Pagina 1 van 1
Advies keuze tussen 1.6d of 1.6 benzine
Geplaatst: 31.08.2007 - 00:14
door sumo
Ik ben bezig met de keuze van mijn V50 Edition 1. De kleur zal titanium grey worden. Echter ben ik nog er niet uit m.b.t. de motor. Ik heb de keuze tussen benzine en diesel. Beide 1.6.
Kostentechnisch is de benzine de verstandigste keuze (lager leasebedrag en minder bijtelling). Echter wat zijn de ervaringen mbt het vermogen van deze motor? Op papier lijkt het net voldoende.
Maar graag hoor ik wat ervaringen uit de praktijk over deze benzineversie.
De dieselversie heeft 10 PK meer tot zijn beschikking (iets zwaarder), maar wel meer trekkracht. Hoe zit het overigens met het motorgeluid (rumoerigheid)?
Heb je officieel de toestemming nodig van een leasemaatschappij nodig voor chiptunen?
Graag jullie advies.
Geplaatst: 31.08.2007 - 06:44
door lancer
Ik zou toch voor de diesel gaan. In het dagelijks verkeer kan deze vlot mee. Ik heb ook ervaring met de 1.8 benzine. Dit is eigenlijk wel het minimum voor een auto van dit gewicht.
Qua rumoerigheid zal het elkaar niet veel ontlopen. Voor chiptuning heb je officieel toestemming nodig. Ik denk trouwens dat dat met de 1.6 benzine niet gaat lukken.
Geplaatst: 31.08.2007 - 08:41
door Lex
Ik ben zelf sinds enige tijd de eigenaar van een 1.6D. Mijn vorige auto was een zéér stille benzineauto. Ik was bang dat het geluid van deze diesel mij zou gaan storen, maar moet bekennen dat dit heel erg meevalt.
Enkele weken geleden ben ik met de auto heen en weer naar de spaanse grens gereden. Zowel op de heenreis als op de terugreis totaal 1.450 km in 15 uur gereden, indien mogelijk met 150 km/u op de cruisecontrol, en absoluut geen last gehad van "geluidsoverlast".
Grote voordeel van dit dieseltje is tevens zijn lage verbruik. Na 10.000 km kom ik inmiddels op een gem. verbruik van 5,5 ltr op 100 km. Ik denk niet dat dit gemiddelde makkelijk haalbaar is met de 1.6 benzine. Ik moet bekennen dat ik nimmer in de 1.6 benzine heb gereden maar het lijkt mij, gezien het gewicht van de auto, een te lichte motor. Succes met de keuze enne..... misschien tijd voor een proefrit?
Geplaatst: 31.08.2007 - 10:57
door BeePke
Zou ook voor de 1.6D opteren, zoals lancer al zei, de 1.8 is echt wel het minimum voor deze wagen. De 1.6 benzine is denk ik zelfs niet op alle markten te verkrijgen.
Geplaatst: 31.08.2007 - 12:05
door kennethbril
Ik zou voor diesel gaan. Gaat je meer plezier geven.
Geplaatst: 31.08.2007 - 12:12
door bas80
Persoonlijk zou ik dan ook voor de diesel gaan. Rijdt lekkerder dan benzine (vind ik). Toen bij mijn S80 de automaat is vervangen, kreeg ik een week een V50 1.6D mee. Je komt er prima mee vooruit maar je moet niet denken dat je nog even snel ergens voor kan schieten. In dergelijke gevallen moet je soms terugschakelen (wat je bij een iets 'dikkere' diesel over het algemeen niet snel hoeft te doen) waardoor hij haast als een benzineauto rijdt.
Maak alsjeblieft niet de fout om te gaan proefrijden in een 2.0D. Dan word je namelijk niet meer gelukkig in een 1.6D. Mijn collega rijdt in een 2.0D en als je ze direct vergelijkt, valt de 1.6D erg tegen. De 1.6 is verder wel een fijne, stille en zuinige wagen. Hoe de V50 op benzine rijdt, weet ik niet. Persoonlijk rijdt benzine pas lekkerder dan diesel als er ook een turbo op zit (zoals een T5).
Succes met je keuze, het wordt hoe dan ook een mooie wagen!
Geplaatst: 04.09.2007 - 22:37
door s40driver
DIESEL.....................
Geplaatst: 05.09.2007 - 01:24
door eXite
Zonder twijfel, na anderhalf jaar S40 1.6D gereden te hebben, de DIESEL variant. Durf er zelfs een wedje op te leggen dat de 1.6 benzine rumoeriger is i.v.m. de hoge toerentallen die een motor van dat formaat gaat maken.
Geplaatst: 05.09.2007 - 06:24
door Edgar
Diesel! genoeg redenen hierboven...
Betreft tuning, als de dealer er niet aan wilt dan de leasemaatschappij ook niet... Er zijn genoeg Volvo dealer die tuning verkopen, laat het dan op je offerte zetten die je aan de leasemaatschappij stuurt.
Tunen heeft alleen nut bij 1.6D en niet bij de 1.6 benzine...
Geplaatst: 05.09.2007 - 09:29
door Dulcis
Wederom een diesel voorstander hier!
Heb met de 1.6d gereden en daarna met de 1.8 benzine. Ik vond de 1.8 al langzaam in verhouding tot de 1.6d! Dus laat staan hoe de 1.6 benzine moet zijn!
Geplaatst: 05.09.2007 - 09:33
door bart simpson
Doorgaans gaat een leasemaatschappij al niet accoord met tuning, een dealer kan het dan wel verkopen maar een importeur/fabrikant zal de garanties op andermans al dan niet vakkundige aanpassing moeten gaan geven en die geven logischerwijs op de gevolgen van andermans aanpassingen geen garanties.
Ik zou zelf overigens voor de 1.6D gaan, erg lekker machientje!
Geplaatst: 05.09.2007 - 20:52
door V50 BRILLIANT BLEU
diesel is echt lekkerst
Geplaatst: 06.09.2007 - 19:14
door Bart
Als je eenmaal diesel gewend bent, wil je niet anders...
Geplaatst: 06.09.2007 - 19:28
door bart simpson
V50 BRILLIANT BLEU schreef:diesel is echt lekkerst
mits on the rocks

Geplaatst: 11.09.2007 - 20:28
door jerre123
ik rij met 1.6D en moet zeggen da die echt vlotje rijdt ben er zeer tevreden over
Geplaatst: 11.09.2007 - 20:30
door bart simpson
Zuiver bijtellingstechnisch gesproken zou een benzine te prefereren zijn
Geplaatst: 27.09.2007 - 09:05
door Lex
Vanwege het feit dat mijn 1.6D, voor regulier onderhoud, bij de dealer staat, heb ik momenteel een 1.8 benzine als leenauto. Over de keuze 1.6D of 1.6 benzine zou ik niet lang twijfelen. ( Zelfs deze 1.8 benzine vind ik niets.........). Het is hierboven al eerder gesteld: één keer diesel, nooit meer iets anders.
Geplaatst: 27.09.2007 - 10:04
door marsm104
Heerlijk voordeel van een diesel: Elke 1000 km pas moeten tanken!
Geplaatst: 29.09.2007 - 17:51
door Bakboord1
De 1.6 diesel is inderdaad veel duurder in de nieuwprijs dan de 1.6 benzine maar het verschil in nieuwprijs tussen de 1.6 benzine en 1.8 benzine is maar 1000 euro. In leaseprijs scheelt dat ca. 25 euro per maand ofwel 1 euro per pk.
Ik zou de 1.6 benzine links laten liggen en voor de diesel gaan of als je liever benzine rijdt kijken of de 1.8 iets is.
Ik weet niet hoelang je met je auto moet doen maar vermoed vier jaar en dat is een lange tijd. Dan denk ik dat je voor jezelf de fijnste auto moet nemen en niet op de allerlaatste euro moet kijken.