Ik ben nieuw op dit forum (maar wel Volvo rijder sinds 1975) en heb net een 440 aangeschaft (1.6i, 1996, 126.000km) voor de kids - zo kunnen ze redelijk veilig en goedkoop echt leren rijden.
Mijn eerste klus was "distributie vervangen", omdat alles er op wees dat dat nog nooit was gebeurd. In het kort mijn ervaringen.
Via mijngarage.nl kreeg ik een heel redelijke offerte: € 150 voor alleen de riem, € 250 voor riem en beide rollen.
Maar ik heb tijd genoeg, ik ben redelijk handig en dus heb ik het erop gewaagd - het kostte me een dag, € 67,50 aan onderdelen (nieuwe riem en geleiderol van Marktplaats en nieuwe spanrol van de automaterialenboer om de hoek - merk SKF) en wat schrammen op mijn handen.
Het is niet vreselijk moeilijk, maar je kunt overal heel slecht bij.
Het is handig de motordemper (achterste bevestigingspunt) los te maken en omhoog te zetten. Dat scheelt in de werkruimte.
Verder is het slim de bougiegaten (met de bougies eruit kun je de krukas gemakkelijker verdraaien) af te dekken - als er iets in valt, heb je er een uitdaging bij... (ik spreek uit ervaring :-x )
Ik heb stuurbekrachtiging en airco dus een lange poly-v riem, die er niet af wilde, zelfs niet bij geheel geloste spanmoer. Dan maar meteen de krukaspoelie eraf (motor op BDP van cilinder 1, 8mm bout in het blokkeergat) en dan gaat de poly-v riem er heel eenvoudig af.
De spanrol is er zo af (steeksleutel maat 16 - wie verzint dat). De oude riem ook.
De geleiderol was de grootste uitdaging: die zit met twee inbus-bouten vast, en goed vast! Met een kleine inbussleutel kun je niet veel kracht zetten. Om de rol los te krijgen moest ik bij een naburige garage een verlengde inbussleutel lenen.
Nieuwe geleiderol erop, geleend gereedschap retour, nieuwe spanrol erop en dan de nieuwe riem. De rechterkant loopt langs de geleiderol en staat al redelijk onder spanning - merktekens boven en onder goed krijgen is even tobben.
Dan de spanrol naar de riem toe duwen - dat gaat prima met een lange schroevendraaier - en de centrale moer aandraaien. Ik heb een momentsleutel, maar die past (met dop 16 erop) van geen kant tussen de spanrol en het spatbord. Bij de Volvo dealer hebben ze vast een speciale platte momentsleutel maat 16... Maar als je een wat ervaring hebt met de momentsleutel, dan moet je 40 Nm maar een beetje inschatten.
Met de hand de motor een paar keer rond draaien ter controle. Als er iets is fout gegaan, loopt er geheid een zuiger tegen een klep en met de hand voel je dat meteen... Merktekens nog eens controleren in de BDP stand.
De poly-v riem correct routeren en de krukaspoelie er weer op. Bougies erin en starten maar!
Een heel bevredigend gevoel, als de motor netjes aanslaat: ik kan de distributie vervangen!
Handig om te hebben (of te weten waar je kunt lenen): gereedschap met lange steel!