Geplaatst: 30.08.2007 - 18:07
door Quota
Goed, ik heb zojuist de dealer gesproken (moest ik toch nog even bellen) en hem verteld wat mij gisteren gebeurt is. Hij schrok daar van (dat was mijn reactien ook) en wilde snel de auto zien en inspecteren met de chef werkplaats. Hij wist mij te vertellen dat dit zou kunnen komen door roestvorming op de naaf. Als er roest tussen de naaf en het wiel zit bij montage van het wiel, dan kan dat er bij trillingen er tussenuitvallen, waardoor wielmoeren de ruimte hebben om verder los te trillen...
Ik heb vervolgens aangegeven dat ik het idee had dat een monteur wellicht vergeten was om alle moeren aan te draaien. Dealer gaf aan dat daar ongeveer de doodstraf op stond (prettig om te weten dat men dit bijzonder serieus opneemt).
Maar is het dan heel waarschijnlijk dat de wielmoeren keurig om en om vast en los zaten? Any ideas anybody?
Geplaatst: 30.08.2007 - 18:42
door ps-amazon
versleten wielmoeren zijn zeldzaam; uitgelubberde boutgaten in de velg of vervormd schroefdraad op de draadeinden komt wel eens voor, vnl bij vrachtwagens als gevolg van te vast aandraaien;
het verhaal dat er roest tussen zou zitten is eerder een smoes dan realiteit, al zou er wat roestvorming zijn, dan wordt dat bij het aandraaien met de juiste kracht dermate gecomprimeerd dat het wiel echt wel vast blijft zitten;
ik denk dat dit duidelijk een geval is van niet goed aandraaien, daarvoor is de link "pas beurt gehad - loslopen" zeer duidelijk
Geplaatst: 30.08.2007 - 22:24
door Ramon&Ramon
er zijn nog wel meer oorzaken te bedenken waarom een wiel losloopt,maar het meest makkelijke is natuurlijk de monteur de schuld geven.
Geplaatst: 30.08.2007 - 22:28
door ps-amazon
je gaat met een vast wiel naar de garage, na een paar dagen wielmoeren los......laat die garage dan maar aantonen wat het wèl is....
Geplaatst: 30.08.2007 - 22:43
door Ramon&Ramon
toon jij maar is aan dat de schuld ligt bij de garage??????
dat kan dus net zo min.
Geplaatst: 30.08.2007 - 22:53
door ps-amazon
ja klopt, de ex van je vrouw kan ze ook losgedraaid hebben
Geplaatst: 30.08.2007 - 23:01
door Ramon&Ramon
of de boze buurman
Geplaatst: 31.08.2007 - 08:41
door Quota
Gezien het feit dat de ex van mijn vriendin niet eens van mijn bestaan af weet, en het feit dat mijn buurman a) niet boos is en b) niet weet waar ik werk... lijkt het mij dat de laatste reacties als overbodig betiteld kunnen worden. Ik snap alleen niet hoe zoiets een week na de beurt (heb sindsdien ongeveer 600 km gereden) pas aan het licht komt...
Geplaatst: 31.08.2007 - 15:46
door C 30 T5
Wielbouten zijn na ongeveer 4 jaar versleten , dit geldt alleen maar als je zomer en winterbanden laat monteren na ongeveer 16 X op spanning zetten is de rek uit de wielbout.

Geplaatst: 31.08.2007 - 15:54
door Ramon&Ramon
dus elke 4 jaar moet je nieuwe wielbouten monteren?Hoe kom je daar nu bij?
ik heb een firebird van 30 jaar oud en de bouten zijn nog in perfecte staat.
wielbouten en moeren zijn van dusdanige kwaliteit dat ze nooit vervangen hoeven te worden,alleen bij beschadigingen natuurlijk,maar dat is meestal eigen schuld.