Pagina 1 van 1

Zeer diepe koppeling V40 1.9 D

Geplaatst: 01.10.2007 - 00:54
door De Bart
Ik heb een zeer fijne V40 1.9 D uit 2002. Rijdt als een trein. Tenminste dat deed ie. Het schakelen wordt steeds vervelender omdat de koppeling zo ver ingetrapt moet worden. Ik lees veel over mensen waarbij de koppeling hoog zit, maar bij mij dus heel diep, tot op de bodem. Als ik 'm +/- 1 cm op laat komen, pakt ie al. En de vrije slag is zeer groot. Ik kom dus niet meer zo soepel van m'n plek als een aantal dagen terug.

Nu heb ik even onder de motorkap gekeken of de werkcilinder lekt. Ik heb echter geen idee waar ik naar moest kijken, maar zag wel dat er iets flink lekt. (zie foto)

Het spuit er volgens mij uit. Het komt van rechts onder de kap uit, en spuit tegen de zekeringkast. Kan dit er mee te maken hebben, of is dit een ander probleem?

Geplaatst: 01.10.2007 - 09:30
door Maarten
heb jij een 1.8 D?Die zijn volgens mij heel zeldzaam ::D
edit dit lijkt wel op je remolie reservoir,zou ik toch even door de garage/dealer na laten kijken.

Geplaatst: 01.10.2007 - 09:43
door trompetje
Remmen en koppeling maken beide gebruik van dit vaatje, volgens mij......

Geplaatst: 01.10.2007 - 10:15
door Turbodesk
Dat is inderdaad je werkcilinder die lekt, want die zit rechts naast het motorblok, boven de versnellingsbak.

PAS WEL OP!!!

De werkcilinder maakt gebruik van hetzelfde vaatje met remolie, als deze te leeg raakt door de lekkage dan kan je niet meer remmen, je trapt dan door je rempedaal omdat de druk weg is.

Als je het niet zelf kunt repareren , ga dan zo snel mogelijk naar een garage.

Geplaatst: 01.10.2007 - 14:38
door Ramon&Ramon
als je koppeling cilinder lekt blijft hij gewoon remmen hoor,zo slim zijn ze bij Volvo wel,het niveau van de koppeling cilinder zit hoger dan van de remmen.

Geplaatst: 01.10.2007 - 19:05
door DeNNiS_
Reservoir lek? zou kunnen! en je koppelings zuiger zit aan de versnellingsbak
(voorkant auto) daar gaat hij er in.. maar hij kan ook binnen in lekken..

alleen ik weet nu even niet of rem / koppeling nou dot 4 is of niet...

maar is het echte rem olie.. hmm hmmm pas er mee op dat hij niet op je lak ofzo komt... want je auto roest dan compleet weg op die plekken

Geplaatst: 01.10.2007 - 19:30
door Ramon&Ramon
remolie bestaat niet,remvloeistof wel :)

Geplaatst: 02.10.2007 - 00:43
door De Bart
quote Maarten: heb jij een 1.8 D?Die zijn volgens mij heel zeldzaam ::D

Dat is schandalig, heb pas in een C30 1.8 gereden. Ik haal de boel door de war. (geen wonder dat die van mij veel sneller is) :wink:

Idereen bedankt voor de tips, ik hoop morgen tijd te hebben om 'm naar de garage te brengen. Ik hou je op de hoogte.

Geplaatst: 11.10.2007 - 23:50
door joepdesign
Heb ik ook een keer gehad.. dat er olie aan de achterzijde weg spoot tegen de zekeringkast. Bij mij was de elektronische gasklepeenheid de boosdoener. na een reparatie van €60 was het weer verholpen. maar het geeft wel een zooitje hoor, als de olie weg spuit! Echt alles komt onder te zitten, en om dan te vinden waar het vandaan komt.

Geplaatst: 05.12.2007 - 00:22
door De Bart
Het probleem met de koppeling was een poosje weg gebleven, tot het weer de kop op stak. (Hardnekkig) Schakelen naar de 1 ging helemaal niet meer.

Ik heb de ANWB gebeld, en deze beste man heeft de remvloeistof begevuld. Nu loop ie weer als een zonnetje.

Dit staat dus los van de lekkende olie bij de zekeringkast.
Dan zal ik er toch maar even naar laten kijken...

Thanx allen!

Geplaatst: 10.12.2007 - 17:17
door buuntje
Ramon&Ramon schreef:remolie bestaat niet,remvloeistof wel :)
remolie bestaat wel
dat is vakjargon is garages

Geplaatst: 10.12.2007 - 17:18
door buuntje
De Bart schreef: Ik heb de ANWB gebeld, en deze beste man heeft de remvloeistof begevuld. Nu loop ie weer als een zonnetje.

Thanx allen!
wel opletten als je nu nieuwe remblokken steekt
want het potje gaat overlopen.

Geplaatst: 04.01.2008 - 18:57
door niels quist
Heb hetzelfde probleem, koppelingszuiger vervangen en probleem is opgelost!