Pagina 1 van 1
inhouden V70 2.4 140 PK
Geplaatst: 30.08.2007 - 20:19
door duzzie
Mijn V70 van 2001 met 152000 km houdt regelmatig even in/'slaat een slag over' als ik met ingeschakelde airco rijd. Gasklephuis is pas vernieuwd, meerdere keren een injectiereiniger van Volvo toegepast, softwareupgrade uitgevoerd, maar het probleem blijft. Wie heeft nuttige tips?? Stephen
Geplaatst: 31.08.2007 - 06:12
door Donic
Het is normaal dat je de airo voelt in/uitschakelen en dat de auto dan even "hikt" of het moeilijk heeft. Helaas een Volvo trekje. Ik rij daarom als het niet nodig is ook met uitgeschakelde airco. Hoe meer je erop gat letten hoe meer je je eraan ergert. OP dit forum zijn daar onder de noemer "airco" meerder verhalen over geschreven.
Geplaatst: 31.08.2007 - 10:08
door JJDD
Volgens mij niet een volvo trekje, maar een airco trekje. Dat heb je met iedere auto met airco. Misschien hoe stiller de auto/motor hoe meer je het merkt.
Geplaatst: 03.09.2007 - 19:01
door Oceanracer
Deze laatste bewering gaat zeker niet op voor alle merken. Er zijn merken (o.a. VAG) die werken met een zogenaamde modulerende airco. Hierbij draait de compressor continu en slaat deze dus slechts 1 maal aan (na het starten van de motor of na het inschakelen van de airco) en slechts 1 maal weer uit (na het afzetten van de motor of na het uitschakelen van de airco). Volvo heeft (helaas) een zogenaamde aan-uit airco. Afhankelijk van de benodigde koeling zal de compressor een paar seconden aan zijn, dan weer uitschakelen, daarna weer inschakelen, enz.
Het is dus niet specifiek een Volvotrekje, er zijn meer merken met zo'n ouderwets werkende airco.
Geplaatst: 03.09.2007 - 19:58
door Hans
Ik voel de ECC never en nooit in of uitschakelen. Niet in de D5 destijds en nu ook niet in mijn benzineslurpende 2.5T
Geplaatst: 04.09.2007 - 10:28
door josas
@Oceanracer,
In mijn Golf4 kon ik aan de verlichting zien, dat er af en toe iets werd ingeschakeld. De verlichting nam dan een klein moment in kracht af.
Dat was een auto met ecc.
Maar bij Golf kan het toch niet zo zijn dat de airco continue blaast om het interieur op 20 graden te houden? Dat doet íe toch óók met tussenpozes?
Bij Volvo merk je het misschien aan het inhouden, maar in een Golf merk je het aan de verlichting.
Geplaatst: 05.09.2007 - 13:49
door Oceanracer
Ik heb inmiddels mijn 5e Golf IV, waarvan 3 met climatronic en 2 met handmatige airco. Zowel op benzine als de bekende TDI. Bij niet eentje is het mij opgevallen dat de verlichting in kracht afgeneemt. En neem van mij maar aan, dat mij echt alles aan een auto wel opvalt.
Bij een handmatige airco zijn er 2 opties: Aan of uit. Dat schakel je zelf in (schakelaar op het dashboard) en de temperatuur regel je met de draaiknop van de kachel (warm/koud). De compressor draait dan wel of niet.
Bij climatronic heb je ook 2 opties: Compressor aan of uit. De temperatuur wordt steeds elektronisch geregeld door de unit. Dit gebreurt op de eco-stand zonder airco en op de auto-stand met compressor. Deze compressor schakelt op deze stand slechts 1 maal in. Afhankelijk van de vraag werkt deze modulerend.
Vergelijk het met de tegenwoordige CV-ketels. Vroegen had iedereen zo'n draaithermostaat van Honeywell aan de muur hangen. Deze schakelde aan en uit bij de ingestelde temperatuur. Nu hebben veel ketels bijbehorende thermostaatklokken die niet meer aan/uit schakelen, maar de ketel bijvoorbeeld eerst 100% laten werken om daarna af te bouwen naar 20% als de ingestelde temperatuur is bereikt. De ketel blijft dan continu een beetje werken ipv steeds aan- en uit te schakelen.
Hoewel ik niet wil beweren dat het bij iedere Volvo voelbaar is, kan ik dat in elk geval wel stellen dat in de Volvo's die ik heb (gehad) en die Volvo's waar ik in het gereden er niet eentje bijzat waarin ik het inschakelen van de airco niet bemerkte. Maar zoals ik al zei: Ik merk altijd alles aan een auto. En nee, dat is niet handig, want je gaat je overal aan storen...
Geplaatst: 06.09.2007 - 10:41
door josas
Ik heb 2 Golf 4's gehad. Met 1.6 motor.
Misschien dat dát de boosdoener was? Te zwakke motor?
Bij beide auto's, met climatronic, was er een daling van de verlichtingssterkte waarneembaar, op het moment dat er iets werd ingeschakeld.
Ik ben a-technisch, dus wat dat dán geweest is? Toch iets van een fan/airco?!
Overigens heb ik hetzelfde euvel....ik zie en hoor alles in een auto. Lastig. In het begin, wanneer je de auto niet kent, denk je telkens, "Oh jee, hij gaat stuk, wa's da voor 'n geluid?".
Daarna zijn het bekende geluiden, maar niet minder ergelijk.
Zo maakt de airco in een V40 ook zo'n kl*te herrie, tijdens het inslaan.
En da's vaak!
Geplaatst: 06.09.2007 - 12:59
door Oceanracer
Zo'n 1.6 kan inderdaad niet veel hebben. Ik heb zelfs wel eens gehad dat de motor afsloeg toen ik de airdo inschakelde, hahaha.
Geplaatst: 06.09.2007 - 13:09
door josas
Nou ja..... :-k
Geplaatst: 03.11.2007 - 23:09
door Carfreak
Bij mijn Golf V 1.6 FSI 2004 had de airco last van tikkende lamellen. Kon niet gerepareerd worden volgens PON. Dus de stelling dat de VAG airco's zo goed zijn gaat wat mij betreft niet op. Ben nu wel benieuwd hoe de airco in mijn Volvo het doet. (nog 5 nachtjes!!!)
Geplaatst: 04.11.2007 - 11:30
door josas
VAG is óók niet meer wat het geweest is!!
Maar ja, welk merk wel?
En waren we 'vroeger' ook niet aan het schelden op onze auto's?