Pagina 1 van 1

snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging : ja of nee ?

Geplaatst: 03.09.2007 - 15:51
door Fulaks
Voor m'n nieuwe V70 twijfel ik nog om de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging als optie te nemen. Zijn er hier mensen die hier enig licht op kunnen werpen ? Op m'n huidige V70 heb ik het niet, wat ik er vooral van verlang is een iets steviger stuurgevoel op de autostrade. Maar is dit ook zo ?

Dank alvast !

Fulaks

Geplaatst: 04.09.2007 - 16:21
door Fulaks
Niemand ?

Geplaatst: 04.09.2007 - 16:38
door bart simpson
steviger op snelheid zal speed sensitive steering niet zijn, lichter bij lage snelheid wel

Geplaatst: 04.09.2007 - 17:08
door C 30 T5
Met snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging zal de bekrachtiging met meer dan 80 KM/U niet meer werken, dus wat zwaarder gaan sturen als een auto zonder deze optie.

De 3 programma's die in de auto zitten LAAG, MIDDEN, HOOG werken alleen onder de 80 km/u en vooral met inparkeren en lagere snelheid.

Bij een auto zonder deze optie blijft de bekrachtiging altijd werken waardoor sommige mensen de auto dan op hogere snelheid wat vaag vinden sturen.

Dus als je een auto wildt die wat "steviger op snelheid" zal sturen kun je kiezen voor snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging.

Geplaatst: 04.09.2007 - 17:17
door Fulaks
bart simpson schreef:steviger op snelheid zal speed sensitive steering niet zijn, lichter bij lage snelheid wel
C 30 T5 schreef:Dus als je een auto wildt die wat "steviger op snelheid" zal sturen kun je kiezen voor snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging.
Ja, wat is het nu ? Is er een van jullie beiden die deze optie ook daadwerkelijk heeft of ermee gereden heeft ?

Fulaks

Geplaatst: 04.09.2007 - 17:20
door bart simpson
Heb het op een XC90 gehad waar hij niet instelbaar is, heb het op een S80 geprobeerd waar hij wel instelbaar is, heb daarbij zelf niet het idee gekregen dat hij bij b.v. 100km/uur anders stuurde dan een auto zonder die optie.

Geplaatst: 04.09.2007 - 17:41
door FrankM
Ik rij ermee op een S60 (niet instelbaar). Bij hoge snelheid stuurt bijna elke wagen licht. Stuurbekrachtiging kan daarom niet te veel meehelpen omdat je dan bij hogere snelheden zo in de geleiderails verdwijnt. Dat betekent dat bij hele lage snelheden (inparkeren) de stuurbekrachtiging minder helpt dan normaal zou kunnen.

Bij snelheidsafhankelijke bekrachtiging wordt bij lage snelheden heel erg meegeholpen en naarmate de snelheid toeneemt neemt de bekrachtiging af. (Volgens mij gebeurt dat geleidelijk, ik heb nooit een verandering bij 80 km/h gemerkt). Op die manier word je bij hele lage snelheden heel erg geholpen en bij hoge snelheden helemaal niet. Het effect merk je vooral bij inparkeren omdat dat veel soepeler gaat dan bij normale (of geen) stuurbekrachtiging.

Gr/F

Geplaatst: 04.09.2007 - 17:54
door Fulaks
FrankM,

daar heb ik wat aan. Conclusie : deze optie is voor mij dus niet nodig. Enneuh, ik zal de forumregels over cross-posten nog eens grondig bestuderen.

Fulaks

Geplaatst: 04.09.2007 - 17:59
door FrankM
Parkeer jij nooit in? Ik heb geen ervaring in een Volvo zonder stuurbekrachtiging, maar de receptionist bij mijn dealer zei (na de verkoop, dus zonder bijbedoelingen) dat je na snelheidsafhankelijke stuurbekrachtinging nooit meer wat anders wilde...

Gr/F

Geplaatst: 04.09.2007 - 18:08
door Fulaks
Stuurbkrachtiging is er altijd, standaard. Het gaat mij puur om de optie 'snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging', zoals die vekrijgbaar is op de nieuwe V70 en S80.

Ik rij nu een V70 2.4D van 2002, dus met 'normale' stuurbekrachtiging, en bij parkeren en manouvreren is die licht genoeg.

Misschien is er wel een verschil naargelang die wiel/bandenmaat : nu heb ik (kleine) 15" wielen met 195/65 banden, op de nieuwe wordt dat 17" met 225/60 (Canicula).

Fulaks

Geplaatst: 04.09.2007 - 23:04
door Thom
Het kost niet de hoofdprijs, wellicht het proberen waard...

Thom

Geplaatst: 05.09.2007 - 09:57
door Paul
Wij hebben het op de XC70, we vonden de D5 modellen bij de garage nogal zwaar sturen bij parkeren etc. De T5 stuurde veel lichter wat dat betreft en met variabele stuurbekrachtiging stuurt opeens die T5 heel zwaar. Ongelooflijk fijne feature en op normale snelheid merk je er niks van, als een kanon op de weg!

Geplaatst: 06.09.2007 - 18:41
door FrankM
@Fulaks: ja stuurbekrachtiging is standaard. Maar zoals Paul inmiddels ook al aangeeft: daarmee maak je het gemiddelde sturen lichter. Juist bij lage snelheden zou de stuurbekrachtiging veel meer kunnen helpen en dat is nu juist wat die snelheidsafhankelijke optie doet. Vandaar mijn opmerking: parkeer jij nooit in? Want als je dat wel doet dan zal je echt heel veel plezier beleven aan de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging.

Gr/F

Geplaatst: 07.09.2007 - 08:29
door Fulaks
Ik heb die snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging niet besteld, na overleg en rijp beraad... ik heb ook met een 2.4D met 18" banden gereden en een met 17", en ik vond het stuur voldoende bekrachtigd bij manoeuvres. Ik houd wel van een stevig stuurgevoel.

Ik heb wel de geventileerde zetels besteld, maar da's natuurlijk iets compleet anders (zie http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=16219).

Fulaks

Geplaatst: 07.09.2007 - 09:26
door drowel
Klinkt als een mooie wagen hoor! dat geventileerde leer klinkt als een mooie optie!
Even iets anders... weet iemand of de V70 T6 (of dus de S80 t6) al te chiptunen is. Ben wel benieud wat ze daar uit kunnen halen. Zie namelijk alleen maar het oude model met 272PK overal staan.

Geplaatst: 13.09.2007 - 22:43
door xc90t6
zkr doen. Wij hebben het wel in de XC90 en die stuurt echt lekker licht en op de snelweg als een echt grote auto zwaar. S40 helaas niet (ter wijl die toch het meest word gebruikt voor de boodschappen). Dus ik zeg nemen.