Pagina 1 van 2
Volvo 440 DL Fleet E2 - Hellup! hij start niet meer
Geplaatst: 03.09.2007 - 04:22
door cyberizzy
Hoi luitjes,
Ik ben heel blij dat ik dit forum heb gevonden waardoor ik in de toekomst hopelijk nog veel gebruik van zal maken.
Na 2 jaar een Renault laguna gereden te hebben, heb ik voor een prikkie een volvo 440 gekocht.
Er zijn wat mankementen aan, maar die ga ik langzaam 1 voor 1 tackelen.
Nu zijn er enkele probleempjes met de auto die ik graag wil oplossen.
1. De auto trilt erg hard vooral als ik boven de 100 km/uur kom. Ook stationair trilt ie als een gek. toeren ligt ongeveer op 900-1000 toeren. Als ik het gas indruk, dan is dit ff weg.
Ik heb reeds een test laten doen en kreeg 1-1-1 als code, dus dat zou moeten betekenen dat alles goed is.
Nu heb ik vanavond geprobeerd om de bougies schoon te maken en heb de verdelerkap verkeerd aangesloten. ik ben dankzij auto-advies.org reeds erachter gekomen hoe ik dit moet verhelpen. maar het trillen heb ik nog niet kunnen verhelpen.
Er werd ergens gemeld dat je de injector kunt schoonmaken, maar ben r nog niet achter waar deze zit.
Wat me wel opviel is dat er een blikken buis (zaten vroeger op veel luchtfilters van volkswagen) los zit en er zelfs gaten ingeboord zijn wat ik nogal vreemd vond (valse lucht???) Ik zal r morgen wat foto's van maken zodat het wat makkelijker toe te lichten is.
2. Motor zag er nogal smerig uit. combinatie van olie en volgens mij modder. Kan ik dit gewoon met de tuinslang schoonspuiten? Ik weet wel dat dit niet mag gebeuren op een warme moter anders kan de motor barsten
Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen. Ik heb gelukkig 2 rechterhanden en met behulp van internet, kan ik redelijk veel doen.
Groetjezzz
Geplaatst: 03.09.2007 - 14:47
door cyberizzy
Ok, is niet gelukt met starten. dus blijkbaar heb ik toch iets verkeerd gedaan....
Is er een bepaalde manier van aansluiten van de bougiekabels op de verdelerkap?
Geplaatst: 03.09.2007 - 15:26
door rene en erica
ontvetter van de wibra,kost 1,99.zit in een knijpfles en is geel van kleur.blok inspuiten en 10 min. wachten.daarna met een forse waterstraal schoon spuiten.je blok word weer als nieuw.
Geplaatst: 03.09.2007 - 18:04
door cyberizzy
Dit zal ik zeker doen zodra ik die andere problemen opgelost heb. thanxxx.
ik heb dat spul thuis ook

Geplaatst: 03.09.2007 - 18:05
door cyberizzy
Geplaatst: 03.09.2007 - 18:54
door rene en erica
voordat je aan de verdeler kap hebt lopen prutsen deed hij het toen wel goed?heb net even gekeken mijn blok lijkt er wel op maar is net even anders.
Geplaatst: 03.09.2007 - 22:16
door wpee
Je hebt 1 injector, in het "carburateur huis", zoort omgebouwd carb,mono-point noem je dat. Als deze werkt laat maar zittten, hooguit spul in de benzien gooien, injectorreiniger.
Verder zijn gaten in die slang niet erg. Het lijkt me origineel om dat de gaten zo mooi rond zijn.
De aansluiting van de verdeler is
1 2
3 4
Als je tegen de aansluitpennen kijkt.
midden in aanvoer die zit al goed op de foto's
cilinder 1 zit het dichts bij de verdeelkap, cilinder 4 het verst weg bij de distributie-riem zijde.
En voor de luchtaanvoer: alle kabels, ook de stugge, moeten aangesloten worden.
Bouw eerst de motor geheel origineel op, anders kun je niets beginnen als je daarna nog vragen hebt.
De filters zien er nog goed uit. Bougies zou ik ook vernieuwen, wel netjes aandraaien anders ben je de draad kwijt.
Als de motor loopt, daarna een keer met een koude motor naar wasstraat rijden, even nat maken met motorreiniger, inspuiten met een of andere motorcleaner zoals hierboven beschreven is in de posts, dan met verfborstel of handveger poetsen met dat sop en dan weer met motorreiniger naspuiten fatsoenlijk. Je mag overaal spuiten, niet teveel op filters.
Daarna kan wel je koppeling wat happerig zijn de eerste keer rijden.
Laat eens weten hoe hij loopt.
Succes en we horen wel
Geplaatst: 03.09.2007 - 23:07
door cyberizzy
rene en erica schreef:voordat je aan de verdeler kap hebt lopen prutsen deed hij het toen wel goed?heb net even gekeken mijn blok lijkt er wel op maar is net even anders.
Jawel, toen deed ie t wel. dus blijkbaar heb ik inderdaad iets niet goed aangesloten.

en ik weet al bijna wat...
Geplaatst: 03.09.2007 - 23:14
door cyberizzy
wpee schreef:Je hebt 1 injector, in het "carburateur huis", zoort omgebouwd carb,mono-point noem je dat. Als deze werkt laat maar zittten, hooguit spul in de benzien gooien, injectorreiniger.
Verder zijn gaten in die slang niet erg. Het lijkt me origineel om dat de gaten zo mooi rond zijn.
Ok dat is al een geruststelling.
wpee schreef:
De aansluiting van de verdeler is
1 2
3 4
Als je tegen de aansluitpennen kijkt.
midden in aanvoer die zit al goed op de foto's
cilinder 1 zit het dichts bij de verdeelkap, cilinder 4 het verst weg bij de distributie-riem zijde.
Nou dan heb ik ze inderdaad verkeerd staan. ik had:
1 3
4 2
Ik zal dit meteen proberen.
wpee schreef:
En voor de luchtaanvoer: alle kabels, ook de stugge, moeten aangesloten worden.
Nou is hiervan 1 gebroken tijdens het verwijderen, maar ik zag dat er al een breuk in zat. Ik heb hier bij heuts een 2 meter lange pvc variant gehaald. € 1,30 dus valt wel mee. Deze was voor de ontluchting.
Kan dit de oorzaak zijn dat de motor zo schudt?
wpee schreef:
Bouw eerst de motor geheel origineel op, anders kun je niets beginnen als je daarna nog vragen hebt.
De filters zien er nog goed uit. Bougies zou ik ook vernieuwen, wel netjes aandraaien anders ben je de draad kwijt.
ik krijg ze er allemaal uit behalve de 4 niet. kan ik hiervoor wd40 gebruiken of kruipolie? wil niet het risico lopen iets te slopen...
wpee schreef:
Als de motor loopt, daarna een keer met een koude motor naar wasstraat rijden, even nat maken met motorreiniger, inspuiten met een of andere motorcleaner zoals hierboven beschreven is in de posts, dan met verfborstel of handveger poetsen met dat sop en dan weer met motorreiniger naspuiten fatsoenlijk. Je mag overaal spuiten, niet teveel op filters.
Daarna kan wel je koppeling wat happerig zijn de eerste keer rijden.
Laat eens weten hoe hij loopt.
Succes en we horen wel
Thanxxx, maar als de motor loopt dan wordt ie automatisch warm?
dan kan ik dit beter thuis doen met ontvetter.... alhoewel, loopt dat ook niet tussen de onderdelen door???
Geplaatst: 04.09.2007 - 02:40
door Carphunter
Het schudden en onregelmatig lopen van de motor kan veroorzaakt worden door een lekke inlaat pakking om dit te kunnen testen zou je met een plantensproeier de inlaat spruitstuk onder het lopen van je motor kunnen bespuiten als het daadwerkelijk een lekke paking is hoor je gelijk een ander geluid.
Geplaatst: 04.09.2007 - 09:41
door cyberizzy
dat zal ik zeker doen. en waar kan ik dit ding vinden? want de afbeeldingen die ik gevonden heb over dit onderwerp zien er heel anders uit.
Groetjezzz
Geplaatst: 04.09.2007 - 13:52
door cyberizzy
Ik heb alles er weer aangesloten maar nog steeds niet goed.
Ik heb r zelfs nieuwe bougies in gedaan....
Wat doe ik fout of heb ik fout gedaan????
Hij start niet, maar ploft wel....
misschien had ik er toch niet aan moeten prutsen......

Geplaatst: 04.09.2007 - 17:52
door Ron440Fleet
volhouden joh, even time out nemen en laten rusten, morgen weer een dag en samen komen we er hier wel uit ( tenminste een heel eind )
groeten Ron
Geplaatst: 04.09.2007 - 19:44
door cyberizzy
thanxx ron, maar ik had nu nog kunnen rijden i.p.v. met de bus te gaan.
hihihi, en dan nog met 2 defecte auto's voor de deur.
Geplaatst: 04.09.2007 - 20:38
door AndorabLe
Dat ploffen zou een vochtige verdelerkap kunnen zijn. Die moet namelijk kurkdroog zijn.
Geplaatst: 04.09.2007 - 20:44
door johanrobben
ik wil nie zeiken hoor maar heb net eens onder mijn motorkap gekeken
die gaten in die zilveren buis zijn niet orgineel .
maja een maat van mij heeft heel die buis nie en dieloopt ook prima ,
dus da moet nie veel uitmaken
Geplaatst: 04.09.2007 - 21:09
door cyberizzy
AndorabLe schreef:Dat ploffen zou een vochtige verdelerkap kunnen zijn. Die moet namelijk kurkdroog zijn.
ik heb deze schoongemaakt met wd40, en goed drooggemaakt. dus dat lijkt me niet het probleem. anders moet ik hem nog een keer open maken.
Die kabels op de verdelerkap zijn die wel goed bevestigd?
Geplaatst: 04.09.2007 - 21:11
door cyberizzy
johanrobben schreef:ik wil nie zeiken hoor maar heb net eens onder mijn motorkap gekeken
die gaten in die zilveren buis zijn niet orgineel .
maja een maat van mij heeft heel die buis nie en dieloopt ook prima ,
dus da moet nie veel uitmaken

no problem. het enigste wat ik me kon voorstellen omdat dit ding met de mond op de achterkant van het motorblok rust, niet echt genoeg lucht kan happen. Ik had m dan achter de grille of luchtinlaat gezet.
Geplaatst: 04.09.2007 - 23:28
door johanrobben
cyberizzy schreef:johanrobben schreef:ik wil nie zeiken hoor maar heb net eens onder mijn motorkap gekeken
die gaten in die zilveren buis zijn niet orgineel .
maja een maat van mij heeft heel die buis nie en dieloopt ook prima ,
dus da moet nie veel uitmaken

no problem. het enigste wat ik me kon voorstellen omdat dit ding met de mond op de achterkant van het motorblok rust, niet echt genoeg lucht kan happen. Ik had m dan achter de grille of luchtinlaat gezet.
buis dient voor beter starten bij koud weer is mij net verteld maja aan gezien het hier nooit zo koud is .
Geplaatst: 07.09.2007 - 00:34
door V440
Hoi
Om te beginnen:
Vervang je klepdekselpakking..kost origineel bijna niets en maak daarna je motorblok schoon met ontvetter. Dan kun je wat zien
De aluminium slang mag gaten hebben, maar dat hoeft niet. Deze zuigt lucht aan langs je uitlaatspruitstuk naar je luchtfilter, dat heet warme lucht inlaatslang. Zorgt ervoor dat die in de winter niet van die hele koude lucht in de motor duwt. Net naast die slang onder je luchtfilter zit ook nog een dikke buis naar voren toe die eindigt naar de grill. Dat is de koude luchtinlaat, controleer of die goed vastzit, hij wil er wel eens naast liggen. Dan controleer de spanning van de accu , dat mag niet te weinig zijn anders wordt het niets. Dan zit er voorop je blok een haakse slang van die pot nar het blok, net onder de opliepeilstang, dat is je carterventilatie, haal die er eens af en maak die pot schoon en die slang. is die verstopt, dan kan die bij het starten zijn dampen uit het carter niet kwijt, dan ploft de olie via een willekeurige keerring eruit en dan blijft het daar lekken totdat die ring vervangen is. Je blok lijkt wel een olieboot zo smerig is dat nu. Is dit alles schoon heb ik een volgende tip: kijken kijken en nog eens kijken. Heel op het gemak langdurig dat blok vanuit alle kanten bekijken. Klinkt stom, maar gegarandeerd dat je zelf al rare dingen ziet...stekkertje niet goed slangetje ernaast, olielek, kabeltje stuk. Dan starten. loopt die niet....dan moet ik je verder antwoord even schuldig blijven, dan wordt het zoeken, loopt die wel, maar stottert die of loopt die niet lekker, rij je naar het tankstation, tank hem vol, haal daarna injectorcleaner bij de automaterialenzaak en doe dat bij de VOLLE tank erbij. kost ongeveer een tientje.Daarna moet je een half uurtje rijden zodat dit spul ook kan werken. Zo dat zijn een flink aantal punten. als je dit allemaal gedaan hebt ben ik eens benieuwd hoe het ermee staat.