Pagina 1 van 1

Behalen van specificatie snelheid (6,9) - 7,2 met automaat

Geplaatst: 14.09.2007 - 12:30
door Dutchman
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste bericht op deze forum.

Sinds 14 juli ben ik de trotse eigenaar van een Volvo S60 - T5 bouwjaar 2002 met 83.000 KM op de teller.

Kortgeleden wilden enkele vrienden met mij een ritje maken om te zien hoe snel mijn volvo was. Dit deed ik natuurlijk graag :-)

Echter de acceleratie test van 0 t/m 100 was een beetje teleurstellend ik deed dit in 7,8 sec wat toch niet overeenkomt met de gespecificeerde snelheid van 6,9/7,2 in het boekje. Mijn vraag is nu wat doe ik fout? Ik heb een automaat met de optie om manueel / sequenteel te schakelen echter tijdens de test gebruikte ik mijn automaat omdat ik dacht dat deze optie het snelst is.

Zit ik er helemaal naast of moet ik mogelijk bij dit soort testen toch de manuele schakel optie gebruiken om de maximale rendement uit mijn motor te halen bij het optrekken?

Heeft iemand advies voor mij?

Alvast bedankt voor de moeite !

ps. overigens zaten we met 4 man in de auto tijdens de test , maar dat zou toch niet uit mogen maken met 250 PK ?

Geplaatst: 14.09.2007 - 12:35
door Ben
Om te beginnen welkom op het forum. En meteen al een ardig discussieonderwerp.
Tja, die cijfers uit de folder zijn tot stand gekomen onder optimale omstandigheden. Er zijn niet veel auto's die de waarden uit de folder in werkelijkheid ook bereiken. Dat geldt zowel voor de accelleraties/snelheden als de verbuikscijfers.
Tijdens zo'n proef wordt ook zeker niet met een volbeladen auto gereden.
Er zijn hier vast wel ervaringsdeskundigen die het met een vergelijkbare auto getest hebben.

Geplaatst: 14.09.2007 - 12:35
door steven460
1 persoon is 75 a 90 kg 2 personen is 180kg ballast :)
4 personen is 360 kg ballast. Wedden dat het veel scheelt. Die tijden zijn uiterst respectabel.

Plus dat iedere km gaat er een beetje vermogen verloren gaat :)

Geplaatst: 14.09.2007 - 13:40
door NOS
En met de hand schakelen is beter.

Geplaatst: 14.09.2007 - 14:38
door eXite
Er zijn regels voor het meten van de fabrieksspecificaties. Als ik me niet vergis was het iets in de trant van een bestuurder, een bijrijder en een halve tank brandstof.

Geplaatst: 14.09.2007 - 22:57
door Dutchman
Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik besef nu inderdaad dat een testrit met 3 extra stukken "ballast" zoals Steven460 het zo mooi omschreef :-) op een slingerend natte boerenweg nou niet bepaald de meest ideale situatie is.

Ik heb sinds kort tevens met het handmatige schakelen gereden . En inderdaad de auto reageert vlotter als je zelf schakelt. Echter hij is wel minder zuinig het lijkt dus alsof de automaat meer op zuinig rijden staat ingesteld.

In ieder geval bedankt voor de tips!

Geplaatst: 15.09.2007 - 23:45
door Rogier64
Mmm, gemiddeld persoon schakelt handmatig niet zo snel als een automaat. Dat met de hand schakelen beter of sneller is gaat dus niet altijd op. Het probleem waar mijn auto mee zit, is om al die 250 pk fatsoenlijk op de weg te krijgen. Er is echt niet veel nodig om DSTC in te laten grijpen en weg zijn de leuke acceleratiecijfers. Wat dat betreft zijn snelle inhaalactie's leuker met een T5.

Geplaatst: 19.09.2007 - 10:07
door gertsan
NOS schreef:En met de hand schakelen is beter.
ja dat roepen ze altijd maar dan moet je wel kunnen schakelen als een rally rijder. De automaat verliest wel in de eerste versnelling wat power, maar schakelt wel bij volgas precies op het goede toerental en razendsnel. Ik heb het nooit gemeten maar is wet zeker dat die van mij sneller is dan 7.8 seconden. Mijn vrouw is een goede chauffeur maar durft niet eens vol gas in onze wagen te geven.