Pagina 1 van 1

"Versnellingsbak service spoed"

Geplaatst: 17.09.2007 - 21:06
door rz007
Ik krijg in mijn display van de boodcomputer te lezen "Versnellingsbak service spoed"". Het lampje is oranje. Wat is er aan de hand? Heb al iets gehoord dat er iets is met magneetklep of zoiets, zit in ieder geval onderin.

Gaat om een gewone automaat, geen geartronic.

Geplaatst: 17.09.2007 - 21:27
door Ben
Het onderwerp is al een paar keer besproken op het forum.
Zoek en gij zult vinden ;-)

Geplaatst: 18.09.2007 - 14:48
door Battlecruiser
Nou, ik heb ook even gezocht met de zoekfunctie en dat valt nog niet mee. Je moet door hele waslijsten heen ploegen.

Als de mededeling: "Versn. bak service speod" verschijnt, is het vaak (maar niet altijd) vals alarm. De automaat gaat dan in de noodloop en je kan de eerste 2 versnellingen niet gebruiken. Je merkt dus meteen aan het rijgedrag dat er iets serieus aan de hand is...

Ben je in het buitenland, dan willen ze meteen de hele bak vervangen, een NL dealer gaat wat rustiger te werk.

Wat doen ze dan?

Uitlezen met de computer en meestal zien ze ergens een klein feitje staan, te klein om meteen iets aan te doen.
Dan gaan ze de bak even resetten (vertel ik zo, hoe dat moet) en geven je het advies om direct terug te komen als het probleem opnieuw optreedt. En rijden maar!

Hoe kan je zelf je bak resetten? (altijd handig voor onderweg).

Contact uit;
motorkap open;
zekeringenkast onder de motorkap aan de bestuurderszijde open maken;
de volgende zekeringen eruithalen: 14, 16, 18, 20; (ik weet niet uit mijn hoofd of ze allemaal dezelfde waarde hebben, dus leg ze op volgorde neer);
10 minuten wachten (in die tijd gaan de betreffende computers hun data wegschrijven);
zekeringen terug plaatsen;
starten.

De bak moet dan meteen weer normaal schakelen. Zo niet, dan is het probleem ernstig....en duur...

Geplaatst: 18.09.2007 - 23:05
door Frumpy
Battlecruiser S80 schreef: Hoe kan je zelf je bak resetten? (altijd handig voor onderweg).

Contact uit;
motorkap open;
zekeringenkast onder de motorkap aan de bestuurderszijde open maken;
de volgende zekeringen eruithalen: 14, 16, 18, 20; (ik weet niet uit mijn hoofd of ze allemaal dezelfde waarde hebben, dus leg ze op volgorde neer);
10 minuten wachten (in die tijd gaan de betreffende computers hun data wegschrijven);
zekeringen terug plaatsen;
starten.

De bak moet dan meteen weer normaal schakelen. Zo niet, dan is het probleem ernstig....en duur...
Is dit ook de manier om de bak na een oliewissel te resetten?
Er schijnt ook nog ergens een geheugen te zitten dat bijhoudt of er een oliewissel heeft plaatsgevonden.

Geplaatst: 19.09.2007 - 11:06
door Battlecruiser
Ja, de bak wordt gereset en hij zal weer opnieuw moeten leren hoe jij wilt schakelen.

Geplaatst: 19.09.2007 - 14:00
door rz007
Ik heb de lokale Volvo dealer eens bezocht en daar bleek al snel dat het om de magnetische terugslagklep zou gaan. Een klep die af en toe hapert en daardoor kan de automaat af en toe de hard schakelen of zoiets. Vervangen kost een 200-220 euro. Ze hebben het geheugen gewist en nu moet nog blijken of het terugkomt. In ieder geval, de automaat schakelt voor 75% goed maar soms gaat het opschakelen of terugschakelen niet helemaal zoals de bedoeling. Nu heb ik ergens gelezen dat het ook de ATF olie kan zijn die te warm is (bij regelmatig boven de 4000 toeren). Maar goed, maar eens afwachten en anders laat ik het toch vervangen. Volgens Volvo is het niet zo ernstig en als ik de verhalen lees dan kunnen deze meldingen er wel eens naast zitten.

Geplaatst: 20.09.2007 - 12:59
door Battlecruiser
Hoewel de ATF-vloeistof volgens de instructies nooit vervangen hoeft te worden, wil het vaak helpen om dat na een dikke 150.000-200.000km wél te doen. Met nieuwe vloeistof is een groot deel van de vervuiling weg en schakelt ie wat minder gauw verkeerd.
Nog verdergaand is het totaal spoelen van de bak. Bij de gewone vloeistofwissel wordt nl. altijd maar een beperkt deel van de ATF vernieuwd; bij spoelen volledig. Maar dat gaat al gauw een paar honderdjes kosten...

Geplaatst: 01.10.2007 - 14:11
door rz007
Melding is teruggekomen sinds ik met 5 personen weg ben geweest. Veel geladen dus en heb gemerkt dat bij het flink optrekken (+4500 toeren) de melding weer tevoorschijn kwam. Waarschijnlijk de ATF-olie te warm geworden denk ik zo (met normaal rijden is er niks aan de hand). Is alleen dus bij royaal gas geven. Ook gemerkt: soms schakelt de bak te laat terug bij afremmen bij stoplicht waardoor de motor te weinig toeren maakt.

Geplaatst: 02.10.2007 - 18:20
door hollander
Zelf heb ik bij 120000 km de automaat laten spoelen en nieuwe olie erin.
Volgens de dealer schrijft Volvo het niet voor , alleen hun ervaring is dat automaat die zwaar belast worden ( taxi,zware caravan enz ) spoelen en verversen om de 120000 km wel aan te raden is.
Ook ik heb een tijd terug meegemaakt dat de automaat niet opschakelde.
Thuis gekomen de accu losgekoppeld en 5 min gewacht.
Daarna volgens instructie (contactsleutel in stand 2 zetten) weer de accu aangesloten.
Hierna schakelde de bak weer als nieuw.
Succes Peter

Geplaatst: 10.10.2007 - 19:22
door rz007
Ben even naar een versnellingsbak specialist geweest en ben nu op de hoogte van de kosten. Er zijn 3 varianten:

1. Totale revisie EUR 2872
2. Koppelomvormer, solenoid (magenitsche terugslagklep): EUR 1338
3. Alleen solenoid incl. atf olie: EUR 428

Denk dat ik voorlopig akkoord ga met keuze 3 en dan zien wat er gaat gebeuren. ATF olie is momenteel prima terwijl Volvo dealer zegt dat deze zeker aan vervanging toe is. Volvo dealer telt voor vervangen ATF olie 320 euro.

Geplaatst: 14.10.2007 - 07:37
door DrRossi
Gisteren mijn geartronic ook maar eens een bloedtransfusie gegeven, eigenlijk ook weer een werkje van niets, schakeld direkt een stuk zachter.
Dat recetten dmv de zekeringen durf ik niet zo goed.
En olie peilen blijft een vak apart, is er iemand die precies weet hoe?
Iemand interesse in 12 liter oud bloed LOL

Geplaatst: 14.10.2007 - 09:27
door hollander
Wat ik weet van automatische bakken is dat het maar een kwart liter verschil inzit tussen min en max.
Daarom is het niveau erg belangrijk.
Peilen doe je bij warme motor op vlakke ondergrond.
Succes Peter

Geplaatst: 14.10.2007 - 11:22
door ufovolvo
Peilen doe je bij warme motor op vlakke ondergrond
Da's even wat té makkelijk gezegd. Voor de meting even door alle standen heen schakelen (kan de olie zich verdelen) en dan in D met draaiende motor peilen, werd mij laatst verteld.

Geplaatst: 15.10.2007 - 20:35
door DrRossi
Bedankt voor de tips, na een dikke 100 km naar mijn werk, nog even in reverse, dan in Park en dan 2 minuten wachten met draaiende motor.
Maar zie die nieuwe olie maar eens op die blinkende pijlstok!!

Geplaatst: 16.11.2007 - 08:34
door Frumpy
Battlecruiser S80 schreef: zekeringenkast onder de motorkap aan de bestuurderszijde open maken;
de volgende zekeringen eruithalen: 14, 16, 18, 20; (ik weet niet uit mijn hoofd of ze allemaal dezelfde waarde hebben, dus leg ze op volgorde neer);
Is ook bekend welke zekeringen er bij een b.j. 2004 uit moeten, of zijn dat dezelfde?

Battlecruiser, weet je misschien ook voor welke functie die zekeringen 14, 16, 18, 20 bij jouw wagen zijn?

Geplaatst: 16.11.2007 - 09:17
door Battlecruiser
Ja, zoek ik vanavond op in het instructieboekje.

Geplaatst: 16.11.2007 - 09:33
door Battlecruiser
Heb het al gevonden (instructieboekje heb ik gewoon bij me in de auto).

14: motorregelenheid.

16: AC, gaspedaalsensor, automatische versn.bak.

18: Luchtmassameter, motorregeleenheid, injectors.

20: Carterventilatieverwarming, magneetkleppen.

Geplaatst: 16.11.2007 - 12:41
door Frumpy
Bedankt voor de snelle service! :)
Ik zal vanavond eens bij mij kijken of ze nog op dezelfde plaats zitten.