Pagina 1 van 1

kunststof op cross country

Geplaatst: 14.10.2007 - 09:54
door bartxc
hallo lezers,
ik ben nieuw op het forum en heb nog geen volvo. Juist daar wil ik iets aan gaan doen maar ik heb eerst een vraagje waar een van jullie hopelijk wel raad mee weet.
Ik heb een xc op het oog maar de kuntstof rondom is nogal verkleurd. :( Naar mijn mening dan, de dealer vind het natuurlijk normale verkleuring. Nu is dat natuurlijk ieders persoonlijke mening maar ik vraag me af of ik de kleur weer mooi kan maken. En of dit enigszins blijvend is. Ik wil niet iedere week staan te poetsen.... hoe dol ik ook op een auto ben !
of is vervangen een optie ? Als dit een onmogelijke zaak is (financieel of technisch) is moet je maar denken dat het van een leek komt. :lol:
bedankt voor jullie hulp

Geplaatst: 14.10.2007 - 10:46
door biadman
ongespoten kunststof zal altijd verkleuren, dit heeft te maken met uv straling (veroudering) calt eigenlijk weinig tot niets aan te doen, het enige wat mogelijk zou zijn is een blanke lak laten aanbrengen met een uv filter erin!

succes iig!

Geplaatst: 14.10.2007 - 11:33
door Wim J
Welk kleur heeft de auto die je op het oog hebt? Sommige modellen werder geleverd met zwarte kunststof bumpers en bescherming, andere hebben dan weer donker bruine kunstof bumpers. Als de kleur er donkerbruin uitziet is dit geen verkleuring, maar echt wel zo geleverd.
Verder is het zo dat alle kunststof verkleurd na verloop van tijd. Het vervangen moet doenbaar zijn, maar na een paar jaar heb je weer het zelfde probleem. Gewoon kopen en rijden met die XC!
Ik vind die kunststof delen super, je kan al eens een klein krasje hebben, maar dat valt op die delen helemaal niet op.

Wim

Geplaatst: 14.10.2007 - 11:58
door xc-men
Hi Bart XC,

Hoe oud is de XC?
Je kunt ze ook gewoon laten spuiten in elke kleur die je maar wil.
Heb al gevraagd of dealer ze wel goed schoon gemaakt heeft.
Ik zelf gebruik en standard BOOT CLEANER werkt super en snel klaar en ze zien er als nieuw uit.

Geplaatst: 14.10.2007 - 13:09
door Wim J
xc-men schreef:Hi Bart XC,

Hoe oud is de XC?
Je kunt ze ook gewoon laten spuiten in elke kleur die je maar wil.
Heb al gevraagd of dealer ze wel goed schoon gemaakt heeft.
Ik zelf gebruik en standard BOOT CLEANER werkt super en snel klaar en ze zien er als nieuw uit.
Werkt dat ook voor de bruine varianten? Of krijg je dan zwarte?

Wim

Geplaatst: 14.10.2007 - 16:36
door ash forepark
hee alles goed , je kan ze spuiten , schoon maken , maar ook de originele kleur terug brengen , wij zijn er achter gekomen dat als je ze goed reiningd , en met een verf brand fohn warm maakt niet te heet !!( dan smelten ze )..
gr perry







Mods edit
geen reclame op het forum

Geplaatst: 14.10.2007 - 21:56
door bartxc
het gaat om een blauwe xc uit 2001. volgens mij niet zo'n heel courante kleur. het kunststof is ook in het blauw, maar dat is dus vooral op de bovenzijde (hoofdzakelijk voorpaneel en achterbumper, dus inderdaad de meeste blootstelling aan uv licht) behoorlijk verkleurd (lichter blauw dus)

overspuiten , waar laat je zoiets doen en is dat duur ?

en de genoemde BOOT CLEANER werk dat een tijdje ? als het een paar maandjes goed blijft vind ik het al goed.
want al met al vind ik het wel een verschrikkelijk mooie auto !

bedankt voor alle reakties

Geplaatst: 14.10.2007 - 23:45
door xc-men
Bart,
Alle auto schade bedrijven kunnen die Kunstof delen spuiten en of repairen.
Gewoon een prijs opgave laten maken en misschien kan je die kosten van de nieuwe auto afdwingen.
Ik heb ook een paar Blauwe XC`s gezien en inderdaad die worden er niet mooier op als ze veel in de zon gestaan hebben.

Geplaatst: 15.10.2007 - 14:48
door Wim J
bartxc schreef:het gaat om een blauwe xc uit 2001. ...
...
want al met al vind ik het wel een verschrikkelijk mooie auto !

bedankt voor alle reakties
Bart, ik wil je niet ontmoedigen, maar ik denk dat het verkleuren van de kunstofdelen het minste van je problemen is.
XC's van voor 2002 hebben nog de visco-koppeling. Deze is minderwaardig aan de Haldex die vanaf 2003 gemonteerd zit. Je moet zelf de beslissing nemen natuurlijk, maar ik zeg het graag even op voorhand. Dus informeer je goed over de voor- en nadelen van een Viscokoppeling en neem een besluit waar je kan achter staan.

Wim

Geplaatst: 15.10.2007 - 15:26
door Roeland
Ja, laten we mensen even een probleem aanpraten... "het minste van je problemen?" Klinkt wel heel erg heftig. Moeten we alle XC's van voor 2003 maar van de weg gaan halen?

Geplaatst: 15.10.2007 - 15:54
door Ben
Roeland schreef:Ja, laten we mensen even een probleem aanpraten... "het minste van je problemen?" Klinkt wel heel erg heftig. Moeten we alle XC's van voor 2003 maar van de weg gaan halen?
Een gewaarschuwd mens.......
Feit is dat vrijwel alle 'oude' XC's vroeger of later te maken krijgen met dat probleem. Op het 850 forum (waar de classicspecialisten zitten) wordt ook constant gewaarschuwd en ik heb al wat verhalen zien langskomen van mensen die van de AWD maar een FWD wilden maken om te kunnen blijven rijden.
Ik heb juist daarom voor een XC met Haldex koppeling gekozen, een iets nieuwer exemplaar dus.

Geplaatst: 15.10.2007 - 17:46
door bart simpson
Ik ken ook voldoende AWD's met Viscokoppelingen die nog nooit een probleem gehad hebben.

Geplaatst: 15.10.2007 - 19:56
door Wim J
Roeland schreef:Ja, laten we mensen even een probleem aanpraten... "het minste van je problemen?" Klinkt wel heel erg heftig. Moeten we alle XC's van voor 2003 maar van de weg gaan halen?
Ik wou de man maar even attent maken op de verschillen tussen Visco en Haldex, toch wel belangrijk om dat te weten vind ik persoonlijk. En iedereen die mag kiezen tussen kleurverschil-problemen of Visco-koppeling-problemen zal voor het kleurverschil-probleem gaan. "Het minste probleem" dus,...
Ik beweer absoluut niet dat je niet veel plezier kan beleven aan een Visco-xc. Verder is de beslissing volledig an BartXC natuurlijk!

Wim