Pagina 1 van 2

Veerpootbrug(gen)/Strutbars

Geplaatst: 24.06.2005 - 09:54
door PhysicalZen
Ik ben al een tijdje bezig met een rvs veerpootbrug. Onlangs is er op dit forum (gele banaan??) een achter-veerpootbrug te zien geweest. Ik kan die discussie echter niet meer terugvinden. Marinus had/heeft deze ook op zijn verlanglijstje staan!?

Voor de start van deze discussie de volgende vragen:
-wie heeft aan de voorkant een boven-veerpootbrug gemonteerd?
-wie heeft aan de voorkatn een onder-veerpootbrug gemonteerd?
-wie heeft aan de achterkant een veerpootbrug gemonteerd?

natuurlijk de ervaringen erbij hè :wink:

Re: Veerpootbrug(gen)/Strutbars

Geplaatst: 24.06.2005 - 10:27
door gelebanaan
PhysicalZen schreef:Ik ben al een tijdje bezig met een rvs veerpootbrug. Onlangs is er op dit forum (gele banaan??) een achter-veerpootbrug te zien geweest. Ik kan die discussie echter niet meer terugvinden. Marinus had/heeft deze ook op zijn verlanglijstje staan!?

Voor de start van deze discussie de volgende vragen:
-wie heeft aan de voorkant een boven-veerpootbrug gemonteerd?
-wie heeft aan de voorkatn een onder-veerpootbrug gemonteerd?
-wie heeft aan de achterkant een veerpootbrug gemonteerd?

natuurlijk de ervaringen erbij hè :wink:
Ik heb er dus een aan de achterkant zitten.
En ben er zeer tevreden mee. Ook het verlies van ruimte in de kofferbak is niet zo heel erg veel.
En er wordt nu hard gewerkt aan een brug voor de voorkant. deze zal ook weer opmaat gemaakt worden voor mijn auto.

Als je zondag naar de meeting komt kan je hem wel zien en kan je zelf wel voelen of het effect is wat je er van verwacht.

Afbeelding

Geplaatst: 24.06.2005 - 10:38
door PhysicalZen
Helaas heb ik zondag andere verplichtingen :(
Je achter-strutbar kan toch verwijderd worden?
Heb jij nog de schets met maten van je achtersteunen (h.o.h. en dia. van de demperbevestiging en de dia. van de uitsparing i.v.m. de demper)?

Ben je aan de voorkant alleen met de bovenste bezig of heb je ook aan de onderste gedacht (als dit al effectief zou zijn want volgens mij zit hier al een starre verbinding)?

Geplaatst: 24.06.2005 - 10:55
door gelebanaan
PhysicalZen schreef:Helaas heb ik zondag andere verplichtingen :(
Je achter-strutbar kan toch verwijderd worden?
Heb jij nog de schets met maten van je achtersteunen (h.o.h. en dia. van de demperbevestiging en de dia. van de uitsparing i.v.m. de demper)?

Ben je aan de voorkant alleen met de bovenste bezig of heb je ook aan de onderste gedacht (als dit al effectief zou zijn want volgens mij zit hier al een starre verbinding)?
Ik kan me achter strutbar gewoon verwijderen als het echt nodig zou zijn.

En helaas heb ik geen bouw tekening van de bars aan gezien ik ze niet gemaakt hebt maar een mede volvo member van volvotuning.be

en de voorste bar zal alleen bar aan de bovenkant worden. voor de onderkant ga ik ze in de VS bestellen.

Geplaatst: 24.06.2005 - 11:05
door PhysicalZen
In de VS bestellen??
Heb je een site of plaatjes?
Ik maak graag zelf dingen :wink:

Mijn voorste strutbar is gemaakt van rvs en de verbinding ontstaat door gelenkooglagers. Hierdoor ontstaat geen extra spanningen in de carros. Het enige doel van een strutbar is het gelijk houden van de afstand tussen de veerpoten en dat is wat die van mij heel zuiver zal gaan doen.

(vindt jouw achterveerpootbrug trouwens erg goed uitzien 8) )

Geplaatst: 24.06.2005 - 11:45
door gelebanaan
PhysicalZen schreef:In de VS bestellen??
Heb je een site of plaatjes?
Ik maak graag zelf dingen :wink:

Mijn voorste strutbar is gemaakt van rvs en de verbinding ontstaat door gelenkooglagers. Hierdoor ontstaat geen extra spanningen in de carros. Het enige doel van een strutbar is het gelijk houden van de afstand tussen de veerpoten en dat is wat die van mij heel zuiver zal gaan doen.

(vindt jouw achterveerpootbrug trouwens erg goed uitzien 8) )
heb jij MSN Dat vindt ik wat fijner werken dan posten op een forum
mijn msn = crazy2_mkl@hotmail.com

ik ga vanavond de link zoeken van de websites

Geplaatst: 24.06.2005 - 12:03
door PhysicalZen
Nog niet..........maar dat ga ik snel regelen :wink:

Verder hoop ik trouwens op ervaringen van anderen vooral op het gebied van zelfbouw!

Geplaatst: 24.06.2005 - 13:04
door gelebanaan
PhysicalZen schreef:Nog niet..........maar dat ga ik snel regelen :wink:

Verder hoop ik trouwens op ervaringen van anderen vooral op het gebied van zelfbouw!
Denk wel dat we je kunnen helpen.
Ik heb zelf wel veel ervaring met metaal bewerking. een ben ik nu werkzaam als ITer dus heb geen machines meer die ik zomaar kan gebruiken. heb nog wel contact met mensen die kunnen draaien en freezen.

En zou gouw je MSN hebt zal ik je wel online zien.

Geplaatst: 24.06.2005 - 13:09
door PhysicalZen
Ben dan in goed gezelschap :D

Draaibank binnen handbereik! Hierop hulpgereedschap gemaakt voor (zeer) beperkt frezen 8) 8)
Lassen op dit moment alleen nog electrisch (mig/tig staat op verlanglijstje) :wink:

Geplaatst: 24.06.2005 - 13:41
door gelebanaan
PhysicalZen schreef:Ben dan in goed gezelschap :D

Draaibank binnen handbereik! Hierop hulpgereedschap gemaakt voor (zeer) beperkt frezen 8) 8)
Lassen op dit moment alleen nog electrisch (mig/tig staat op verlanglijstje) :wink:
Kijk dat is nu eens leuk om te horen :-)
Waar kom jij eigenlijk vandaan?
Ik zelf woon in Maassluis vlak bij rotterdam.

Geplaatst: 24.06.2005 - 22:51
door PhysicalZen
Ok MSN ingesteld

onder physicalzen

Geplaatst: 26.06.2005 - 16:44
door PhysicalZen
Ok, ben op dit moment nieuwe tekeningen aan het maken voor de voorste bovenste veerpootbevestiging en voor de achterste bovenste veerpootbevestiging.

Als ze klaar zijn ga ik navragen wat ze kosten in rvs.

Constructie is een schijf van 10 mm dik. (waarschijnlijk met tussengaten i.v.m. gewichtsbesparing). De bevestigingsgaten worden verzonken en de bevestiging van de stangogen ( verbinding tussen de 2 veerpoten) komt door de hartlijn van de dempers. Dit wordt een gat voorzien van schroefdraad. De bout trekt de stangogen vast op de schijven. De stangogen zijn uitgevoerd met draadstangen (linkse en rechtse draad). De tussenstang is van rvs en voorzien van binnendraad (linkse en rechte draad). Door het draaien aan de stang span je het geheel spelingsvrij op.

Voor achter een zelfde constructie maar dan met halve schijven.

Belangrijk vindt ik dat de stang recht is en niet geknikt en dat het aangrijppunt van de stangeinden door het midden van de dempers lopen. Hierdoor ontstaat een minimum aan valse momenten.

Geplaatst: 11.07.2005 - 12:13
door PhysicalZen
Strutbar voren gereed en gemonteerd....een aanrader!
8) 8) 8) hij hangt nu echt aan het stuur 8) 8) 8)
heb er wel pas enkele (150) kilometers opzitten...........
maar van zoeken bij volgas wegtrekken is geen sprake meer
(en dat op een verharde landweg van enkele meters breed!! :wink: )

foto volgt! (ik vindt hem persoonlijk een stuk mooier dan de standaard strutbars)

Geplaatst: 11.07.2005 - 14:10
door Marinus
PM!!! :D

Geplaatst: 18.07.2005 - 17:24
door jessev40
...die van mij (strutbrace) is net gespoten en ga ik binnenkort monteren!

(tzt zet ik wel een plaatje online :wink: -J-)

Geplaatst: 18.07.2005 - 22:42
door PhysicalZen
Eindelijk de foto's 8)

http://img311.imageshack.us/my.php?imag ... all9rv.jpg

http://img311.imageshack.us/my.php?imag ... ail3zr.jpg

De RVS strutbrace, direct, zonder knik en zonder speling!! :D

Geplaatst: 09.03.2006 - 18:42
door menjo
Heb je je zekeringkast nou een heel eind naar beneden gemonteerd of lijkt dat maar zo?

Afbeelding

Geplaatst: 09.03.2006 - 18:48
door menjo
Eigenlijk zie ik dus ook wel dat het gewoon zo is :), mijn vraag is meer hoe je dat netjes en stevig gedaan hebt.

Geplaatst: 09.03.2006 - 20:15
door jessev40
heeft er al eens op gestaan maar bij bij deze mijn versie:

http://www.mijnalbum.nl/Album=RBG7MUXC

strutbrace van Sparco voor V40 fase 1 en laten spuiten, inmiddels al wel een ander luchtfilter laten monteren (foto's met oude situatie)

grtz J

ik zie nu ook dat deze versie(van sparco) wat omhoog gaat dus geen problemen met zekeringen doos.

Geplaatst: 09.03.2006 - 20:54
door marcelg
merk je enig verschil in weggedrag?