Pedro nog even een vraag, ik zag op Inet iets uit Belgie een "Tuning-box" en het zou geweldig moeten zijn! zegt jou het iets? zou alleen maar een kwestie zijn van onderbreken en in plugen?
ken je dat? www.tuningbox.com
ik kan me niet voorstellen dat het zo makelijk zou gaan dus ruik onraad
Tuningbox
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41307
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
ik ben Pedro niet maar adviseer je om even op het forum naar Tuningbox te zoeken. En op het 850 forum is het ook ter sprake geweest.euerw schreef:Pedro nog even een vraag, ik zag op Inet iets uit Belgie een "Tuning-box" en het zou geweldig moeten zijn! zegt jou het iets? zou alleen maar een kwestie zijn van onderbreken en in plugen?
ken je dat? www.tuningbox.com
ik kan me niet voorstellen dat het zo makelijk zou gaan dus ruik onraad
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Edgar
- 5th Gear member
- Berichten: 1340
- Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32
Gebeurt regelmatig dat je met een tuningbox het omgekeerde effect krijgt.... minder vermorgen... Zijn genoeg tests mee geweest door autobladen oa...
Ik weet dat Pedro dit héél goed zou kunnen uitleggen... die vraagt heeft hij op verschillende forums al gehad... Als hij mee leest....??
Ik weet dat Pedro dit héél goed zou kunnen uitleggen... die vraagt heeft hij op verschillende forums al gehad... Als hij mee leest....??
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
- pedro sr.
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:17
- Contacteer:
Wel een nette website hebben ze..........
Een tuningbox of powerbox komt vaak op hetzelfde neer, ze zijn er in verschillende soorten en prijzen.
Een goedkope box bestaat uit een plastic kastje met wat stekkers, vooral veel hars erin om de "techniek" te beschermen en een weerstandje van de Conrad t.w.v. 10cent.
Deze kastjes doen slechts 1 ding en doen dat ook altijd: de motor heeft een aantal sensoren, 1 ervan is de brandstoftemperatuursensor.
Deze sensor meet zoals de naam al zegt de brandstoftemperatuur en seint dit door aan de regelcomputer ofwel E.C.U..
De ecu begruikt dit signaal om te bepalen hoeveel extra brandstof er in gespoten moet worden om de temperatuur van de brandstof te compenseren en om de vervroeging van de inspuiting te regelen.
Als de brandstof koud is vernevelt deze slechter en de koele brandstof zorgt voor een langzamere/minder volledige verbranding.
Als de brandstoftemp. -10 gr.C is zal de computer wat extra brandstof inspuiten en dit ook iets vroeger doen (inspuitmomentvervroeging) om de motor toch goed en voldoende hoog stationair te kunnen laten draaien.
De weerstand zit meestal tussen deze signaaldraad en zegt de ecu de temperatuur op een bepaald moment -40gr. C is, terwijl deze misschien wel 60gr. c is (dit kan gebeuren, de brandstoftemp.in de tank kan behoorlijk oplopen).
De ecu denkt; extra inspuiten & vervroegen omdat de temp laag is, dit is niet het geval dus de extra brnadstof wordt niet gebruikt om beter staionair te draaien en voldoende kracht te kunnen leveren in normaal bedrijf, maar om extra koppel af te geven.
Uiteraard scheelt dit iets in koppel/vermogen, de extra desel word voor een deel verbrand (het andere deel komt als zwarte roet uit de pijp) en geeft de motor dus extra kracht.
Het nadeel is dat deze box "dom" is, hij zal altijd die valse waarde afgeven, dat kan betekenen dat de motor sneller stationair gaat draaien, hij zal over het complete gebied meer roeten, en kan zelfs storingen veroorzaken.
De meeste recente computers zijn niet dom en doen zelf plausibiliteit-controles.
Bijvoorbeeld een brandstoftemp. van -40 bij een kvs.temp van 90C en een olietemp.van 110C is niet plausibel/logisch, de computer denkt dat de sensor fout is en geeft een storingmelding, een brandend lampje is het gevolg en soms zelfs een noodloopregeling.
Een ander nadeel is dat het een eenzijdig verhaal is, enkel extra brandstof en extra vervroeging soms is niet handig, het geeft wel koppel maar zonder extra lucht is het niet echt efficient, enkel de combinatie lucht/brandstof geeft goede resultaten.
De simpele boxen kunnen niets met de luchttoevoer en blijven dus noodoplossingen.
Er zijn tegenwoordig ook boxen met een microchip die de belasting van de motor kan meten via de luchtmasameter, die werken enkel tijdens grote belastingen, maar nog steeds eenzijdig.
Als je een box kunt krijgen die ook de turbodruk kan regelen dan is het al een stukje beter, van afstemming of gecontroleerde tuninf is geen sprake uiteraard, maar het is al beter dan de hele goedkope zooi.
Nadeel is dat deze boxen duurder zijn dan een goede chiptuning, maar nooit beter, de keuze voor chiptuning is dan snel gemaakt, het grote voordeel van snel verwijderen gaat bij deze boxen ook niet meer op, er komt nogal wat bedrading/aansluitwerk bij kijken.
De boxen komen in verschillende soorten en maten, of ze nu op de raildruk werken, de brandstoftemp, of iets anders maakt niet uit.
Ze blijven meestal tussen de originele bedrading ziitten, wat het uitvallen van de box tot een groot probleem maakt, de motor stopt er dan namelijk ook mee.
Als je voor een paar euro een aantal extra Nm 's wilt en geen moeite hebt met storingen en risico's dan is een box een goede optie.
Wil je een goede betrouwbare upgrade, dan is chiptuning of een zeer goede en dure powerbox de keuze, de boxen waar ik het over heb kosten 600,-+.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is, helemaal objectief ben ik niet,maar ik heb m'n best gedaan een eerlijk verhaal op te schrijven
Een tuningbox of powerbox komt vaak op hetzelfde neer, ze zijn er in verschillende soorten en prijzen.
Een goedkope box bestaat uit een plastic kastje met wat stekkers, vooral veel hars erin om de "techniek" te beschermen en een weerstandje van de Conrad t.w.v. 10cent.
Deze kastjes doen slechts 1 ding en doen dat ook altijd: de motor heeft een aantal sensoren, 1 ervan is de brandstoftemperatuursensor.
Deze sensor meet zoals de naam al zegt de brandstoftemperatuur en seint dit door aan de regelcomputer ofwel E.C.U..
De ecu begruikt dit signaal om te bepalen hoeveel extra brandstof er in gespoten moet worden om de temperatuur van de brandstof te compenseren en om de vervroeging van de inspuiting te regelen.
Als de brandstof koud is vernevelt deze slechter en de koele brandstof zorgt voor een langzamere/minder volledige verbranding.
Als de brandstoftemp. -10 gr.C is zal de computer wat extra brandstof inspuiten en dit ook iets vroeger doen (inspuitmomentvervroeging) om de motor toch goed en voldoende hoog stationair te kunnen laten draaien.
De weerstand zit meestal tussen deze signaaldraad en zegt de ecu de temperatuur op een bepaald moment -40gr. C is, terwijl deze misschien wel 60gr. c is (dit kan gebeuren, de brandstoftemp.in de tank kan behoorlijk oplopen).
De ecu denkt; extra inspuiten & vervroegen omdat de temp laag is, dit is niet het geval dus de extra brnadstof wordt niet gebruikt om beter staionair te draaien en voldoende kracht te kunnen leveren in normaal bedrijf, maar om extra koppel af te geven.
Uiteraard scheelt dit iets in koppel/vermogen, de extra desel word voor een deel verbrand (het andere deel komt als zwarte roet uit de pijp) en geeft de motor dus extra kracht.
Het nadeel is dat deze box "dom" is, hij zal altijd die valse waarde afgeven, dat kan betekenen dat de motor sneller stationair gaat draaien, hij zal over het complete gebied meer roeten, en kan zelfs storingen veroorzaken.
De meeste recente computers zijn niet dom en doen zelf plausibiliteit-controles.
Bijvoorbeeld een brandstoftemp. van -40 bij een kvs.temp van 90C en een olietemp.van 110C is niet plausibel/logisch, de computer denkt dat de sensor fout is en geeft een storingmelding, een brandend lampje is het gevolg en soms zelfs een noodloopregeling.
Een ander nadeel is dat het een eenzijdig verhaal is, enkel extra brandstof en extra vervroeging soms is niet handig, het geeft wel koppel maar zonder extra lucht is het niet echt efficient, enkel de combinatie lucht/brandstof geeft goede resultaten.
De simpele boxen kunnen niets met de luchttoevoer en blijven dus noodoplossingen.
Er zijn tegenwoordig ook boxen met een microchip die de belasting van de motor kan meten via de luchtmasameter, die werken enkel tijdens grote belastingen, maar nog steeds eenzijdig.
Als je een box kunt krijgen die ook de turbodruk kan regelen dan is het al een stukje beter, van afstemming of gecontroleerde tuninf is geen sprake uiteraard, maar het is al beter dan de hele goedkope zooi.
Nadeel is dat deze boxen duurder zijn dan een goede chiptuning, maar nooit beter, de keuze voor chiptuning is dan snel gemaakt, het grote voordeel van snel verwijderen gaat bij deze boxen ook niet meer op, er komt nogal wat bedrading/aansluitwerk bij kijken.
De boxen komen in verschillende soorten en maten, of ze nu op de raildruk werken, de brandstoftemp, of iets anders maakt niet uit.
Ze blijven meestal tussen de originele bedrading ziitten, wat het uitvallen van de box tot een groot probleem maakt, de motor stopt er dan namelijk ook mee.
Als je voor een paar euro een aantal extra Nm 's wilt en geen moeite hebt met storingen en risico's dan is een box een goede optie.
Wil je een goede betrouwbare upgrade, dan is chiptuning of een zeer goede en dure powerbox de keuze, de boxen waar ik het over heb kosten 600,-+.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is, helemaal objectief ben ik niet,maar ik heb m'n best gedaan een eerlijk verhaal op te schrijven

.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
Ik kom niet uit uit een EI :razz: , en het was ook mijn vraag en begrijp het ook redelijk, maar komt er op neer dat je dus gewoon naar een goeie tuner moetFranswa schreef:Wat een lekker duidelijke uitleg Pedro hier heb je als eek wat aan, bedankt.