Pagina 1 van 1
Ontsteking extreem vervroegen 740 voor rijden op houtgas
Geplaatst: 24.09.2007 - 13:17
door Dutch John
Hallo,
Ik ben bezig met een houtvergassingsproject. De bedoeling is een 740 Estate automaat van rond 1990 te kopen en deze uit te rusten met een houtgasgenerator.
Om te kunnen rijden op houtgas moet de ontsteking 15 tot 30 graden vervroegd worden tov normaal, omdat het gas langzaam brandt. Nu zijn 740's van die leeftijd alle uitgerust met elektronische onsteking, dus de verdeler even verdraaien is er niet bij. Hoe nu te handelen?
Zorgt de pingelsensor ervoor dat de ontsteking automatisch zover vervroegd wordt, of moeten we de electronica foppen door de inductiegever op het vliegwielhuis te verplaatsen?
Suggestie's?
Ik heb nog niets gekocht, maar de vraagbaak geeft aan dat EZ-K en EZ-116K de mogelijke ontstekingen zijn.
Ik zoek ook nog de mogelijkheid om via de lambda sonde de mengselverhouding te gaan regelen. Zou dat kunnen met de bestaande elektronica? Een vlinderklep zou geregeld moeten worden.
Groet,
Dutch John
Geplaatst: 24.09.2007 - 21:04
door Dutch John
Er is misschien nog een andere mogelijkheid. Een verdeler met contactpunten uit een jaren 70 blok monteren. Maar past dat?
Het liefst zie ik natuurlijk de originele ontsteking licht gemodificeerd, maar als het niet anders kan.......
Groet,
DJ
Geplaatst: 24.09.2007 - 21:56
door Fat Rat
tsja misschien niet ideaal kwa regeling, door het ontbreken van lambda regeling, maar een carburateur model kan je wel handmatig stellen. Ik weet alleen niet of je 15-30 graden haalt.
Geplaatst: 25.09.2007 - 07:28
door Dutch John
Hallo Fat Rat,
Jouw B230K motor heeft een carburateur nietwaar? Maar volgens de vraagbaak ook een elektronische ontsteking. Weliswaar met verdeler, maar verstellen heeft geen zin, omdat de sensor op het vliegwielhuis de timing bewaakt.
Als ik wist dat een B230 blok, al dan niet met injectie, uitgerust kan worden met een oud type ontsteking, dan ben ik gered. 30 graden haal je altijd, dan verzet je de as een tand.
Groet,
DJ
Geplaatst: 25.09.2007 - 07:48
door v700r
Achterin leg je dan de houtvoorraad en een bijl?
Geplaatst: 25.09.2007 - 08:07
door Dutch John

Grapjas

Ja, achterin ligt het versnipperde hout. Nee, de bijl is dan te laat.....
Heren Volvo tuners,
kan het kenveld in de computer aangepast worden?
Groet,
DJ
Geplaatst: 25.09.2007 - 13:05
door Dutch John
Goed,
Kenveld veranderen kan, maar kost nogal.......
Goedkoper is de verdeler met hall-gever of puntjes van een ouder type 240 te nemen. Wel moet ook de aandrijfas vanaf de distributie overgezet worden. Geen grote klus, maar dat spul is tegenwoordig vrij zeldzaam. De geleerden zijn het erover eens dat dit bij carburateur uitvoeringen altijd kan. Bij inspuiters zijn de meningen verdeeld. Injectie en ontsteking werken samen, het een kan niet zonder het ander. Een Volvo stopt er dan mee.
Iemand met het juiste antwoord??
Met een potmeter schijnt het ook mogelijk te zijn om via de electronica de ontsteking te vervroegen???
Groet,
DJ
Geplaatst: 25.09.2007 - 15:30
door holland850
als hij klaar is laat het mij maar even weten? ik betaal hier in Oostenrijk ongeveer 0,50 cent voor een kub hout .
groetjes henk
Geplaatst: 09.08.2008 - 21:39
door volvo rob
holland850 schreef:als hij klaar is laat het mij maar even weten? ik betaal hier in Oostenrijk ongeveer 0,50 cent voor een kub hout .
groetjes henk
Volgens mij is hij klaar.
Check:
Topic: De wereld rond zonder te tanken.......
.
.
Geplaatst: 10.08.2008 - 15:37
door knorrepot
ben heel benieuwd hoe het gelukt is.....
Geplaatst: 13.08.2008 - 01:26
door MaGNeT
Dutch John schreef:Hallo Fat Rat,
Jouw B230K motor heeft een carburateur nietwaar? Maar volgens de vraagbaak ook een elektronische ontsteking. Weliswaar met verdeler, maar verstellen heeft geen zin, omdat de sensor op het vliegwielhuis de timing bewaakt.
Als ik wist dat een B230 blok, al dan niet met injectie, uitgerust kan worden met een oud type ontsteking, dan ben ik gered. 30 graden haal je altijd, dan verzet je de as een tand.
Groet,
DJ
Ik heb, net als Fat Rat, ook zo'n B230K blok in mijn sedan liggen (geen Heron 1000 631 kop maar een normale 1000 531).
2 weken terug hebben we de timing van de onsteking met een stroboscooplamp bekeken; deze bleek niet goed te staan. Vermoedelijk omdat er maar 1 boutje in de grondplaat van de ontsteking zat en de zaak wat is verlopen.
Ik had zo'n 0-5 graden voorontsteking bij 800rpm.
Vervolgens hebben we de grondplaat verdraaid tot de schaal op 15 graden voorontsteking stond; dit is de opgave voor een B230K in de Haynes gids en diverse bronnen op het internet.
Sinds het afstellen is mijn verbruik gedaald van 1 op 8.5 gemiddeld naar 1 op 9 gemiddeld. De motor is stiller en krachtiger onderin.
Ik weet dat bij rijden op LPG de onsteking nog zo'n 3 graden extra vervroegd kan worden ivm langzaam onsteken; ik wil daarom binnenkort de ontsteking aanpassen naar 18 graden voorontsteking.
Het kan en werkt. Of zie ik iets over het hoofd? (niet onmogelijk)
Binnenkort ga ik tevens experimenteren met een EcoMax; een apparaat dat bij stationair loop de gastoevoer afsluit tot minimaal en bij het intrappen van het gas weer "vol" opengaat. Dit werkt op het vacuum van de inlaat. Als het werkt is het mooi; anders 20 euro down the drain en een slechte recentie

Er volgt uiteraard weer een verslag van in mijn sleuteldagboek.
Geplaatst: 13.08.2008 - 19:31
door Fat Rat
hmm vind ik een beetje eng klinken zo'n ecomax...
Ik bedoel je laat je motor stationair dan wel heel erg arm lopen en dat is er nou net niet best voor... En juist op gas boeit die liter per week ofzo die je uitspaart niet. Kweet niet, ik zou me er niet direct aan wagen.
Geplaatst: 14.08.2008 - 00:55
door MaGNeT
Fat Rat schreef:hmm vind ik een beetje eng klinken zo'n ecomax...
Ik bedoel je laat je motor stationair dan wel heel erg arm lopen en dat is er nou net niet best voor... En juist op gas boeit die liter per week ofzo die je uitspaart niet. Kweet niet, ik zou me er niet direct aan wagen.
Het idee erachter is juist dat de motor niet armer loopt dan normaal. Je voorkomt echter dat het gas in de slang bij het loslaten van het gaspedaal niet je carburateur binnenstroomt maar met een hoeveelheid die genoeg is om de motor normaal te laten draaien.
Als je je gas loslaat, zal de verdamper het aanbod aanpassen op de vraag en het benodigde gas voor stationair loop aanbieden.
Er zit echter nog gas in de dikke leiding tussen verdamper en carburateur dat niet meer door de verdamper tegengehouden kan worden.
De EcoMax (beweert) dit op te vangen en niet meer door te laten dan een ingestelde minimum waarde (die je gelijk instelt aan de waarde die je verdamper aanbiedt voor stationaire loop). Pas op het moment dat je meer gas nodig hebt en het gas intrapt, onstaat er vacuum, opent de EcoMax en komt het benodigde gas vrij.
Dit is mijn interpretatie van de uitleg van de leverancier.
Bij G3 is er al zo'n mechanisme aanwezig; de actuator (stappenmotor) van de LPG installatie. Deze doet in feite hetzelfde maar dan in meer stapjes. Dat is wat mij verteld is, tenminste.
Ik vraag me echter wel af of zo'n EcoMax snel genoeg opent om geen hapering te veroorzaken bij het diep intrappen als je wilt wegrijden.
Maar dat ervaar ik vanzelf

Geplaatst: 14.08.2008 - 21:36
door Fat Rat
hmm tsja zo kan je het ook bekijken. Ik weet niet heb het er nooit op gehad, en mijn huidige installatie injecteert dat gene wat nodig is...
Geplaatst: 14.08.2008 - 22:40
door MaGNeT
Fat Rat schreef:hmm tsja zo kan je het ook bekijken. Ik weet niet heb het er nooit op gehad, en mijn huidige installatie injecteert dat gene wat nodig is...
Hehe, ja.
Ik vind dit soort "vindingen" altijd reuze interessant.
Of het gaat werken? Ik hoop het...
Maar het is hoe dan ook weer een leuk sleutelverslag voor m'n topic
