Pagina 1 van 2
Wil niet in de versnelling 's ochtends en 's avonds
Geplaatst: 22.09.2007 - 13:57
door steven460
Ik geniet nu een maandje van de s60, met al een beurt gehad waar o.a. de aandrijfkeering is vervangen.
Echter heb ik steeds erger last van een versnellingsbak welke niet in de versnelling wil. Dit is met een koude motor.
Hoe kan ik controleren of er genoeg olie in de bak zit, of wat kan ik doen om dit probleem eventueel te verhelpen?
Ik heb al bakolie voor de s60 gehaald, maar kan nergens vinden waar het in moet :oops:
Geplaatst: 22.09.2007 - 21:16
door joostb
Hallo,
Boven de aftapplug zit nog een plug ongeveer 12cm naar boven daar moet de olie in en als ik mij niet vergis is dit ook het peil.
Het kan ook zijn dat je voorste moterrubber stuk is, dit kan het moeilijk schakelen veroorzaken.Het is moeilijk te zien maar auto opkrikken en goed kijken.
Ik heb dit rubber toevallig deze week bij mij ook vervangen rubber kost
107Euro incl.
Het schakelen gaat weer goed en het wegrijden vanuit stilstand gaat ook stukken beter (minder schokken)
succes
Geplaatst: 22.09.2007 - 23:10
door Johan s60
Zeer waarschijnlijk moet de versn.bak gedemonteerd worden om je prise-as te reinigen en te smeren.
Ik had hier ook erg veel last van, ik heb het hele spul vervangen en schakeld nu als ie koud is goed, scheelt erg veel
Geplaatst: 23.09.2007 - 10:49
door steven460
Wat kost zo'n actie van een nieuwe versnellingsbak?

Geplaatst: 23.09.2007 - 10:53
door steven460
joostb schreef:Hallo,
Boven de aftapplug zit nog een plug ongeveer 12cm naar boven daar moet de olie in en als ik mij niet vergis is dit ook het peil.
succes
Bij kwikfit konden ze er niet bij en wilden ze niets proberen ivm de onmogelijke positie van deze bout
Het kan ook zijn dat je voorste moterrubber stuk is.
Heb net een grote beurt gehad bij de volvo garage, kans is natuurlijk groot dat het gecontroleerd is, plus dat hij niet schokt met rijden.
Geplaatst: 24.09.2007 - 17:52
door Johan s60
Die plug is goed bij te komen maar ja bij kwikfit? ga daar toch niet heen.
Je hoeft ook je versn.bak niet te verniewen, ik zeg alleen dat deze zeer waarschijnlijk gedemonteerd moet worden om de prise-as te reinigen en te smeren.
Controleer als het spul los is de koppelingsplaat, drukgroep, druklager en vliegwiel goed.
Deze laatste kun je testen door met flink wat gas in 1e versn. weg te rijden de motor mag dan niet schudden/ klapperen :salute:
Geplaatst: 24.09.2007 - 20:01
door steven460
hmmmm als je mij kunt vertellen hoe ik er bij moet komen, bij het vul gat dat is
Dat van de koppelingsplaat,, wat ik wel eens heb is als ik weinig toeren maak, 1100 oid, dan een beetje te gortig de koppeling laat opkomen lijkt het dat deze schokt op het slippen van de schijf...... Dit had mijn oude 460 ook wel eens als deze erg lang stil gestaan had.
Is dat.. dat verhaal over de prise-as? Wat is dat voorn ding psies? :oops:
*Edit, is flink wat gas geven veel toeren, of hoog koppelproduceren tijdens slippen?
Geplaatst: 24.09.2007 - 20:19
door Johan s60
De vul/ nivo plug is het beste te bereiken van onder met de auto op de hefbrug.
De volvo garage zou het nivo gecontroleerd moeten hebben.
De prise-as is de ingaande as v/d versn.bak welke het motor koppel van motor naar versn.bak overbrengt, deze is verbonden met de kopp.plaat en juist op deze verbinding zit vuil/ roest waardoor de kopp.plaat niet goed schuift en blijft "plakken" tegen het vliegwiel, waardoor de bak niet geheel vrijkomt.
Maar als ie warm ook lastig schakeld dan kun je ook nog eens proberen om de bediening te ontluchten.
Als dat "schokken" betekend dat je motor echt schud dus geen lichte trilling, dan zou het vliegwiel wel eens versleten kunnen zijn
Wat voor motor heb je, en wat is je km-stand?
Geplaatst: 24.09.2007 - 20:31
door steven460
standaard model s60 2001 2.4 140 pk
163k op de klok. Vorige rijder was een vrouw, daarvoor was het een lease bak.....
Heb het idee dat de koppelin voor 80% versleten is ivm dat deze redelijk hoog zit. Stel, ik gaat paar minuutjes de koppeling continue in/uit trappen met het pedaan, zal deze prise-as zich dan een beetje reinigen?
Geplaatst: 24.09.2007 - 21:22
door Pikantje
Hoi,
Ik had hetzelfde probleem, vooral als het koud was wilde de bak met geen mogelijkheid vanuit z'n vrij in een versnelling.
Het verhaal van de smering van de prise-as is een bekend euvel, het veroorzaakt dat de koppelingsplaat niet goed kan schuiven en dus aan het vliegwiel blijft plakken waardoor de prise-as mee blijft draaien.
Ik heb uiteindelijk maar besloten om de boel uit elkaar te laten halen en heb meteen maar een nieuwe koppeling (drukgroep, lager, plaat etc.)laten monteren. Kosten van dat alles: 900 euris (incl. BTW, dat wel), waarvan 270 euro voor het materiaal.
Groet,
Jan
Geplaatst: 24.09.2007 - 22:24
door steven460
@Pikantje: Ik heb het donkerbruine gevoel dat dat het wel zal zijn. Ik gaat morgen vroeg even gymnastieken met de koppeling voor en net na het starten, kijken of het iets schoonpoetst door het veelvuldig ontkoppelen.
Zo'n klus heb je dat bij de Volvo garage laten doen of een andere kleine goede garage?
Geplaatst: 24.09.2007 - 22:37
door Johan s60
steven460 schreef:Stel, ik gaat paar minuutjes de koppeling continue in/uit trappen met het pedaan, zal deze prise-as zich dan een beetje reinigen?
uhh nee
Ik heb bij mijn auto de volgende delen vern. bij 233000 km
Druklager 88 eu (vet uit het lage)
Plaat & drukgroep 190 eu
Vliegwiel 672 eu (veer te slap geworden)
Geplaatst: 25.09.2007 - 19:06
door Pikantje
Ik heb de reparatie bij een zgn. Volvo-specialist laten uitvoeren, waar ik de auto altijd al in onderhoud heb,
Overigens heb ik vooraf ook bij de dealer een prijsopgave gevraagd en die gaf het zelfde bedrag op.
De kilometerstand is bij mij ook 230.000 km.
"Gymnastieken" heeft weinig zin, bij het intrappen van de koppeling wordt de koppelingsplaat namelijk niet meegenomen, deze moet min of meer vanzelf een klein stukje over de prise-as glijden zodat deze niet meer meedraait met het vliegwiel. En dat is nu net het probleem: door het verharde vet glijdt het niet meer en blijft de koppelingsplaat meedraaien.
De enige oplossing die bij mij werkte was om de pook eerst vanuit z'n vrij even 2 keer in de 5e versnelling te duwen en dan naar de 1e.
Groet,
Jan
Geplaatst: 25.09.2007 - 19:42
door steven460
hmm gymnastieken hielp geen drol idd.
Dus zou het zaakje een keer te heet zijn geworden ?
Geplaatst: 13.10.2007 - 09:21
door margaret
steven460 schreef:standaard model s60 2001 2.4 140 pk
163k op de klok. Vorige rijder was een vrouw, daarvoor was het een lease bak.....
Heb het idee dat de koppelin voor 80% versleten is ivm dat deze redelijk hoog zit. Stel, ik gaat paar minuutjes de koppeling continue in/uit trappen met het pedaan, zal deze prise-as zich dan een beetje reinigen?
Is daar wat mis mee? Of denken nog altijd veel mannen dat vrouwen niet kunnen autorijden?????
Geplaatst: 13.10.2007 - 20:12
door exhonda
margaret schreef:steven460 schreef:standaard model s60 2001 2.4 140 pk
163k op de klok. Vorige rijder was een vrouw, daarvoor was het een lease bak.....
Heb het idee dat de koppelin voor 80% versleten is ivm dat deze redelijk hoog zit. Stel, ik gaat paar minuutjes de koppeling continue in/uit trappen met het pedaan, zal deze prise-as zich dan een beetje reinigen?
Is daar wat mis mee? Of denken nog altijd veel mannen dat vrouwen niet kunnen autorijden?????

Geplaatst: 14.10.2007 - 22:21
door steven460
margaret, voel je niet aangevallen hoor. Nergens voor nodig.
De koppeling zit gewoon erg hoog, en ik vermoed dat de vorige eigenaar erg veel op de koppeling heeft gereden met wegrijden oid. (Ik weet dat de vorige eigenaar nu een diesel rijdt: makkelijker op de motor weg te kunnen rijden)
Slippen van de koppeling:
Dit veroorzaakt een hoge temperatuur van de koppelingsplaat, welke o.a. ook de prise-as verwarmt, welke het vet doet uitdrogen, waardoor ik nu af en toe last heb van een koppeling welke niet geheel perfect ontkoppeld.
Als ik nu bij het wegrijden veel de koppeling gebruik, lijkt het dat dit probleem tijdelijk iets minder wordt... :?:
Geplaatst: 14.10.2007 - 22:28
door No Angel
Hoi,
Eventjes in achteruit zetten en de koppeling iets omhoog laten komen. Daarna ging hij bij mij zonder probleem in 1ste.
De keren daarop heb ik de auto gestald met de versnelling in achteruit.
Geplaatst: 14.10.2007 - 22:54
door steven460
Ik krijg em juist niet in de R, bij het parkeren in de R zetten helpt dan.. daarna gaat hij makkelijk(er) in de 1,2,3,4 of 5.
eerste paar meter doet iets in de bak los komen lijkt het, of het is de koppelingsplaat welke even goed loskomt?
Geplaatst: 27.08.2008 - 12:22
door gerbenh
Ik heb het in de winter alleen dat mijn auto (D5 187000 km) moeilijk in z'n 1 of achteruit gaat. In de zomer valt het erg mee. Met een koude motor merk ik wel dat de koppeling abrupter aangrijpt. Het is dus moeilijker om soepel weg te rijden. Als de motor een beetje warm wordt dan is het over. Herkent iemand dat?