Pagina 1 van 3
Xenon verlichting en boordcomputer
Geplaatst: 11.09.2007 - 20:33
door Sayhello
Zoals bij velen bekend krijg je na het achteraf inbouwen van xenon verlichting (niet orgineel volvo) een melding op het display dat het dimlicht defect is.
Bekend is er dat er een 2mm gaatje in de shuntweerstand moet worden geboord. Alleen hier ligt het probleem. Dan werkt de xenonverlichting helemaal niet meer. Ik heb de shuntweerstand eens opengemaakt en tot mijn verbazing zie ik dan ook dat wanneer je het 2mm gaatje boord de shunt wordt onderbroken ipv. wordt verhoogt in waarde.
Iemand ook dit zelfde probleem gehad?
Hoe kun je deze melding uitschakelen (resetten) tijdens het rijden.
Re: Xenon verlichting en boordcomputer
Geplaatst: 12.09.2007 - 14:09
door T5Fred
Bij mij werkt het gewoon prima na het boren van het gaatje! Geen idee wat er bij jouw aan de hand is.
Geplaatst: 16.09.2007 - 10:53
door Sayhello
Probleem al opgelost. Heb zelf een aanpassing gemaakt in de shunt. Boordcomputer geeft nu ook nog een melding als 1 v/d xenonlampen stuk gaat.
Mocht iemand hetzelfde probleem ondervinden stuur me maar een mailtje voor de oplossing.
Topic kan gesloten worden.
Geplaatst: 16.09.2007 - 21:12
door Rob2u
Sayhello schreef:Heb zelf een aanpassing gemaakt in de shunt. Boordcomputer geeft nu ook nog een melding als 1 v/d xenonlampen stuk gaat.
Wat voor een aanpassing heb je gemaakt?
Geplaatst: 17.09.2007 - 22:57
door Goaitsen
Hallo "Sayhello'
Kun je mij dat ook even zenden, ik laat deze week xenon inbouwen en dan heb ik dat probleem met de computer ook opgelost.
groet Goaitsen
Geplaatst: 18.09.2007 - 09:18
door RidingDutchman
Same here: misschien kun je de oplossing (met foto's?) hier posten, zodat deze voor het nageslacht bewaard blijft.
Alvast bedankt,
Eric
Geplaatst: 18.09.2007 - 09:41
door safarigeel
Op het forum staat het al een aantal keer vermeld.
hier staan ook plaatjes bij
Geplaatst: 19.09.2007 - 11:23
door Sayhello
Heb je gelijk in, alleen werkte die oplossing bij mij niet.
En als ik het schema in er bij pak begrijp ik ook niet waarom dat bij sommige wel werkt?
Geplaatst: 19.09.2007 - 11:40
door Sayhello
Volgende optie heb ik gemaakt. Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.
Geplaatst: 19.09.2007 - 12:56
door safarigeel
Dat is een nette oplossing, denk ik.
Ik denk dat het probleem ligt in het veranderen van de weerstandswaarde van de weerstandsdraad door het boren van een gaatje erin.
Het boren is een kunstgreep die die weerstand veranderd. Door de manier van boren zal dit niet voor iedereen hetzelfde resultaat geven. Als het binnen de tolerantie valt zal het werken, en buiten de tolerantie niet. Ik heb ook al gezien dat er mensen zijn met een 1mm. boor waarbij het werkt en als je wat scheef boort met een 2mm. boor zal het weer niet kunnen werken.
Door het handmatig aanpassen dmv een weerstand kun je het potentiaalverschil tussen pen 4 en 5 nauwkeuriger bepalen.
Je kunt natuurlijk door stapsgewijs uitproberen ook de werkende weerstandswaarde krijgen door met 1mm. te beginnen en kijken of het werkt.
Als het niet werkt kun je stapsgewijs verder opboren om tot een werkend geheel te komen.
Tot je zover geboord hebt dat de hele baan is onderbroken, dan kun je alsnog een weerstand solderen. :oops:
Geplaatst: 20.09.2007 - 08:45
door Sayhello
Wat betreft de oplossing
www.xenonvalot.com/xenonfixvolvo.html, gaatje boren boven pen 3 gaat niet bij mij, let wel op hier boren ze op een hele andere plek dan mijn oplossing! Ook wanneer je hier maar een klein gaatje boort zal op den duur de rest wegsmelten door het vermogen wat er door gaat. De shunt zal erg warm worden!
Ik heb daarom bovenste oplossing gekozen. De verbinding tussen pen 1 en 5 kent geen weerstand dus een kleiner gaatje boren heeft geen zin, het zal je dus nooit en te nimmer lukken om rond de 8K2 uit te komen. Onderbreek je de verbinding tussen pen 1 en 5 en plaats je geen weerstand dan zal er geen foutmelding meer plaats vinden van je boordcomputer, ook niet wanneer 1 v/d xenonlampen defect gaat.
Geplaatst: 20.09.2007 - 22:50
door arnoud
Eén voordeel van Xenon is natuurlijk dat je in tien seconden ziet dat je een lamp mist...
Geplaatst: 13.11.2007 - 19:19
door Carfreak
De Monteur heeft er bij mij idd weerstandjes tussengezet en het probleem was gefixt!
Geplaatst: 25.09.2008 - 09:21
door Rob2u
Ik heb ook de oplossing met het 8k2 weerstandje toegepast maar helaas is de melding niet "helemaal" weg! Op een ritje van ca. 30min. zie ik zo'n keer of 10 de melding heel kort oplichten met onregelmatige tussenpozen.
Ik heb zorgvuldig nagemeten met een Ohmmeter of bij het doorboren eerst de verbinding in het geheel was verbroken en of daarna de weerstand ook echt 8k2 was, en dat klopte allemaal.
Iemand een idee?
Geplaatst: 26.09.2008 - 21:30
door Sayhello
Je moet dan de weerstand iets verlagen, bijvoorbeeld 6K8 dan is het probleem opgelost.
Greatingzz
Geplaatst: 26.09.2008 - 21:39
door Rob2u
Sayhello schreef:Je moet dan de weerstand iets verlagen, bijvoorbeeld 6K8 dan is het probleem opgelost.
Greatingzz
OK, ik ga dat zeker proberen.
Bedankt!
Geplaatst: 06.10.2008 - 21:39
door Rob2u
Sayhello schreef:Je moet dan de weerstand iets verlagen, bijvoorbeeld 6K8 dan is het probleem opgelost.
Greatingzz
Helaas, ook met deze lagere waarde nog steeds af en toe een melding! Ik werd er even niet goed van en heb de weerstand nu maar geheel weggelaten. De lampen doen het prima en dat ik geen melding van een kapotte lamp meer krijg is geen probleem:
1. je ziet meteen als je Xenon-lamp het niet meer doet (zelfs overdag)
2. de lamp gaat in principe jaren mee.....
Als alternatieven kun je natuurlijk ook nog de "truc" met het boren van een 1-2-.... mm gaatje toepassen of de bedrading voorzien van extra weerstanden maar ik vind dit teveel gedoe. Het gaatje boren is toch min of meer een gok en als je te ver boort dan doen de lampen het helemaal niet meer, de extra bekabeling is lastig te installeren (vooral met de dikke weerstanden....) en er zit weer een relais in dat kapot kan gaan (gebeurde bij mij dus).
Ik wens iedereen er verder succes mee!
Geplaatst: 07.10.2008 - 22:05
door Sayhello
Het gaatje boren op een andere plaats werkte bij mij niet, toen deed de verlichting het helemaal niet meer. Vandaar dat ik tot deze oplossing ben gekomen. Wanneer de weerstand wordt weggelaten werkt de melding van een defecte lamp inderdaad niet meer.
Gr. Ingo
Geplaatst: 09.10.2008 - 13:42
door FelixB
Ik wil binnenkort ook voor Xenon gaan, is dit wat?:
http://www.kew.nl/kew.aspx?s1=Pilot%20X ... ccessoires
Voor die € 25,-....
Of is het zoeken neer 55 watts Xenon een oplossing?!
Geplaatst: 12.10.2008 - 09:16
door Sayhello
Als je de relaiskabelset bedoelt met weerstanden die heb ik nog wel liggen. Nieuw in doos. Voor €15,-. Wilde we gebruiken bij een audi A4 maar was niet nodig.