Pagina 1 van 1

Achteruitrijlichten V70 defect

Geplaatst: 20.09.2007 - 14:55
door Wimzwhim
Hallo,

Sinds deze week de eerste Volvo in de familie op de oprit: de zwarte V70 2.5TDi - bj 1997 met 250K km - van mijn schoonzoon. Prachtig ding, op de staat afgaand schat je hem makkelijk 5 jaar & 100K km jonger...

Zoals altijd mag ondergetekende de technische problemen oplossen...
Ben wel een beetje bekend met (auto)mekaniek, maar niet met Volvo, dus als het mag even een paar vraagjes:

-1- Achteruitrijlichten werken geen van beide. Lampjes OK, zekering OK, massa OK, dus ik vermoed de schakelaar op de bak (handgeschakeld). Wààr ergens staat deze (boven, onder, voor, achter, kop,...)? Moet volledige luchtfilterbehuizing eraf of kan je er op een andere manier bij? Ineens vervangen of enkel reinigen voldoende?

-2- Losse stekkerverbinding onder bestuurderszetel: kabeltje vertrekt naar rechtsachter (richting vast deel gordel) dus zou een gordelverklikker kunnen zijn. Met SIPS in de zetel ga ik dat echter niet zomaar inpluggen, je weet maar nooit... Iemand zekerheid hierover (of tips om e.e.a. zonder plofrisiko te controleren)?

-3- Dochterlief voelt zich veiliger met parkeersensoren (dus moet ik eerst die achteruitrijlichten aan de praat krijgen). Hoe haal je de achterbumper eraf om die dingen erin te plaatsen? Waar juist zitten er clips en/of bouten?

Alvast bedankt voor de reakties

Wim

Geplaatst: 20.09.2007 - 15:31
door edraket
Achteruitrijlicht schakelaar zit inderdaad op de bak onder het luchtfilter. De bak er even afhalen en je kunt er prima bij.
Stekker kun je altijd even checken door de accu los te koppelen en dan de stekker in te pluggen. Maar als je airbag lampjes goed zijn (kun je checken door op contact te zetten) dan kun je hem zonder problemen inpluggen. De airbags hebben overigens een eigen stekker.

Geplaatst: 20.09.2007 - 22:54
door Wimzwhim
Bedanks voor de snelle reaktie.

-1- Die schakelaar gaan we dit W.E. dan maar eens demonteren & testen

-2- Er zitten idd 2 sets bekabelingen met afzonderlijke verbindingsstekkers onder de zetel, waarvan 1 wél & 1 niét aangesloten. Airbaglampje gaat bij contact opzetten aan, na zelftest keurig terug uit - zo hoort het, dacht ik.
Lijkt me overigens een wel aanwezige maar bewust door garage of vorige eigenaar afgekoppelde functie (bij "voorbekabeling" heb je immers enkel kabel uit vloer + 1 stekkerdeel), dus aarzel ik wel een beetje om dit terug aan te sluiten. Afkoppelen doe je normaal niet zomaar voor de lol, dus grote kans dat er kant zetel iets fout zit...
Heb overigens geen gordelverklikker gezien of gehoord. Is dit een zoemer, lampje of combinatie, en waar vind ik eventueel het lampje? Op het dashbord zie ik niets dat erop lijkt...

-3- Iemand een woordje uitleg hierover? Eéns je het gedemonteerd hebt worden alle klemmetjes, haakjes, enz. wel duidelijk, maar zover zijn we nog niet...

Wim

Geplaatst: 21.09.2007 - 00:02
door Ramon&Ramon
als je de stekker van de schakelaar aftrekt en de pootjes doorverbindt en het spul brand ,dan weet je dat de schakelaar stuk is.
hoef je hem niet eerst te demonteren

Geplaatst: 22.09.2007 - 17:25
door Wimzwhim
Zonet de achteruitrijlichten onder handen genomen:
- Bekabeling aan de stekker doorverbonden => lichten aan, dus OK
- Schakelaar uit de bak geschroefd, zuivergemaakt & nagemeten - OK
- Stekker op schakelaar, deze met de hand bediend => lichten aan, dus OK
EN DAN:
- Alles terug gemonteerd, contact op en bak in z'n achteruit => NIETS !

Alles nog een 2de keer gedaan, zelfde resultaat. Vermoedelijk wordt de pen van de schakelaar dus niet ver genoeg ingedrukt door de nok in de bak (die zie je wel door het open montagegat in en uit beeld verschijnen)

Dus ofwel versleten nok in de bak (maar dat lijkt me sterk), ofwel versleten pen in de schakelaar (maar ik zie geen tekenen van inlopen of andere slijtage op de kop), of misschien gewoon verkeerd type schakelaar (met een -te- korte pen). De stekker van de bekabeling is een "klik"-type, kant schakelaar is dit niet zo - normaal of niet?
Iemand al ooit van zo'n versleten nok in de bak gehoord?
Andere suggesties - voor we EUR 40.- naar de dealer dragen voor een nieuwe schakelaar - uiteraard ook meer dan welkom

Wim

Geplaatst: 22.09.2007 - 17:30
door Ramon&Ramon
een dunner ringetje onder de schakelaar doen en klaar is tie weer!

Geplaatst: 22.09.2007 - 17:31
door Ramon&Ramon
die nok in de bak slijt niet,dus of een dunnere ring eronder en anders een nieuwe schakelaar.

Geplaatst: 22.09.2007 - 20:17
door Wimzwhim
Zat geen ring meer onder de schakelaar, dus zal het wel een nieuwe moeten worden.
Ga wel eerst nog even echter een goedkoper adres zoeken dan de EUR 40.- die de locale dealer ervoor wil.

Intussen de wisser op de achterklep terug werkend gekregen, dus mijn eerste middagje Volvo sleutelen toch met redelijk succes kunnen afsluiten...