Oncontroleerbaar toerental

En een DAFje 33 of 44 mag hier ook wel langskomen
Plaats reactie
bartje_p
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 12.09.2007 - 21:25

Hoi,

Vandaag stond mijn vriendin met onze volvo 340 voor het stoplicht te wachten, toen ineens het toerental verschrikkelijk omhoog ging.
Na thuiskomst flink laten afkoelen, en toen weer geprobeert te starten.
Helaas loste dit probleem zich niet vanzelf op.

Bij starten van de motor schiet het toerental onmiddelijk omhoog (bijna vol gas). Ik weet niet zoveel van auto's, maar heb het volgende gevonden.
Gas en choke kabel lopen vrij, en ook de 'schakelaar'op de carburateur waar de kabels aanzitten lopen soepel. Als ik het luchtfilterhuis er af til, (kijk ik dan in de carburateur??) en het gas wordt ingetrapt, hoor ik kort zacht sissen, en komt er een wolkje benzinedamp uit de carb (i presume).

Waar kan het nog aan liggen??

P.S. Kan een volvo 340 variomatic gewoon gesleept worden?

Groet,

Bart
paQ
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10

vlinderklep?
bartje_p
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 12.09.2007 - 21:25

de vlinderklep, hoe kom ik daarbij?
En kan het daar aan liggen als het probleem bij stationair draaine ontstaat?
klaasilona
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.09.2007 - 22:46

paQ schreef:vlinderklep?
waarschijnijk valse lucht via de carburator deksel(zit vaak los)
of ergens bij de 4wegklep een slang los(gescheurt?)dit is het waarschijnlijk.

ja je kan de auto.s met varimatic gerust slepen,snelheid maakt niet uit.

gr klaas :P
klaasilona
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.09.2007 - 22:46

vlinderklep is eigenlijks de 2é trap.die blijft dan iets hangen,is ook nog een mogelijkheid.

gr klaas
bartje_p
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 12.09.2007 - 21:25

Als ik het luchtfilterhuis optil (ligt er los op) kijk ik dan in de carburateur? Ik kijk dan in twee gelijke kamers naast elkaar, waarvan eentje een choke klep (ofzo) heeft, de andere mist denk ik. Er zit uberhaupt geen deksel op die kamers.

Groet.
klaasilona
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.09.2007 - 22:46

is zo zonder de auto te zien altijd moeilijk te beoordelen wat er precies aan de hand is , daarom is alle info die je hebt belangrijk om je een beetje in de goeie richting te sturen,als de vlinderklep maar een klein beetje blijft hangen(openstaat) dan gaat ie stationair wel 2000-3000-toeren maken,je kan het bijna niet beoordelen door bovenin de carburator te kijken.
als je het goed wil doen dan zal de carb er even af moeten(valt mee)dan kan je ook beter zien of het de vlinderklep (tweeede trap)is die blijft hangen,
maar kijk eerst ook of je geen vacuum lek hebt,dit is makkelijk te zien en horen.

als ik jou verhaal zo doorneem lijkt het op een zwaar lopende vlinderklep,maar doe eerst het vacuum controleren,

gr klaas
klaasilona
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.09.2007 - 22:46

trouwens je zegt dat het luchtfilterhuis er los op ligt?????????deze zit normaal gesproken met 3 borgnoertjes vast!!!het gebeurt ook weleens dat er 1 of 2 los trillen en in de venturie (de 2 ruimtes boven de gasklep)vallen.
als je geluk hebt dan komen ze niet in het inlaatspruitstuk maar blijven ze hangen bij de gasklep of vlinderklep.als je pech hebt tussen de kleppen en de zuiger.


kijk even goed met voldoende licht.(zaklamp)
gr klaas
Tjøørd
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 16.12.2006 - 12:11

Misschien kun je ook even naar de kickdownschakelaar kijken, misschien blijft die hangen..?
Paul Daf
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 28.09.2007 - 11:08
Locatie: arnhem
Contacteer:

Dit is een bekende klacht van de v340.
gas kabel vernieuwen is de oplossing.
Wat is er gebeurd, de doorvoer van de gaskabel naar binnen toe is gebroken.
Dit is een lange plastic bus met aan de bovenzijde een veer en een clip aan de buitenkabel, een stekkker voor de massakabel aan de wagen.
Aan de binnen zijde een plastichuls met weer een massa aansluiting.
Deze huls zal aan de binnenzijde gebroken zijn en dwarsliggen waardoor de gasklep ( vlinderklep) open blijft staan en toerental ongeveer 3500 zal zijn.
permanente oplossing is de gaskabel vervangen door een nieuwe.
Tijdelijke oplossing is de massakabel van de binnenkant direct aan massa leggen, en het afgebrokenstuk plastick tussen de kabel uit peuteren, en de gaskabel opnieuw op lengte afstellen.


Je hebt nu geen kickdown meer.
De binnenstekker moet wel aan de massa anders schakeld de vario niet meer op.

suc 6 paul
Paul Daf
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 28.09.2007 - 11:08
Locatie: arnhem
Contacteer:

bartje_p schreef:Als ik het luchtfilterhuis optil (ligt er los op) kijk ik dan in de carburateur? Ik kijk dan in twee gelijke kamers naast elkaar, waarvan eentje een choke klep (ofzo) heeft, de andere mist denk ik. Er zit uberhaupt geen deksel op die kamers.

Groet.
1 kamer heeft maar een choke nodig vandaar.

Losliggend luchtfilterhuis bij een 340 is eerder standaard dan uitzondering.
oude boutjes uit je huis halen, de bestaande gaten met m6 door tappen en daar draadeindjes in plaatsen.

Tip: De 3 schroeven die je ziet in de bovenkant van je carburateur, die gaan ook vaak los, draai ze één voor één even er uit en plaats ze weer terug met "lock tide" (schroefdraadverbinding) middel.

suc6 en geniet van je vario
gr paul
Plaats reactie

Terug naar “De 66 - 340 - 360 series”