Pagina 1 van 1

raar volvo 440 probleem

Geplaatst: 03.09.2007 - 21:51
door dirkvis1968
hallo

een collega heeft met zijn volvo 440 1.8i bouwjaar 1995 met geen 60000km op de teller hetvolgende voor

recent groot onderhoud gehad en alle riemen en waterpomp vervangen

plots gaat de watertemperatuur van ongeveer de helft zeer snel naar maximum en het waarschuwingslampje begint te branden.

Zet je de motor af en start opnieuw is het euvel weg.
In de garage (geen volvo garage) werden vervangen radiatortemperatuurschakelaar en thermostaat zonder effect op het probleem.

Tevens heb ik vastgesteld dat wanneer het euvel zich voordoet, je een geklik hoort vanachter het luchtcontrolepaneel (dwz airco- verwarming- ventilator geheel)

airco aan, of af, verwarming op of uit, het heeft allemaal geen invloed

Wie kan mij hierin helpen??
Ik sta voor een raadsel

Hetvolgende dat ik zelf ga vervangen is de watertemeperaatsensor naast de verdeler (blijkbaar garage niet aan gedacht- kan foutief signaal zijn) maar wat met het geklik.
Tevens zakt het stationair toerental van 1000 (is dit trouwens het normaal toerental van deze wagen met airco ) naar zo'n 900 toeren.???

een raadsel

Geplaatst: 03.09.2007 - 22:02
door wpee
Ik zou zeggen de zensor of de print achter de temperatuurmeter.
Sensor = vervangen
als het dan nog niet over is de print nasolderen, en dan moet je wel veel uitbouwen!

Komt vaker voor.

Wim

Geplaatst: 04.09.2007 - 19:47
door dirkvis1968
hallo


ja de sensor is mijn volgende stap

wat ik raar vind is het geklik vanachter de ventilatorschakelaar/verwarrmingsregelaar ed.
Het temperatuurcircuit van de waterkoeling is toch niet verbonden met het airco circuit denk ik.

en toch valt mij dat geklik op wanneer de overververhittingssensor oplicht
Tevens valt het toerental iets terug tot 900 ip v 1000 toeren

Wie weet welk het normaal stationair toerental is voor een volvo 4401.8i met airco

dank u

Geplaatst: 07.09.2007 - 22:44
door V440
Hoi

Stationair toerental Volvo 440/460 met motortype B18U is 902 toeren.
NB De toerenteller van de volvo kan een 100 toeren afwijken.
Een analoge meter is het nauwkeurigst bij volle schaaluitslag.
Je kunt het bij een garage laten controleren, hangen ze de sensor op het blok en je kun het zo aflezen. Moet je gewoon eens vragen als je daar toch voor iets anders moet zijn.

Geplaatst: 11.03.2008 - 08:47
door dirkvis1968
hallo

een beetje laat antwoord maar misschien interessant voor anderen

na eennieuwe temp sensor, thermostaat wat bleek het uiteindelijk te zijn

slechte massacontact aan motorblok
Niets meer enniets minder

dus steeds masacontact controleren

Geplaatst: 11.03.2008 - 20:34
door wpee
Welk massacontact? Waar op het blok bedoel ik dan?