Pagina 1 van 2
Handrem afstellen
Geplaatst: 19.09.2007 - 19:58
door Kroon
Aangezien ik mijn handrem echt volledig moet aantrekken tot aan de aanslag om deze te laten werken heb ik bij ik bij de garage waar ik de auto heb gekocht gevraagd deze af te stellen.
Volgens de Garage (renault dealer) zou dit niet mogelijk zijn? Lijkt mij enigsinds stug. Heeft iemand hier ervaring mee en weet hoe dit wel moet? Remblokken zijn zgan dus daar kan het niet aan liggen.
Geplaatst: 20.09.2007 - 10:08
door tommytommy
Ik hoorde dat je een S60 handrem niet kan afstellen. Dit zal wel een helenieuwe kabel worden..? (uitgerekt?)
Ik ging naar de garage aangezien als ik hem aantrek hij altijd nog 2cm naar achteren gaat. Hoorde als op het forum dat dit normaal is bij deze auto.
Geplaatst: 20.09.2007 - 10:50
door trompetje
Dat twee cm teruglopen na aantrekken van de handrem (op een hellinkje) doet mijn V70 ook.....
Geplaatst: 20.09.2007 - 10:56
door Kroon
Dat 2 cm teruglopen doet die inderdaad ook.
Auto zit nog in de Bovag garantie en vraag me af of ik een nieuwe remkabel kan claimen? Euvel doet zich al voor sinds de aankoop en heb er ook al eerder melding van gemaakt bij de garage maar zei dus dat deze niet is af te stellen. Begrijp nu waarom
Geplaatst: 20.09.2007 - 11:26
door Billy Road
Hoort idd zo. Je hebt het idee dat je remschoenen los in de trommels zitten wanneer je de handrem hebt aangetrokken en de voetrem loslaat....
Hebben jullie als je de handrem niet gebruikt ook "ruimte"erop zitten? Dus dat je hem een klein stukje kunt aantrekken, voordat hij daadwerkelijk gaat werken? En opspannen gaat niet lukken begrijp ik?
Geplaatst: 20.09.2007 - 11:55
door Kroon
Klopt helemaal, handrem ligt een beetje los en kan je een eindje aantrekken voordat deze werkt.
Geplaatst: 20.09.2007 - 12:15
door 480S60
De handrem van een S60 kan je zo zelf afstellen. Je doet dit door middels de volgende stappen:
- open het middenarmsteun vakje
- trek aan de twee punten op de zijkant van het vak aan de bestuurderszijde
- hiermee trek je de hoes + plastic rond de handrem vertikaal omhoog
- klap het plastic beschermingsstuk achter de handremhendel weg
- draai nu met een steeksleutel de handrem zoveel strakker als nodig
5 minuten werk en klaar ben je!
Geplaatst: 20.09.2007 - 12:27
door Billy Road
Kijk...dat schiet op.......gaan we vanmiddag ff fiksen...bedankt!
Geplaatst: 20.09.2007 - 12:47
door Kroon
Super, ga ik ook proberen.
Maar dat terugzakken na het loslaten van de rem krijg je er dus niet uit?
Geplaatst: 20.09.2007 - 12:58
door tommytommy
Heb idd al van die oplossing gehoord. De volvo melde dat het niet goed is..ik denk dat hij kan knappen dan...weer dit niet zeker.
Graag hoor ik jullie ervaringen na het afstellen. Misschien kan het geen kwaat als je hem een halve slag strakker zet. Immers overal komt rek in...zelfs in een bout van 2 cm dik.
Gr Tommy
Geplaatst: 20.09.2007 - 13:09
door IkeV70
480S60 schreef:De handrem van een S60 kan je zo zelf afstellen. Je doet dit door middels de volgende stappen:
- open het middenarmsteun vakje
- trek aan de twee punten op de zijkant van het vak aan de bestuurderszijde
- hiermee trek je de hoes + plastic rond de handrem vertikaal omhoog
- klap het plastic beschermingsstuk achter de handremhendel weg
- draai nu met een steeksleutel de handrem zoveel strakker als nodig
5 minuten werk en klaar ben je!
Dit wordt idd afgeraden door mensen met verstand van zaken.
Geplaatst: 20.09.2007 - 13:25
door Billy Road
Waarom wordt het afgeraden? Het is niets anders dan het strakker zetten van bijv. een remkabel van je fiets.....
heb hem al open liggen en het werkt simpel...kan nu ook zien dat de handremkabel in ontspannen stand niet strak zit...dus slagje aandraaien kan m.i. geen kwaad...
Geplaatst: 20.09.2007 - 13:37
door IkeV70
Billy Road schreef:Waarom wordt het afgeraden? Het is niets anders dan het strakker zetten van bijv. een remkabel van je fiets.....
heb hem al open liggen en het werkt simpel...kan nu ook zien dat de handremkabel in ontspannen stand niet strak zit...dus slagje aandraaien kan m.i. geen kwaad...
Weet ik niet. Ik heb er ook eens een
topic over geopend. In dat topic zei Ramon&Ramon:
Ramon&Ramon schreef:aan de kabel mag je eigenlijk niet stellen,als hij niet of nauwelijks meer remt is er iets mis met de voering of veren.
Niet lang nadat ik de kabel had gesteld gingen de remschoenen helemaal stuk en had ik helemaal geen handrem meer.
Geplaatst: 20.09.2007 - 14:39
door Billy Road
Kan kloppen, ik heb ook al veel gelezen dat de remschoenen "gewoon" los in de trommel zaten....
hmm, dan laat ik het maar zo...handrem werkt nu nog goed, ondanks dat er ruimte opzit en je auto telkens nog paar centimeter "verschuift"...
Geplaatst: 20.09.2007 - 17:09
door 480S60
Bij mij heeft de dealer zelf zelfs op deze manier de handrem bij mij gesteld.
Tuurlijk zitten er risico's aan aan zo'n actie. Zo lang je dit met beleid doet verwacht ik geen enkel probleem. En natuurlijk ga je niet nu je handrem bijstellen als je je remmerij niet meer vertrouwt.
Dus doe je voordeel met mijn tip als je zeker van je zaak bent.
Geplaatst: 20.09.2007 - 17:12
door V480-S60
Ik hoor hier verhalen over remschoenen en trommels.
Sorry hoor maar onze S60's hebben klauwen met blokjes en schijven. (voor en achter!!!
Geplaatst: 20.09.2007 - 17:18
door IkeV70
V480-S60 schreef:Ik hoor hier verhalen over remschoenen en trommels.
Sorry hoor maar onze S60's hebben klauwen met blokjes en schijven. (voor en achter!!!
Heeft de S60 niet hetzelfde handremsysteem als de V70 ?
Geplaatst: 20.09.2007 - 18:08
door sjappi
V480-S60 schreef:Ik hoor hier verhalen over remschoenen en trommels.
Sorry hoor maar onze S60's hebben klauwen met blokjes en schijven. (voor en achter!!!
Handrem is niet hetzelfde als de gewone remmen, vandaar het "verrollen"
Geplaatst: 20.09.2007 - 18:14
door IkeV70
Achter heb je een schijf/trommel combinatie. De handrem werkt met remschoenen in de trommel.
Geplaatst: 20.09.2007 - 18:49
door ICEFOX
Weet zo niet hoe, maar bij de laatste beurt heeft de dealer (Raalte) toch echt de handremkabel weten op te stellen.
De beurt daarvoor kreeg ik nieuwe remblokken/schijven en nieuwe (hand)remschoen + kabel achter. Na 20K km was de rek in de kabel toch weer wat groter. Maar na de laatste beurt weer netjes opgesteld.