Pagina 1 van 1

Trekkracht van de nieuwe XC70 D5 veel hoger dan oude model.

Geplaatst: 06.10.2007 - 12:16
door xc-men
Zit even op de Volvocars.nl side te kijken en zie dat de nieuwe XC70 D5 veel meer trekkracht heeft dan zijn voorganger.
Is dat niet een beetje raar???

Nieuw model:
V70 3.2 1800 kg
V70 2.4D1800 kg
V70 D5 1800 kg
V70 T6 AWD 2000 kg
XC70 D5 2100 kg
XC 3.2 1800 Kg

Oude model: Alle types XC & V 1800 Kg

Ik sta hier wel even gek van te kijken, omdat de XC90 V8 van ons alleen maar 2250Kg mag trekken.

Geplaatst: 06.10.2007 - 12:20
door Ben
Je verwart 'trekkracht' met 'maximum te trekken massa indien aanhanger'
Kunnen t.o.v. mogen dus.

Geplaatst: 06.10.2007 - 12:35
door xc-men
Nee ik bedoel hier het Max. gewicht van de aanhanger volgens de specs van Volvo.
Ik heb twee jaar terug juist voor de XC V8 gekozen om een zware trailer te trekken maar die heb ik nu niet meer nodig.
Blijft raar dat de nieuwe XC D5 zomaar 300Kg meer mag trekken als het oude model. Ben hier wel erg blij mee hoop dat het niet een type foutje is op de web.

Geplaatst: 06.10.2007 - 12:37
door bart simpson
die trekgewicht is vaak gerelateerd aan het wagengewicht, de nw XC70 is zwaarder

Geplaatst: 06.10.2007 - 18:29
door xc-men
Hi Bart,
hier nog wat data;
Oude Model:
massa leeg 1695 kg
max. toelaatbare massa 2220 kg
laadvermogen 525 kg
aanhanger geremd 1800 kg
aanhanger ongeremd 750 kg

Nieuwe model:
massa leeg 1734 kg
max. toelaatbare massa 2400 kg
laadvermogen 666 kg
aanhanger geremd 2100 kg

Dat is dus 39Kg meer massa en daar mee kan de nieuwe XC70 300Kg meer mee trekken.
De XC90 zou dan toch veel meer moeten kunnen trekken of heb ik dat verkeerd???

Geplaatst: 06.10.2007 - 20:18
door bart simpson
Er lijkt hier een relatie tussen het maximaal toelaatbaar gewicht en het max trekvermogen, niet direct tussen vermogen en trekgewicht.
Een S60 D5 weegt rond de 1450kg's en mag slechts 1600kg's trekken met dezelfde motor en versnellingsbak

Geplaatst: 06.10.2007 - 21:12
door Swedish_90
En toch blijft het vreemd dat dit de situatie is:

V70N D5 H6
Leeggewicht: 1.535 kg
Max. totaalgewicht: 2.160 kg
Max. trekgewicht: 1.800 kg
S80 New D5 H6
Leeggewicht: 1.542 kg
Max. totaalgewicht: 2.190 kg
Max. trekgewicht: 1.600 kg
V70 New D5 H6
Leeggewicht: 1.604 kg
Max. totaalgewicht: 2.300 kg
Max. trekgewicht: 1.800 kg
XC70 New D5 H6
Leeggewicht: 1.734 kg
Max. totaalgewicht: 2.400 kg
Max. trekgewicht: 2.100 kg

Geplaatst: 06.10.2007 - 21:24
door bart simpson
Eigenaardig idd, ik tref hier toch een new S80 D5 mag die volgens het kenteken 2000kg trekken

Voertuigsoort Personenauto
Merk VOLVO
Handelsbenaming S80
Brandstof Diesel
Aantal cilinders 5
Cilinderinhoud 2400 cm3
Vermogen 136 kW
Roetfilter Ja Affabriek

Massa leeg voertuig 1.547 kg
Toegestane Maximum massa voertuig 2.200 kg

Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd 750 kg
- geremd 2.000 kg

Geplaatst: 07.10.2007 - 00:05
door xc-men
Ik ben op dit punt geen specialist maar is het niet zo dat de XC een wat sterker onderstel heeft dan de standard V70 en S80 waardoor de XC meer toegestaande Max. gewicht heeft en meer massa mag trekken. Misschien ook in combinatie met de 4WD.

Heb verder even alle A6 modelen incl. de Allroad bekeken op aanhangwagen gewicht maar die zijn maar 1900Kg voor de kleine motors alleen de 4.2L en hoger maar 2100kg trekken.

Als de informatie van Volvo klopt hebben we toch maar weer een goede verbetering op de nieuwe XC model. Ik vind die 300Kg extra super ga maandag even de dealer bellen en ze kunnen gelijk een trekhak op de nieuwe XC van ons zetten.

Geplaatst: 07.10.2007 - 00:11
door mjeuring
Misschien mag de XC70 zoveel trekken omdat tie vierwiel aangedreven is ::?:

Geplaatst: 07.10.2007 - 00:18
door xc-men
Als de nieuwe XC er is (eerste week Nov.) zal ik wel even een test drive doen ik heb thuis in Spanje een Trailer van rond de 2000Kg en aardig wat bergen in de buurt.
Zal wel even kalm aan doen met een nieuwe motor maar kan niet wachten om het te testen.

Geplaatst: 07.10.2007 - 01:12
door xc-men
Zit even verder te kijken naar de gegevens op de Volvocars Belgie, Zweden, Noorse website`s.
??? De XC70 GT3.2L mag in deze landen 1800 mee-trekken en de XC D5 en 2.4D 2100Kg.??? Koppel misschien?
De XC70 GT3.2L mag in NLD wel 2100 mee trekken. dit blijft raar toch.

Geplaatst: 07.10.2007 - 13:22
door NielsPHEV
Het is een beetje subjectief en net afhankelijk waar men de auto voor laat keuren. Veel Franse auto's bijvoorbeeld hebben een erg hoog max. toelaatbaar aanhanger gewicht

Geplaatst: 07.10.2007 - 21:39
door Aantje
Blijft het verschil in type goedkeuring per land. Zo mag er in het ene land meer dan in het andere.

Geplaatst: 08.10.2007 - 08:49
door bart simpson
Op zich eigenaardig idd daar de Europsche typegoedkeuring doorgaans in Spanje gedaan wordt (het goedkoopste land van Europa voor dit soort zaken)en alle andere landen zich daaraan confirmeren

Geplaatst: 08.10.2007 - 11:11
door xc-men
Hi Bart is dat bij IDIADA in Santa Olivia?
Ik woon daar 5 minuten vandaan zie ook vaak auto`s in Zwarte pakjes hier in de buurt rond rijden.
Hier de link van hun test baan.
http://www.satellite-sightseer.com/id/1 ... ing_Ground

kogeldruk van 90 kg

Geplaatst: 09.10.2007 - 18:15
door Volvo XC 70
Ik heb mijn nieuwe XC 70 D5 hand geschakeld 6 bak sinds 19 september 2007 ruby red pearl met trekhaak gewicht 2100 op kenteken en 90 kilo op de kogel.

Ben net terug van keulen met een eriba nova caravan van 1700 kg.

Hij heeft er helemaal geen moeite mee.

Motor is zeer geruisloos.

Geplaatst: 09.10.2007 - 19:33
door bart simpson
xc-men schreef:Hi Bart is dat bij IDIADA in Santa Olivia?
Geen idee, ik weet dat Spanje "de plek" is vanwege de prijs van de typegoedkeuringen

Geplaatst: 15.10.2007 - 21:15
door Daneel
Typegoedkeuringen hebben nog een beperking. Alleen op verzoek van de leverancier wordt gekeurd -wat de leverancier aanbied- tot de norm van de leverancier. Dwz. als Volvo vind dat 1.800 kg genoeg is voor een auto, zal het keuringsinstituut niet gaan testen of 1.900 kg toevallig ook goed gaat. Om die reden hebben alle V70 tot het nieuwe model een maximum aanhangergewicht van 1.800 kg. Dit terwijl de D5 ongetwijfeld meer kan trekken, zwaarder en dus ook stabieler is dan een 2.4 met 140 pk (niets ten nadele van de 2.4)