Pagina 1 van 1
Koelvloeistof??
Geplaatst: 19.06.2005 - 21:59
door Flying Torquewrench
Was vandaag eens even mijn owners manual aan het doorlezen en tot mijn verbazing zag ik dat hierin staat dat de koelvloeistof nooit verwisselt hoeft te worden. Echter van voorgaande auto's weet ik dat 'normale' koelvloeistof na twee jaar zijn corrosiewerende eigenschappen verliest.
Ook staat erin dat alleen orginele volvo koelvloeistof gebruikt mag worden i.v.m. de aluminium radiator. Mijn vorige auto had ook een aluminium radiator en daar kon gewone koelvloeistof in. Is de koelvloeistof van Volvo nou zo bijzonder of proberen ze hun eigen product te verkopen.
Voordat het losbarst: Als de Volvo koelvloeistof bijzonder is dan wil ik hier best geld aan uit geven om deze te kopen maar vind het een beetje raar. Want dit is de eerste auto waar ik dit bij tegenkom.
Weet iemand of je de koelvloeistof niet hoeft te verwisselen. of bedoeln ze hiermee dat et tussendoor niet hoeft te gebeuren behalve bij een grote beurt om de twee jaar? En wat is er zo bijzonder aan orginele Volvo koelvloeistof?
Bedankt, FT
Geplaatst: 19.06.2005 - 22:08
door Johan Braziltraveller
Heb vandaag geen volvo's langs de weg zien staan op de A28 ivm warme weer en vertragingen. 'k Heb mijn vloeistof gewoon bijgevuld met vloeistof van Shell.
Wat betreft de corrosie...ijzer en alu maken beide onder dezelfde scheikundige processen corrosie aan. Toch (=lang geleden)? Een metaal welke een interactie ondergaat met zuurstof, evenwel hoe het gros van de bevolking overlijdt, aan corrosie -- nouja een chronische zuurstof vergiftiging.
Maar allicht is hier meer wijsheid.....wat betreft vloeistoffen enzo.
:oops:
Geplaatst: 19.06.2005 - 22:40
door zwolly
als je bij moet vullen lijkt me er toch iets mis te zijn??
Geplaatst: 19.06.2005 - 22:44
door Johan Braziltraveller
spully raakt toch een keer op of ben ik hier naief, enzo prima, blijf pijl in de gaten te houden.
Geplaatst: 19.06.2005 - 22:47
door zwolly
is toch een gesloten systeem, dan kan het toch niet weg, dit hoort toch niet zo te zijn .
Geplaatst: 19.06.2005 - 23:05
door Johan Braziltraveller
Gesloten, maar hoe gesloten is een systeem...er zal toch altijd een en ander lekken op de verschillende verbindingen. Neem nu bijvoorbeeld een MRI deze wordt op veld (1.5T-3.0T-7.0T) gehouden met vloeibare helium, en dit gesloten systeem wordt ieder jaar bijgevuld met helium van onze boer uit Belgie, zonder enige revisie van onderdelen ofzo (uitzonderingen enzo uitgesloten).
Of een ander voorbeeld, een airco is ook niet waterdicht, ook deze zal lekken op naden enzo...
Of neem nu een koppakkingdekselring, deze is ook gewoon een beetje nat.
En fin ben ook maar gewoon een liefhebber.
Geplaatst: 19.06.2005 - 23:33
door zwolly
het is geen kritiek
Geplaatst: 19.06.2005 - 23:49
door Johan Braziltraveller
Nee nee, zeer zeker niet.

Geplaatst: 20.06.2005 - 09:43
door Reitse
De grootste boosdoener van koelvloeistofverlies is meestal het dekseltje op het reservoir. (Tenzij je een tak door je radiateur jaagt natuurlijk).
Volgens mij hoort een koppakking gewoon droog te zijn, als daar koelvloeistof doorheen gaat kan het ook in je oliesysteem komen met onprettige gevolgen...
Ik heb verder geen enkel idee hoe het zit met corrosie, al heb ik wel gehoord dat je met de aluminium-blokken van Volvo uit moet kijken welke vloeistof erin gaat...
Geplaatst: 20.06.2005 - 12:49
door zwolly
gebruik WEL de orginele volvokoelvloeistof..... de hele kop word anders aangevreten door corosie, kost iets meer misschien maar als je gevolgschade krijgt hierdoor kost het je VEEEEL meer.
maar ieder moet het voor zichzelf weten, ik gebruik alleen orginele volvo merkproducten voor mijn auto, en dat geld voor alles dus ook remblokken ,schijven riemen etc etc... wel wat duurder maar kwaliteit staat bij mij wel voorop.
als het te duur is koop dan beter een goedkoper merk auto..
Geplaatst: 20.06.2005 - 15:12
door Flying Torquewrench
Zwolly,
Ben het gedeeltelijk met je eens. Maar misschien kan jij me dan vertellen wat er zo bijzonder is aan de orginele koelvloeistof. Een op Ethylene Glycol gebaseerde koelvloeistof levert goede bescherming tegen corrosie bij gebruik in aluminiumsystemen.
Waar haal jij de "ervaring" vandaan dat de kop wordt aangevreten als je andere koelvloeistof zou gebruiken? Heb je dit zelf al eens ervaren?
Het is geen kritiek op je antwoordt het is alleen maar een vraag.
Trouwens wat betreft de kwalitiet van de orginele Volvo remblokken en schijven verschillen we helaas van mening.
En het is niet te duur ben alleen benieuwd wat de reden hierachter is. Aangezien de meeste auto's nu een aluminium legering verwerkt hebben in het koelsysteem en deze gewoon gevuld kunnen worden met een op Ethylene Glycol gebaseerde koelvloeistof.
Bedankt voor je tijd, FT
Geplaatst: 20.06.2005 - 21:33
door zwolly
vd kop aanvreten heeft een(goede bekende) monteur me verteld, hij had enkele koppen gehad/gezien met dergelijke schade.
dat is voor mij de reden om enkel de orginele spullen te gebruiken,voor mijn gevoel meer zekerheid.
Geplaatst: 24.06.2005 - 01:24
door Flying Torquewrench
Vandaag maar effe bij de Volvo dealer langs geweest en de normale koelvloeistof uit de winkel kan geen kwaad. Ze hebben me zwart op wit gegarandeerd dat er geen scahde door zou ontstaan zolang het maar een op Ethylene glycol gebaseerde koelvloeistof is.
Groet, FT