Pagina 1 van 2
Banden Volvodealer of niet?
Geplaatst: 14.09.2007 - 14:11
door dcc
Hoi allemaal.
Ik ben binnenkort toe aan nieuwe autobanden en vroeg me af of ik deze bij de Volvodealer moet halen of niet? De grootste reden van twijfel is de prijs (voor Michelin Pilot Primacy/Exalto PE2/Primacy HP, ben ik nog niet over uit). Dat Volvo duurder is wist ik natuurlijk al, maar ik heb dus in de zomer het voordeelboekje van Volvo ontvangen met daarin een kortingsvoucher van 25% (!!!!!!) bij aanschaf van een nieuwe set banden. Dus ik dacht dat de banden dan qua prijs wel enigszins in debuurt zou komen van de goedkopere plekken. Tot mijn verbazing is de prijs nagenoeg gelijk als zonder de voucher omdat er normaal ook al korting wordt gegeven (zeggen ze). Het verschil blijft dus even groot. Nu ben ik ook van mening dat de Volvodealer wel duurder zal zijn dan neutrale garages en dat mag van mij ook wel, maar we praten hier over een verschil van minimaal 100 Euro voor 4 banden , dus Volvo is zeker 20% duurder, en ze geven al 25% korting (zeggen ze). Nu is de belangrijkste vraag of de Volvodealer de banden beter monteert ofzo? Want waar zit het prijsverschil in?
Graag jullie mening.
Geplaatst: 14.09.2007 - 14:27
door Fulaks
Ik heb momenteel een probleem met de anti-diefstalbouten. Die werden door de bandencentrale (Vulco) veel te vast gedraaid, en kunnen nu niet meer los. Er zijn al drie doppen op afgescheurd, de bout moet gedeeltelijk uitgeboord worden, dan moet er een ander stuk bout worden opgelast, kortom, miserie en veel werkuren. Als je zo met een platte band langs de weg komt te staan, moet de auto worden weggesleept. Geen denken aan dat je dat zelf kan loskrijgen.
De Volvo-dealer monteert (als het goed is) de wielbouten met het voorgeschreven aanhaalmoment, zodat je dit niet kan voorhebben. Nu is mijn dealer (Postiaux in Schoten) de beste Volvo-garage van West-Europa, ik weet niet hoe het er in andere garages aan toe gaat.
Ik heb er geen probleem mee om voor de fantastische service die ik daar krijg iets meer te betalen. Gelukkig ben ik schandalig rijk :headbang:
Fulaks
Geplaatst: 14.09.2007 - 14:27
door Walter
denk dat je hier alleen maar uit komt als je prijsopgaves vraagt. Vergeet niet dat je bij bv Kwikfit vaak een goedkope band hebt maar moet bijbetalen voor montage en balanceren. Bij ons (dealer Woerden) zit dat er standaard bij.
Geplaatst: 14.09.2007 - 14:36
door edraket
Ik heb net 4 nieuwe banden uit duitsland gehaald. Op autobandenmarkt kosten deze banden 230 euro per stuk, bij Euromaster 1200 euro per 4 incl montage. Ik heb deze banden voor 550 euro incl verzendkosten. Ik denk dat ik niet eens durf te vragen wat dit bij de dealerkost.
Geplaatst: 14.09.2007 - 14:44
door Summum
Ik heb enkele maanden geleden zowel voor de S60 als voor de V50 een set van 4 nieuwe banden aangeschaft. Acht banden in totaal dus. Nou is een band niet iets waar de dealer mijns inziens meer kaas van heeft gegeten dan een onafhankelijke bandenboer. Anders dan met andere onderhoudszaken heeft een dealer geen meerwaarde bij banden. Het zijn geen specifieke Volvo-onderdelen en voor de montage zijn ook geen merkopleidingen nodig.
Toch heb ook ik de dealer een offerte gevraagd omdat ik er best iets voor over heb om een goed contact met de dealer in stand te houden. Maar er zijn grenzen.
Een rondje bellen met bandenboeren leverde mij grote prijsverschillen op. In mijn geval kwam Kwikfit als goedkoopste uit de bus, met een verschil van bijna € 150,00 per auto. € 300,00 in totaal (incl. balanceren, montage, verw. bijdr. etc.) dus! Dat wordt mij te gek.
Ik heb mijn dealer nog voorgesteld het prijsverschil te delen, m.a.w. 150 euro meer betalen t.o.v. Kwikfit om het bij de dealer af te nemen, maar dit werd door mijn dealer vriendelijk maar beslist afgeslagen.
Dan heb ik er geen moeite meer mee om mijn banden elders te gaan halen!
Geplaatst: 14.09.2007 - 15:11
door bart simpson
Kijken we ook naar DOT nummers? (of het hier ook daadwerkelijk om gelijke banden gaat) in Duitsland mogen nieuwe banden ouder dan zoveel weken niet meer als nieuw verkocht worden, dan kan ik me voorstellen dat ze geruimd worden.
Geplaatst: 14.09.2007 - 15:29
door V480-S60
Jazeker kijk ik naar DOT nrs.
En dat is bij Euromaster bijvoorbeeld altijd oké (maximaal 3 weken verschil).
Vanwege de 480 krijg ik daar namelijk altijd nog extra korting en ben ik hoe dan ook goedkoper uit dan bij de dealer.
Vaak zelfs nog goedkoper dan na telefonische prijsopgave.
Geplaatst: 14.09.2007 - 18:46
door edraket
DOT is 2107, dus erg vers rubber.
Geplaatst: 14.09.2007 - 19:48
door dcc
Dus Volvodealer is niet zoveel beter dat het het prijsverschil rechtvaardigt. Wat ik zo vreemd vind is dat zelfs met een kortingsvoucher van 25% het verschil nog zo groot is. Betelent dit dat normaal het verschil nog groter is? Of is die voucher gewoon bullshit en krijg je diezelfde korting normaal ook? (Zogenaamde korting, want adviesprijs van 4 Michelinbanden is iets onder de 600 Euro exclusief dan het plaatsen, en plaatsen kan bij andere garages voor om en nabij 50 Euro)
Geplaatst: 14.09.2007 - 19:48
door dcc
Ehhh, en wat is DOT en waar kan ik dat vinden?
Geplaatst: 14.09.2007 - 20:16
door ps-amazon
ik heb ruim tien jaar bij Michelin gewerkt en banden verkocht aan grossiers, bandenspecialisten en garagebedrijven/dealers; over het algemeen zag ik bij de bandenspecialisten betere montageapparatuur en uitlijnapparatuur en goed (beter) opgeleid personeel; prijzen bij dealers zijn over het algemeen fors hoger dan bij de specialist.
Ik kreeg ook nooit de indruk dat een dealer zorgvuldiger zou werken dan een specialist; natuurlijk komt er nu een lawine van enge verhalen over Kwik Fit en zo, maar lees dan ook de topic een paar weken terug over die Volvo rijder die zijn auto bij de dealer ophaalt en even later bijna een wiel kwijt is. Ik heb heel wat uren op werkvloeren gekeken en ga nog steeds liever naar een specialist
het is voor een dealer ook niet economisch verantwoord om te investeren in dure apparatuur; (scholing kost overigens weinig omdat bandenfabrikanten dat vaak maar al te graag aanbieden);
maar het is ook logisch, die paar banden die een dealer per jaar verkoopt zijn te weinig om voor te investeren; een specialist doet alleen maar banden en kan (moet) zich ook de meest geavanceerde apparatuur veroorloven; en uiteraard is de inkoopprijs voor de specialist lager dan voor de dealer, maar daar moet hij dan ook een aantal per uur voor omzetten, terwijl een grote dealer misschien een setje per dag verkoopt; maar de inkoopprijzen verschillen niet erg veel, de netto verkoopprijzen wel, maar ook dat is verklaarbaar, de specialist heeft het van volume, veel tientjes per uur is ook leuk geld; de dealer wil altijd de hoofdprijs en zegt dat hij er dan nog op moet toeleggen....
maar ja, als je op een vechtmarkt als banden dezelfde riante marges wil verdienen als je op de originele merkonderdelen kan pakken, dan kan je je bandenmagazijn beter voor ander doeleinden gaan gebruiken
Geplaatst: 16.09.2007 - 11:22
door Bover
edraket schreef:Ik heb net 4 nieuwe banden uit duitsland gehaald. Op autobandenmarkt kosten deze banden 230 euro per stuk, bij Euromaster 1200 euro per 4 incl montage. Ik heb deze banden voor 550 euro incl verzendkosten. Ik denk dat ik niet eens durf te vragen wat dit bij de dealerkost.
@Ed,
Wil je een adresje sturen aub?
Geplaatst: 16.09.2007 - 12:37
door Ramon&Ramon
107 euro ex btw:)
Geplaatst: 16.09.2007 - 12:38
door Ramon&Ramon
Michelin 225-45-17
113euro ex btw exl montage
Geplaatst: 16.09.2007 - 20:24
door V70ORD5
Adressen willen we zien !!!!!
Geplaatst: 16.09.2007 - 20:29
door AGB
Ik heb momenteel een probleem met de anti-diefstalbouten. Die werden door de bandencentrale (Vulco) veel te vast gedraaid, en kunnen nu niet meer los. Er zijn al drie doppen op afgescheurd, de bout moet gedeeltelijk uitgeboord worden, dan moet er een ander stuk bout worden opgelast, kortom, miserie en veel werkuren. Als je zo met een platte band langs de weg komt te staan, moet de auto worden weggesleept. Geen denken aan dat je dat zelf kan loskrijgen.
Dit heb ik al 2x aan de hand gehad. Beide malen nadat de Volvo dealer de wielen op het juiste moment had aangetrokken..... 1x moets mijn auto van de weg gesleept worden naar de dealer... Ik doe het sindsdien zonder slotbouten en met kopervet tusen de velg en de bouten. Nooit meer gedonder gehad.
slotbouten
Geplaatst: 19.09.2007 - 16:37
door yrrah
AGB schreef:Ik heb momenteel een probleem met de anti-diefstalbouten. Die werden door de bandencentrale (Vulco) veel te vast gedraaid, en kunnen nu niet meer los. Er zijn al drie doppen op afgescheurd, de bout moet gedeeltelijk uitgeboord worden, dan moet er een ander stuk bout worden opgelast, kortom, miserie en veel werkuren. Als je zo met een platte band langs de weg komt te staan, moet de auto worden weggesleept. Geen denken aan dat je dat zelf kan loskrijgen.
Dit heb ik al 2x aan de hand gehad. Beide malen nadat de Volvo dealer de wielen op het juiste moment had aangetrokken..... 1x moets mijn auto van de weg gesleept worden naar de dealer... Ik doe het sindsdien zonder slotbouten en met kopervet tusen de velg en de bouten. Nooit meer gedonder gehad.
Op dit moment hetzelfde probleem, vier slotbouten muurvast. De garage is er nog mee bezig, gereedschap van de monteur naar de 'malle moeren', gereedschap van een vertegenwoordiger verwoest, 1 velg vervelend beschadigd maar uiteindelijk door allerlei laswerk op de slotbouten toch los..... Moet er niet aan denken als dit laatste niet zou zijn gelukt en waar ik ook niet aan moet denken is de rekening van deze onderhoudsbeurt!!
Geplaatst: 20.09.2007 - 13:43
door edraket
Bover schreef:edraket schreef:Ik heb net 4 nieuwe banden uit duitsland gehaald. Op autobandenmarkt kosten deze banden 230 euro per stuk, bij Euromaster 1200 euro per 4 incl montage. Ik heb deze banden voor 550 euro incl verzendkosten. Ik denk dat ik niet eens durf te vragen wat dit bij de dealerkost.
@Ed,
Wil je een adresje sturen aub?
Bob,
Ik heb deze banden bij een "particulier" gekocht. Kijk op Ebay naar de banden die je zoekt, en die ze ook naar Nederland wil sturen. Zitten vaak erg verse banden tussen. Deze zijn een paar weken terug geproduceerd. Zoals gezegd bespaar je bijna 50% op de laagste prijs die je in NL kunt vinden.
Kijk maar op Autobandenmarkt.nl. Is vaak de goedkoopste, en in elk geval een goede graadmeter voor de prijs. Michelin Pilot Sport II 235/40/18. Als iemand ze binnen Nederland voor minder dan 220 euro (excl montage!) kan krijgen hoor ik het graag!
Geplaatst: 20.09.2007 - 13:47
door edraket
Ramon&Ramon schreef:Michelin 225-45-17
113euro ex btw exl montage
Waar is dit dan, is dit een verkoopprijs, nieuwe banden enz. Met deze summiere info kunnen we niet zoveel. Iets meer details graag.
Geplaatst: 20.09.2007 - 21:31
door Frumpy
Hier is de Michelin Primacy 129,95 incl BTW en verzendkosten, dus zo'n
109 euro Ex BTW etc.
http://www.bandengids.nl/autobanden/225/45/R17/PG_2