Pagina 1 van 1
probleem met koelvloeistof
Geplaatst: 07.10.2007 - 14:38
door volvo480drenthe
hallo ik heb een volvo 480 1.7ES met 159000km op de teller
nou is mijn vraag, smorgens is het koelvloeistof netjes op peil
en ik even heb gereden dat staat hij bij het minimum,en draar ik de dop los dan moet ik zo voorzichtig doen anders stroomt hij over,
nou is het rare ervan als ik bij de auto kom als hij koud is staat koelvloeistof netjes op peil en als ik gereden heb is hij weer boven het maximum en wil ik dop los draaien dan stroom hij over als ik he niet langzaam doe. weten julie mischien raad alvast bedankt gr chris
Geplaatst: 07.10.2007 - 18:53
door Iroll
Dat is normaal, doordat de koelvloeistof warm wordt komt er druk op het systeem te staan. Daarom heet het ook expansievat, de plastic "fles". Die is om de overdruk op te vangen bij hete motor. Je hebt een probleem als bij koude motor het peil beneden minimum staat. Dat betekent dat je ergens koelvloeistof hebt verloren. Zolang het expansievat niet overstroomt bij warme motor of koud beneden minimum en de koelvloeistof temp rond de 82 graden staat is alles ok.
Geplaatst: 07.10.2007 - 19:29
door volvo480drenthe
hallo als ik een stuk gereden heb staat de koelvloeistof op het minimum
en dan draai ik de dop open heel voorzichtig en dan stroomt hij over terwijl wel alles netje is , de watertemperatuur geeft bij een poosje gereden te hebben ongeveer 88 89 graden aan en de olie rond de 90 gr chris
Geplaatst: 07.10.2007 - 19:57
door V480-S60
Niet aan komen dus.
88 tot 89 graden is goed bij een 1.7.
Zodra de temperatuur boven de 95 komt en niet meer automatisch daalt is er meer aan het handje.
Op de snelweg mag je olietemp zels op ongeveer 103 graden staan. Bij een watertemperatuur tussen de 85 en 92 graden!
Geplaatst: 07.10.2007 - 20:07
door volvo480drenthe
hey ik was al bang dat mischien de koppakking lek was.
maar hoe kan dat dat de koelvloeistof op minimum staat en dan wil je hem open draaien naar een poosje rijden dan stroom het zowat over
gr chris
Geplaatst: 07.10.2007 - 20:28
door V480-S60
Als de koppakking lek is heb je smurrie in je koelvloeistof.
Omdat het een expansie vat is (koelvloeistof staat onder druk) kan je tijdens gebruik wel eens wat leger staan. Als er dan lucht bijkomt gaat het alsnog koken en overstromen.
(HEEEEL simpel uitgelegd)
Geplaatst: 07.10.2007 - 21:14
door volvo480drenthe
Geplaatst: 08.10.2007 - 08:49
door V480-S60
@volvo480drenthe,
Jij hebt toch een 95-er (nou ja 97 op kenteken

).
Dat is geen 1.7 meer maar een 2.0.
Gelijk vermogen maar iets meer koppel.

Geplaatst: 08.10.2007 - 12:04
door volvo480drenthe
neej ik heb een 87-er een 1.7i 80kw , ik wou dat ik een 95-er had

:mrgreen:
Geplaatst: 08.10.2007 - 14:26
door Ramon&Ramon
de vloeistof staat onder druk bij een warme motor en verhoogt daarbij dus het kookpunt.
bij losdraaien verdwijnt deze overdruk zodat het kookpunt weer lager wordt,vandaar het overstromen.
Geplaatst: 08.10.2007 - 19:52
door rene en erica
zo hoort het volgens mij ook,tenminste bij mij het zelfde.doet i al zolang ik hem heb.gewoon rijden 90 graden,bij 100 gaat de fin aan en bij 92 weer uit.mijn olie word ook niet warmer als 90 graden.
Geplaatst: 08.10.2007 - 20:36
door mer480
het koelvloeistof van mijn 480 turbo staat koud iets boven minimum, warm hoger natuurlijk. Watertemperatuur komt bij rijden op de snelweg nauwelijks boven de 80 graden uit, terwijl de olietemperatuur dan rond de 103 graden ligt. Tijdens stadsverkeer is het water wel warmer. Fan slaat bij mij aan rond 92 graden. Groet!
Geplaatst: 08.10.2007 - 20:45
door volvo480drenthe
als ik op de snelweg rijd dan zit mijn watertemperatuur bij constand 100/110
ongeveer rond de 87/88 graden en olie rond de 95/96. mij fan slaat ongeveer rond de 95 aan.