Pagina 1 van 1
Benzine bij de diesel als motorreiniger
Geplaatst: 14.09.2007 - 08:54
door Geus
Sprak van de week een ex-beroepschauffeur, die vertelde dat hij vroeger met z'n dieseltruck eerst 30 liter benzine tankte voor hij 'm verder volgooide. Dat zou de motor reinigen en 's winters beter starten. Dit verhaal werd bevestigd door een kerel die vroeger met zijn 340 ook altijd een liter benzine bijvoegde op een tank diesel.
Nou rij ik zelf geen diesel meer, maar ik ben heel erg benieuwd naar het waarheidsgehalte van deze beweringen.
Myth busted or confirmed?
Geplaatst: 14.09.2007 - 10:06
door trompetje
Dat kon vroeger, maar nu met common rail techniek niet meer, volgens mij.....
Werd ook gedaan tegen uitvlokken bij extreme kou, maar dat is nu (als je geen zomerdiesel tot de winter bewaard, en met wintersport oostenrijkse diesel tankt) niet meer nodig.
Geplaatst: 14.09.2007 - 11:28
door V480-S60
No Myth. CONFIRMED
Kan overigens nog steeds, ook met common rail techniek. Winterdiesel is op hetzelfde principe gestoeld. (wat meer vluchtige stoffen toepassen kort gezegd.)
Waar is onze destillateur van brandstoffen. Die kan het je exact uitleggen.
Geplaatst: 07.10.2007 - 22:42
door nordicman
Wat verstaat iemand onder reinigen??
kopie van mijn eerdere berichtgeving:
Op 09-01-07 in auto programma op ARD - ratgeber een stuk geweest over het toevoegen van een paar liter benzine aan een recente dieselmotor, resultaat compleet geruineerde brandstofpompen, omdat de diesel de pomp smeert, en benzine uiteraard niet.
Je kan beter een flacon reiniger kopen, of een paar keer BP ultimate tanken, en eens goed roetblazen (trappen dus)
Zelf heb ik pas alle turboslangen eens "ontbaggerd" , je staat er van te kijken hoe dik de drab laag is in die slangen en aansluitingen, de EGR wil ik ook nog een keer doen.
Geplaatst: 08.10.2007 - 22:38
door C 30 T5
@ Geus, Sprak van de week een ex-beroepschauffeur, die vertelde dat hij vroeger met z'n dieseltruck eerst 30 liter benzine tankte voor hij 'm verder volgooide. Dat zou de motor reinigen en 's winters beter starten.
Als je het goed leest staat er vroeger toen hadden ze ook nog cementen kauwgomballen en de koeien heten nog bart.
Dit werd hoofdzakelijk voor de vorstbeveiliging gedaan 1% benzine toevoegen was ongever 1 graad meer beveiliging met vorst ( vlokken dus ) Vroeger klopte dit verhaal je kon tot 25% mengen zonder dat dit ergens gevolgen voor had , voor de brandstofpomp ( antieke lijnpomp ) dan, en dat het beter starten tja.............benzine fikt beter als diesel he.
Dus CONFIRMED
Bij een modere diesel zou ik het niet doen !Een commonrail brandstofpomp draait met drukken van Max 1300 Bar en passingen van 1/1000 MM nauwkeurig.
Dit alles wordt gesmeerd door de "vettige" diesel, gaat men dit mengen met de "schrale" benzine is de kans op invreten van de passingen reeel aanwezig.
Benzine bij mengen hoeft ook niet meer omdat een commonrail diesel altijdt ( Volvo ) een verwarmd brandstoffilter heeft en bevriezen van de brandstof eigenlijk niet meer voorkomt, deels dat de brandstofpompen ook eerder op winterdiesel over gaan.
Tip voor de mensen die op wintersport gaan met extreem koude, ga niet met een volle tank "zomer" diesel weg uit Nederland, maar tank de auto halverwegen af met winterdiesel in Duitsland.
Geplaatst: 08.10.2007 - 22:48
door eXite
Mijn moeder heeft haar 530d een keer perongeluk afgetankt met benzine, en dat resulteerde in een motor revisering t.k.v. 4300,- euro
Dus eh
Totally
Busted
Geplaatst: 09.10.2007 - 08:40
door V480-S60
eXite schreef:Mijn moeder heeft haar 530d een keer perongeluk afgetankt met benzine, en dat resulteerde in een motor revisering t.k.v. 4300,- euro
Dus eh
Totally
Busted
Zoals hierboven al vermeld.
Benzine aan diesel toevoegen kan bij de oudere motoren. Dus Confirmed.
Mij was ook vermeld dat dit ook nog (in zeer beperkte mate, dat wel) bij moderne common-rail motoren kon.
Dat is dus Busted.
Maaar Eh:
Niet Totally Busted
Geplaatst: 09.10.2007 - 13:22
door Oceanracer
Er rijden nog de wereld aan "oude" diesels rond zonder een "Volvovoorverwarmdbrandstoffilter" die ook zonder problemen de winter doorstaan. Aangezien Jan met de Pet (heeft een ongeblazen Golfje II) bij de zelfde pomp staat te tanken als Jan met de Leasebak (TDI,HDI,JTD,CR,enz) zal er toch een compromis zijn gevonden. Ik hou het er op dat er in de winter dus nogsteeds benzine (of anderzins) wordt toegevoegd aan diesel.
Voor het reinigen zijn, zoals reeds gemeld, andere middelen dan benzine in de handel. Behalve de Ultimate van BP heeft ook de V-Power diesel reinigende eigenschappen/toevoegingen.
Geplaatst: 09.10.2007 - 17:27
door Ramon&Ramon
Nooit benzine toevoegen aan een commonrail diesel,hij loopt gegarandeerd stuk.
Geplaatst: 09.10.2007 - 19:54
door Oceanracer
Dieselbrandstof in de winter.
De meest voorkomende problemen bij auto's met een dieselmotor in de winter zijn:
• bevriezing van water in het brandstoffilter;
• het zogenoemde 'vlokken' van de brandstof.
Om dat te voorkomen leveren de meeste brandstofmaatschappijen elk jaar vanaf oktober 'winterdiesel'. Hier zit geen paraffine in, die stof die de vlokvorming veroorzaakt.
Normale zomerdiesel kan al bij enkele graden boven nul gaan vlokken! Winterdiesel is meestal gegarandeerd tot - 20 graden Celcius.
Een bekend middel om dieselolie beter bestand te maken tegen bevriezing was het toevoegen van benzine of petroleum. Dat mag zeker bij moderne dieselmotoren absoluut niet meer! Er kan namelijk door een gebrek aan smering ernstige schade ontstaan aan de dieselpomp.
Voorkomen is ook in dit geval weer beter dan genezen. Daarom hebben sommige autoconstructeurs deze problemen al voorzien. Zij monteren standaard een verwarmd brandstoffilter. Als uw dieselauto dit niet heeft, kan de dealer dit alsnog monteren. Prijzen liggen in de buurt van de € 200,-.
En als er toch moet worden 'genezen'? Als de brandstof toch is gaan vlokken, kunt u de auto het beste in een verwarmde ruimte brengen. Of anders moet u met een föhn het brandstoffilter en de leidingen trachten te ontdooien.
Bron: ANWB
Geplaatst: 09.10.2007 - 22:54
door nordicman
Ook in winterdiesel zit paraffine, maar er wordt wel zgn. Keroflux oftewel Paraflow toegevoegd.
Ook in je tank en leidingen onder de auto (chillfactor) kan diesel gaan vlokken, of zgn dichtwaxen, voor het bij je brandstoffilter is.
Eerdere posting onder BSR:
Zomerdiesel heeft een cloudpoint van rond de +5 graden C
Winterdiesel in NL cloudpoint van rond de - 2 graden C
In bijv Scandinavie zal dit +/- - 10 zijn
Hier wordt ook nog eens een antivlokmiddel aan toegevoegd, om het CFPP naar - 24 te brengen, dus theoretisch zullen je filters niet dicht waxen tot - 24 graden C
In praktijk laten ze op de raff. in de atm. dist. kollom een gedeelte Kerosine in de diesel zakken om dit cloudpoint te bereiken.